Gazelle Ultimate C380 HMB review: dé perfecte luxe-e-bike?

Gazelle Ultimate C380 HMB header
© TechPulse/Jeffrey van de Velde
Voordelen
In alle opzichten een oerdegelijke fiets
Naadloze trapondersteuning
Voldoende autonomie
Nadelen
Bergop mag de Bosch-motor meer power leveren
Range van basismodel (Platina-accu) is beperkt
Aanbevolen prijs: €4.499
Waar te koop?
Totaalscore 9
Hoeveel e-bike koop je bij Gazelle voor 4.499 euro? We gingen op onderzoek uit met de Ultimate C380 HMB.

We bijten onze tanden maar wat graag vast in de nieuwste e-bikes. Ditmaal kwam de Ultimate C380 HMB van Gazelle aan bod. De C380 begeeft zich in de topklassereeks van Gazelle, de Ultimate-serie, en is het op een na duurste model in die klasse. Alleen de Ultimate Speed 380 is duurder; dat is echter geen e-bike maar een speedpedelec.

Het model van de Ultimate C380 HMB dat wij mochten testen, kwam met het duurste Diamant-accupakket en zou een autonomie bieden van 65 (minimaal) tot 155 km (maximum, eco-modus). Je kan bij Gazelle alvast geen andere opties bestellen; bij lokale dealers is dat overigens niet anders, met uitzondering van een (geveerd) zadel. Of die configuratie ons beviel, onderzochten we in de bijna 350 km die we met de in twee weken tijd met de fiets hebben afgelegd.

Gazelle Ultimate C380 HMB

Specificaties

Hieronder hebben we de belangrijkste kenmerken van de Gazelle Ultimate C380 HMB voor je opgesomd.

  • Autonomie: 65 tot 155 kilometer (opgegeven bereik)
  • Aandrijving: Bosch Performance Line (75 Nm)
  • Beeldscherm: Bosch Kiox 300 (inclusief Bosch eBike Connect-app)
  • Pedaalsensoren: Kracht- en rotatiesensor
  • Gewicht: 25,6 kg

Robuuste e-bike

Of het ontwerp van de Ultimate C380 jou kan bekoren, is uiteraard een persoonlijke kwestie. Over smaak valt niet te twisten, zeggen ze altijd. Het ontwerp viel bij ons zeker in de smaak en past perfect in het straatje van Gazelle. Verwacht zeker geen hypermodern, veel te stilistisch modepoppetje. Nee: Gazelle kiest voor degelijkheid en dat zie je direct aan de dikke framebuizen, net afgewerkte lasnaden en zelfs de oerdegelijke MIK-bagagedrager.

Maar ook op andere details werd niet bespaard: bij het uitklappen van de standaard hoor je gewoon dat het onderdeel gemaakt is om lang mee te gaan. Waar Gazelle wat ons betreft net iets meer aandacht in had mogen steken, is de plaat die over de batterij steekt. Die is gemaakt van plastic en bevatte bij aflevering vanuit de fabriek al enkele krassen. Kan gebeuren uiteraard, maar een metalen plaat voelt soms gewoon net wat steviger en had dit wellicht kunnen voorkomen.

Hydrolische schijfremmen

Ultieme rijervaring

Qua rijervaring laat Gazelles nieuwste e-bike, wat ons betreft, bijna geen steken vallen. Door het stevige frame ligt hij als een blok op de weg, kan je rap de bochten om en bovenal gewoon lekker toeren. Een fiets voor de sportieveling is de C380 niet, maar voor forenzen, studenten en mensen die graag op stap gaan, is dit wel de ultieme fiets. Eigenlijk merk je met deze e-bike niet eens echt dat je op stap bent met een elektrische fiets en dat is het grootste compliment dat wij zouden kunnen bedenken voor deze productgroep.

Als er één ding is waar we qua aandrijving iets minder over te spreken zijn, dan is het de Bosch Performance Line-motor. De 75 newtonmeter aan koppel houdt zich best koest, juist ook op momenten dat we wat extra ondersteuning hadden gewenst (met name bergop). Motoren als de Shimano Steps E-6100 (60 Nm) en Steps EP8 (85 Nm) leveren net iets meer power op zulke momenten.

