Reviews

VanMoof S5 review: fietsen zonder afleiding

VanMoof
© TechPulse / Arthur De Graef
Voordelen
Knap design
Halo Rings
Natuurlijke trapondersteuning
Ingebouwd slot
Nadelen
Ketting, geen riem
Ontgrendelen met de app soms moeizaam
Schakelen kan verrassen
Aanbevolen prijs: €3.498
Waar te koop?
Totaalscore 8
De VanMoof S5 werd ontwikkeld voor lange en comfortabele ritten. Dit is wat wij ervan vonden.

In 2009 werd VanMoof in Amsterdam opgericht. Hun missie: zoveel mogelijk mensen op de fiets, en dan liefst een VanMoof-fiets, krijgen. Inmiddels rijden er meer dan 190.000 mensen rond op een VanMoof S3 of X3, twee fietsen die in 2020 hoge ogen gooiden. Met de S5 en A5 wil VanMoof verbeteren op dat succesverhaal. De vraag is natuurlijk: is dat gelukt?   

Ontwerp en constructie 

Het valt moeilijk te ontkennen dat VanMoof-fietsen in het oog springen. Met dikke rechte buizen, brede banden en een gebrek aan kabels is duidelijk dat de S5 de opvolger van de S3 uit 2020 is. Beide fietsen hebben een bijzonder strak uiterlijk en nagenoeg dezelfde vorm, alleen is het aluminium frame van de S5 net iets kleiner – zo is de fiets ook comfortabel voor iets minder grote mensen. Wie tussen de 1,65 m en 2,10 m groot is, vindt op de VanMoof S5 ongetwijfeld zijn gading. Voor kleinere fietsers vanaf 1,55 m is er de VanMoof A5, met een lagere instap.

Een e-bike blijft natuurlijk smaakgevoelig. Niet iedereen is een even grote fan van de brede lasnaden die een stevige en industriële look naar de S5 brengen. Verder is de 5S minimalistisch: het voor- en achterlicht zijn ingewerkt en hebben geen kabels, de bekabeling van de hydraulische remmen werd netjes in het frame weggewerkt, de motorkabel is zo goed als niet zichtbaar, de remhendels werden mooi in het stuur geïntegreerd… Allemaal zaken die ervoor zorgen dat de minimalistische S5 toch een bijzonder premium feel meekrijgt. Het is alleen jammer dat er onder de kettingkast geen riem schuilgaat, zoals je die op andere premium-e-bikes vaak ziet terugkomen. 

Knopjes en lichtjes 

Nieuw voor deze generatie VanMoof-fietsen zijn twee extra knoppen op het stuur en twee lichtringen, die ‘halo rings’ genoemd worden. Deze vervangen het matrix-display van de vorige fietsen en dienen om de fietser allerlei informatie toe te reiken. De rechtse ring op het stuur geeft aan hoe snel je ongeveer gaat. Haal je de 25 km/u? Dan is de lichtring volledig gevuld. Aan de andere kant van het stuur kan je dan weer in een oogsopslag het batterijniveau raadplegen. Echt accuraat is de methode niet, maar vaak is ze wel voldoende om te bepalen hoe ver je nog kan rijden. Als de batterij van je fiets bijna leeg is, kleurt de linkerring bovendien rood om je te waarschuwen. Wie nauwkeurigere informatie wil, kan zijn telefoon vastzetten op het stuur met een SP Connect-telefoonhoesje. Schrik om de batterij van je smartphone te zien leeglopen moet je niet hebben: in het stuur zit een usb-c-poort ingebouwd waarmee je hem gewoon kan opladen.

Met de halo-ringen op het stuur krijg je al heel wat informatie. Beeld: © VanMoof

Op het stuur staan ook twee primaire en twee secundaire knoppen. Links dienen die om andere fietsers te waarschuwen dat je eraan komt: een primaire knop doet je bel rinkelen, terwijl de secundaire knop je voorlicht doet flikkeren. Handig voor wie regelmatig te maken krijgt met hardhorige fietsers en rijdende koptelefoons. Op de rechterkant is opnieuw een turboknop terug te vinden. Met een druk op die knop stuwt de fiets je voort aan een snelheid van 25 km/u, ongeacht hoe hard je aan het trappen bent. Een snelle start maken of andere fietsers voorbij steken kan dus gewoon met een druk op de knop. Je wordt dan voortgeduwd met een kracht van 68 Nm, wat echt bijzonder prettig voelt.  

Op de baan  

In totaal fietsten we met de VanMoof S5 bijna 300 kilometer, zo valt af te leiden uit gegevens in de VanMoof-app. Gedurende die km’s heeft de fiets ons nooit echt in de steek gelaten. Hoogstens duurde het even vooraleer we de VanMoof-app met de fiets konden verbinden om hem te ontgrendelen. Je zet de VanMoof 5S namelijk op slot met een zogenaamd ‘kick’-slot – een knopje bij de achteras van de fiets waar je een kleine trap tegen kan geven.

Ontgrendelen kan dan op verschillende manieren: rechtstreeks in de app of door op een van de stuurknoppen te duwen wanneer je telefoon met de fiets verbonden is. Wanneer dat onmiddellijk werkt is dat zalig. Vaak moesten we echter even wachten vooraleer de bluetoothverbinding tussen smartphone en fiets tot stand kwam. Een enkele keer kregen we de fiets niet zomaar los met de smartphone, maar met de back-upontgrendelcode die je vooraf in de app kan instellen, lukte het wel.

Na een firmware-update leken deze problemen echter grotendeels weggewerkt en lukte het iets vlotter om de fiets te ontgrendelen. Eenmaal we aan het trappen konden, bleek dat het marketingdepartement bij VanMoof zijn huiswerk goed gedaan heeft. Bij het merk zelf zetten ze de S5 in de markt als de ideale fiets voor “lange relaxte rides” – niet verwonderlijk, met een batterij van 487 wattuur en een maximaal bereik van 150 km in de laagste stand, of 60 km met volledige ondersteuning. Afgezien van wat zadelpijn kunnen we dat echt beamen. Dat de S5 zo’n relaxte rijervaring weet te bieden, ligt vooral aan de manier waarop de voornaafmotor afgesteld werd. In de elektrische fietsenwereld wordt zo’n voornaafmotor vaak afgedaan als een goedkope en inferieure oplossing. Wie die commentaren negeert, moet echter vaststellen dat de rijervaring met deze VanMoof er niet minder op wordt.

Turbo Boost!

De voornaafmotor biedt bovendien maximaal 68 Nm koppel. Dat geeft hij lang niet altijd, maar eigenlijk alleen als je op de Turbo Boost-knop op het stuur duwt. Anders weet de fiets goed in te schatten hoezeer de motor moet werken. Daarvoor haalt hij informatie uit de krachtsensor in de trapas. Trap je harder? Dan gaat de motor harder werken. Dit draagt bij tot een natuurlijker versnellingsgevoel en maakt dat de motor niet gewoon aan- of uitslaat. Bovendien is het hierdoor ook mogelijk om naast mensen zonder elektrische fiets te rijden zonder voortdurend te remmen.  

De VanMoof 5S komt wel het best tot zijn recht op stukken waar je kan blijven trappen zonder stoppen. De reden daarvoor valt te zoeken in het versnellingsmechanisme, dat op de fietsen van VanMoof automatisch is. In plaats van zelf te moeten schakelen, verstelt de naafversnelling zich naargelang je snelheid. Instellingen voor hoger en lager schakelen zijn beschikbaar in de VanMoof-app, waar je kan kiezen op welke snelheden je van vitesse wisselt. Hiervoor zijn twee standen beschikbaar: ‘vlak’ en ‘heuvelachtig’. Naargelang het terrein weet de fiets te schakelen tussen deze twee standen – zo kan je voor bergop de versnellingen wat lager instellen. Meestal gaat het schakelen tussen de drie versnellingstanden erg vlot, maar toch zijn er momenten waarop je verrast kan worden door de fiets. Het verschil tussen de drie versnellingsstanden is daarbij gelukkig niet zo groot dat je plots op de grond ligt. 

Kanttekening   

De VanMoof 5S is, om op de conclusie vooruit te lopen, een uitstekende fiets. Toch wordt VanMoof de laatste maanden nogal negatief belicht. De reden daarvoor? Veel kapotte fietsen, herstellingen die lang duren en vervangfietsen die niet beschikbaar zijn. Zo goed als elk onderdeel van de 5S werd speciaal voor deze fiets ontworpen, waardoor je hem lang niet overal kan laten repareren. Daarvoor moet je naar een gecertificeerde fietsenmaker of een afspraak maken met VanMoof zelf. Reguliere fietsenmakers nemen nog zelden fietsen aan die elders gekocht werden, dus op zich is dat geen punt van kritiek. Momenteel lopen de wachttijden voor het bestellen en repareren van een fiets echter flink op – een situatie waarvoor volgens VanMoof beterschap op komst is. 

Conclusie 

Al bij al is de VanMoof 5S een bijzonder fijne fiets. Zeker over wat langere afstanden of fietssnelwegen is het zalig om rustig en comfortabel van punt a naar punt b te rijden. Dat de trapondersteuning daarbij zo natuurlijk aanvoelt, helpt al heel wat, al blijft het leuk om af en toe in turbo-modus naar het hoogste punt van een brug te racen. Met de ringen op het stuur biedt de fiets je bovendien alle informatie die je maar nodig kan hebben, zonder dat je de afleiding van een smartphone of ander display erbij hoeft te nemen. Dat resulteert in een bijzonder fijne rijervaring zonder boordcomputers en andere snufjes die je aandacht alleen maar van de weg halen. Het duurt even voor je gewend bent aan het automatische schakelmechanisme, maar daarna is het bijna een verademing om met de VanMoof 5S op pad te gaan.


Uitgelicht artikel VanMoof VanMoof lanceert nieuwe intuïtieve e-bikes S4 en X4

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Ga jij apps uit alternatieve appstores installeren?

  • Nee, App Store of Play Store is goed genoeg (57%, 109 Votes)
  • Alleen als ik een app écht nodig heb (29%, 56 Votes)
  • Ja, ik wil apps van andere bronnen installeren (14%, 27 Votes)

Aantal stemmen: 194

Laden ... Laden ...
De beste elektronica-acties van het moment

De beste elektronica-acties van het moment

Bekijken bij bol.com

Business