gazelle no 1
RECENSIEOVERZICHT
PRO
  • Knap vormgegeven kader
  • Bosch-motor met 85 Nm koppel rijdt vlot
  • Automatisch schakelend Enviolo-systeem
  • Overzichtelijke bediening rijcomputer
CON
  • Geen geveerde voorvork en daardoor minder geschikt voor hobbelige wegen

Wij mochten op pad met de Gazelle No 1. De speedpedelec geldt als het absolute topmodel binnen het e-bikegamma van de bekende Nederlandse fietsenbouwer.

In dit e-biketijdperk blijven er maar nieuwe namen opduiken. Het kan dan lastig zijn om betrouwbare referenties te vinden over de bouwkwaliteit en rijervaring. Het voordeel bij een vaste waarde als Gazelle, is dan weer de rijke geschiedenis, die teruggaat tot 1892. Gazelle bouwt tegenwoordig 300.000 fietsen per jaar, dus een gebrek aan ervaring kan je ze niet aansmeren. Ze draaien ook al jarenlang mee in het e-bikesegment en die expertise blijkt ook uit het gestroomlijnde, robuuste ontwerp van de Gazelle No 1. De moderne, strakke lijnen van het kader doen erg sportief aan en ons oranje exemplaar kwam bijzonder knap voor de dag. We zouden hem ook zo verkiezen boven de zwarte versie, de enige andere kleuroptie. Het verbaast ons helemaal niets dat de Gazelle No 1 onder meer de award voor Goed Industrieel Ontwerp (GIO) 2021 in de wacht sleepte.

Uitstekende techniek creëert vertrouwen

Terwijl andere merken wel eens op de startsnelheid focussen, is dit geen speedpedelec die je met een snok vooruit katapulteert. De Bosch Performance Line Speed-motor is maar liefst 85 Nm sterk en slaagt er steeds in om een aangenaam momentum op te bouwen, zodat je nooit verrast wordt om plots harder te moeten gaan trappen. Dat komt in de eerste plaats door het automatische versnellingsapparaat van Enviolo (de Heavy Duty – AutomatiQ Pro-variant), waardoor je dus niet zelf hoeft te schakelen. Zo kan je nog meer op de rijbaan focussen. Het enige wat je moet doen is de trapfrequentie kiezen. Tijdens onze testritjes hebben we die wel eens aangepast (puur om er mee te experimenteren), al bleek dat helemaal niet nodig. Eens je een prettige omwentelingssnelheid gevonden hebt, kan je die blijven gebruiken. Krijg je toch te maken met een stevige bergop, dan volstaat het om de motor in Sport of Turbo te zetten. Op die manier zullen ook de minst sportieve rijders zonder puffen het topje van een helling halen. Wie snel optrekt, moet ook tijdig kunnen stoppen. De No 1 is uitgerust met TRP hydraulische schijfremmen. Die brengen je krachtig tot stilstand en dat geeft toch wat meer vertrouwen wanneer je snel fietst. Ook wanneer het buiten donker is, zorgt de 230 lux sterke koplamp voor voldoende zichtbaarheid en veiligheid.

Focus op strakke wegligging

Als we dan toch op zoek moeten gaan naar een minpunt, dan is het misschien wel de vrij harde wegligging. Gazelle liet ons ook weten dat het een bewuste keuze was om met de No 1 een speedpedelec te bouwen die de wagen kan vervangen en dus bedoeld is voor de grotere, strakke asfaltwegen. Ga je het wat meer zoeken op het platteland of op kasseistroken, dan bots je toch wel op het gebrek aan een geveerde voorvork en geveerd zadel. Die zijn ook niet als opties beschikbaar. De voorvork is trouwens van carbon, wat aangenaam rijdt en lichter doet sturen. Het zadel zelf is gelukkig wel comfortabel en ook na een langere rit hadden we geen last van zadelpijn. Het is vooral in je stuur dat je bij hobbels mogelijk wat schokken zal moeten opvangen. Maar, doe je vooral stadsverkeer en rijd je over strakke wegen, dan wordt het al bijzonder moeilijk om de No 1 in kwaliteit te kloppen.

In het compacte, overzichtelijke Kiox-display van Bosch (dat je intuïtief met de knoppen naast het linkerhandvat bedient) krijg je naast de trapfrequentie ook informatie over de reikwijdte. Met een volle 626 Wh batterij bedraagt die 75 kilometer. En die afstand viel tijdens onze tests ook zeker te behalen. We gingen zelfs even twijfelen of de No 1 regeneratietechnologie aan boord had, maar dat is niet het geval. Van zodra je het vermogen minder aanspreekt (in Eco of Tour) kan je aanzienlijk verder fietsen dan in Sport of Turbo, logisch. En wil je de motor toch graag het zwaarste werk laten doen of simpelweg een nog langer traject kunnen afleggen zonder opladen, dan kan je de Gazelle No 1 uitbreiden met een tweede batterijpakket van 500 Wh, tot een totaal van 1.125 Wh, dus. Daarvoor moet je helaas wel 1.000 euro extra op tafel leggen en dat zouden we eerlijk gezegd niet snel doen, omdat de totaalprijs van de fiets zo nog een stuk hoger komt te liggen.

Eindoordeel

Als het absolute paradepaardje in het e-bikegamma van Gazelle heeft de No 1 wel wat verwachtingen in te lossen en dat doet hij ook, in de eerste plaats door zijn knappe looks en functioneel ontwerp. Ook wie niet zo handig is met het computergedeelte van e-bikes moet zich geen zorgen maken: het Kiox-systeem van Bosch is bijzonder eenvoudig en overzichtelijk. Je trapfrequentie is de enige instelling die er echt toe doet. Hoewel het automatisch schakelende Enviolo-systeem wel voor comfort zorgt, geldt dat niet altijd voor de niet-geveerde voorvork. Ben je niet meteen van plan om hobbelige baantjes te verkennen, dan is de Gazelle No 1 een van de beste speedpedelecs op de markt voor de pendelaar die de wagen thuis wil laten.

Je kan een proefrit maken met de Gazelle No 1 in het e-bike-testcenter in Rumst. Hiernaast is de speed pedelec ook verkrijgbaar via selecte dealers, vanaf 6.299 euro. Voor alle specificaties kan je terecht op gazellebikes.com, waar je hem ook kan configureren.