Ideale autonomie-range

Dat we niet echt hebben gemerkt dat we met een e-bike op stap waren, ligt ook direct aan de geboden autonomie. Op één lading kom je met de Diamant-accu volgens Gazelle minimaal 65 en maximaal 155 km ver. Tijdens onze ritten met de C380 bleek hij nog net iets efficiënter dan de fabrikant zelf aangeeft.

Bosch Performance Line-motor

Op één lading kwamen wij eigenlijk in alle gevallen minimaal 75 kilometer ver. De eco-stand brengt je onder normale omstandigheden bovendien nog wat verder dan de opgegeven 155 km (eerder rond de 170 km). Uiteraard is dit wel erg afhankelijk van hoe je met de e-bike omgaat, of er veel wind staat en of je steile heuvels moet beklimmen. Als er ontzettend veel wind staat, zie je het batterijsap namelijk wel redelijk snel wegvloeien en blijft de range steken op 60 km. Over het geheel gezien komt het echter niet vaak voor dat er zoveel wind staat, en is de 75 km met gemak haalbaar.

De range valt daarmee lager uit dan de autonomie-uitschieter, de E-Silento van Cortina, maar het verschil is miniem. Kies je bovendien voor een minder krachtige ondersteuningsstand (Tour in plaats van Turbo), dan loopt je bereik al direct op richting de 85 tot 90 km.

Traploze versnellingen

Met de C380 konden we ook ineens kennismaken met traploze versnellingen op een versnellingsnaaf van Enviolo. De variabele versnellingen zorgen ervoor dat je niet vast zit aan vaste gradaties in versnellingen en dit meer gradueel kan aanpassen. Zie het als kleine tussenstapjes: waar je normaliter van versnelling 6 naar 7 moet schakelen, kan je op de Enviolo-naaf van 6 naar 6,1 schakelen (vereenvoudigd uitgelegd, de techniek is iets gecompliceerder).

Op het begin is dit echt wel even wennen, maar na twee dagen fietsen voelt het als het nieuwe normaal. Je zet de versnelling exact op het punt dat voor jou ideaal is en voor ons betekende dit alvast dat we geen last hadden van versnellingen die te zwaar of te licht waren. Op het begin is het wel even wennen aan het schakelmechanisme op het stuur en raakten wij die nog wel eens per ongeluk aan tijdens het fietsen (we hebben nogal brede handen).

Enviolo versnellingsnaaf

Eenmaal je daaraan gewend bent, hoef je daar overigens niet meer aan te denken en verloopt het schakelen zoals op eender welke fiets.

Duur, maar niet té duur

Gazelle vraagt in de basis 4.299 euro voor de Ultimate C380 HMB. Wij testten het duurdere model met een batterij van 625 Wh (standaard batterij is 500 Wh), dat 4.499 euro kost. Op dat prijspunt vind je ook e-bikes als de O2Feel Vern, die wij recent hebben getest. Zet je de Gazelle af tegen zo’n Vern en ook e-bikes als de Cowboy en Cortina E-Silento, dan steekt de C380 toch met zijn kop boven het maaiveld uit.

Gazelle Ultimate C380 HMB achterkant

Het ontwerp is ontzettend geraffineerd, de aandrijflijn van de e-bike is perfect voor bijna iedere omstandigheid en de genoemde range is met gemak haalbaar (vaak kwamen wij 10 tot 15 procent hoger uit dan de genoemde range-getallen). Het Bosch Kiox 300-scherm vult dit nog aan, door alle data van je e-bike in enkele panelen samen te vatten en buitengewoon handige functies voor je telefoon te bieden. Uiteraard vind je dit ook bij goedkopere fietsen; de finesse waarmee Gazelle en Bosch dit bieden, blijft dan wel ongeëvenaard.

e-bikegazelleontspanningReviews

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken