Hearthstone: Titans review
Persoonlijk wacht ik al jaren op een Hearthstone-uitbreiding die zich richt op Ulduar, tot vandaag nog steeds een van de beste raids ooit ontwikkeld voor World of Warcraft. Titans voldoet daar niet helemaal aan, maar er zijn heel wat herkenbare namen te spotten, waaronder Keepers zoals Mimiron, Thorim en Freya. Ook Algalon, de eindbaas van de raid, heeft een eigen kaart gekregen en met Prison of Yogg Saron komt ook deze Old God aan bod.
Heen en weer getrek
De voorbije weken konden we uitgebreid aan de slag met Hearthstone: Titans. We waren meteen enthousiast bij het zien van de nieuwe Titan-kaarten. Er is er eentje voor elke class en allemaal hebben ze drie impactvolle effecten, waarvan je er één per beurt kan activeren. Ons enthousiasme werd echter snel getemperd toen we merkten dat je in de meeste matches maximaal één van deze effecten zal kunnen spelen. Dat de Titans een doelwit zijn dat snel vernietigd moet worden was te verwachten, maar wat niet voor leuke gameplay zorgt is wanneer je Titan gestolen wordt door Sylvanas, iets dat in zo’n 70 procent van de gevallen gebeurt. Heb je zelf geen Sylvanas om hem terug te stelen, dan kan je tegenstander dus gebruikmaken van twee krachtige effecten. Dit hadden we graag anders gezien, bijvoorbeeld door Titans immuun te maken.
Keywords
Forge is het nieuwe keyword van deze uitbreiding en laat je toe om een kaart te upgraden door twee mana te betalen. Dit doe je door de kaart naar je deck te slepen. Het is een mechanic die kaarten langer relevant houdt en je toelaat unieke zaken te doen met wat planning. In de meer dan 150 games die we speelden sinds de launch zagen we Forge-kaarten echter niet heel veel gebruikt worden, vooral omdat vroeg in het spel een kost van twee mana aardig wat is.
Forge is echter niet het enige keyword, want Magnetic maakt zijn terugkeer in Titans. Dit keyword zagen we eerder al in Goblins vs. Gnomes en was toen al heel populair in Mech-decks. De Legendary Zilliax was toen een absolute favoriet dankzij de keywords Rush en Lifesteal, en wordt dan ook aardig gespeeld in Titans nu hij opnieuw deel uitmaakt van de Core Set. Mech-decks zijn dan ook opnieuw een ding, met Mech Rogue en Mech Paladin als de populairste varianten.
Nieuwe meta
Bekijken we de meta in zijn geheel, dan zien we heel wat speelbare decks. Onze favoriet is momenteel Plague Death Knight, al kan het deck nog wel enkele lichte buffs gebruiken om wat consistenter te zijn. Het gaat echter om een compleet nieuwe speelstijl voor Death Knight en het is de eerste keer sinds de introductie van de nieuwe class in March of the Lich King dat we er echt plezier mee hebben. Verder zien we ook heel wat nieuwe decks, zoals Treant Druid, Secret Hunter en Rainbow Mage de opwachting maken. Geen slecht resultaat voor deze uitbreiding.
What’s next?
Blizzard verraste de community vorige week met de aankondiging van iets nieuws. Op 30 augustus zal immers de eerste Wild uitbreiding verschijnen: Caverns of Time. De set wordt een mix van reprints (113 kaarten) en volledig nieuwe kaarten (34 stuks). De reprints krijgen een buff om ze speelbaar te maken in Wild. Twee reprints zullen eerder remakes zijn, maar over welke kaarten het gaat is nog niet bekend.
De rest van de kaarten kan je ontdekken op PlayHearthstone. In deze blog lees je ook meer over de wijzigingen die het team in petto heeft voor Hearthstone Battlegrounds én het eerste seizoen van Hearthstone Twist, dat zal beginnen op 1 september.