Riese & Müller Nevo4 GT Vario review: een e-bike met ABS?!

Het aanschaffen van een Riese & Müller voelt een beetje als de aankoop van een nieuwe wagen, in de zin dat er heel wat opties zijn om uit te kiezen. De ‘Nevo4 GT Vario’ die je bij de ene dealer tegenkomt, is waarschijnlijk niet hetzelfde als een exemplaar bij een andere dealer. Ons specifieke testexemplaar is zelfs, op het moment van schrijven, ruim 800 euro duurder dan het basismodel van de Nevo4 GT Vario en zou je 6.514,60 euro kosten. De boosdoener? Het ABS-systeem van Bosch, dat je ruim 400 euro kost. Ook komt ons testexemplaar met een 750Wh-batterij, terwijl je standaard een 600Wh-accu krijgt. Verder is het scherm geüpgraded van de ‘instap’ Intuvia 100 naar het slimme Kiox 300-display en is de RX-chip toegevoegd voor ‘RX Services’.
Oneindige configuratiemogelijkheden
Er zijn dus heel wat configuratiemogelijkheden. Riese & Müller biedt voor de Nevo4 GT Vario bijvoorbeeld ook nog een Comfort Kit (gebogen stuur), Offroad Kit (banden voor offroadritten), voordrager en zelfs een verwarmd zadel. Dat klinkt fijn voor in de winter, maar let erop dat de geveerde Cane Creek-zadelpen in dat geval wordt vervangen door een vaste zadelpen zonder vering. Houd er bovendien rekening mee dat lang niet alle dealers al die opties aanbieden. Doorgaans verkopen zij liever hun voorraadmodellen dan een andere configuratie voor je te bestellen, al is het maar vanwege de vaak lange levertijd van elektrische fietsen.

Onze bevindingen zijn gebaseerd op een van de duurste uitvoeringen, dus het kan zijn dat jouw ervaringen afwijken als je een ander model kiest. De actieradius is daarbij mogelijk het grootste verschil. Qua rijgedrag zal het verschil klein, zo niet verwaarloosbaar zijn.
Bouwkwaliteit
Fietsen van Riese & Müller staan bekend om hun uitstekende bouwkwaliteit, en dat is bij de Nevo4 GT Vario niet anders. De fiets staat als een tank, zowel letterlijk als figuurlijk. Om met dat eerste te beginnen: lichtgewicht is de Nevo4 zeker niet. De fiets weegt ongeveer 29 kilo, inclusief batterij. Het gewicht verschilt per configuratie, maar een ‘lichte fiets’ wordt het nooit. Dat merk je meteen wanneer je de fiets van de, overigens zeer solide, standaard haalt. Een steile helling oprijden is een flinke klus, al helpt de walk assist-functie in zulke situaties.
Het forse gewicht is niet verrassend gezien de dikke aluminium framebuizen, de geveerde zadelpen, de Enviolo-versnellingsnaaf, het zware accupakket, de geveerde SR Suntour Mobie 34- of XCR32-voorvork, de Rodi Tryp35 Evo-velgen en de Bosch Performance CX-motor. Keer op keer gaat het om kwaliteitsonderdelen die lang mee moeten gaan, en dat mag wat wegen. Daarbij zet Riese & Müller de Nevo4 GT Vario niet neer als sportieve e-bike, maar als een alleskunner die je veilig en zorgeloos van A naar B brengt.

De bouwkwaliteit voelt solide aan. De lak blijkt bovendien opvallend krasbestendig: ondanks dat het een testfiets is die al door meerdere handen is gegaan, ziet de afwerking er nog uitstekend uit. Ook het kabelmanagement verdient lof: alle kabels verdwijnen rechtstreeks in het frame, zodat ze niet blijven haken in een fietsenstalling. De verlichting – een Supernova Mini 2 Pro voor en een Supernova M99 achter – is niet in het frame geïntegreerd, maar dat zien we eerder als een voordeel. Beide lampen behoren tot de topklasse en doordat ze niet vast in het frame zitten, kan je ze eenvoudig zelf vervangen als er iets misgaat.
Zelfs details als de lasnaden en spatborden zijn dik in orde. Het enige kritiekpuntje: de batterijklep oogt wat goedkoper. De zwarte uitvoering past mooi bij het Dynamic Metallic Red-frame, maar qua uitstraling en gevoel haalt het het net niet bij de rest; een meegespoten metallic variant zou fraaier zijn. Wel zijn we blij dat de klep vastzit aan de batterij: dieven kunnen zo niet enkel de klep buitmaken en je hoeft hem niet los mee te nemen wanneer je de fiets parkeert.
Rijbeleving
Qua rijgedrag kunnen we de Nevo4 GT Vario nog het best plaatsen in hetzelfde segment als de Diamant Suvea Style. Bepaald geen verrassing, want de fietsen zijn gelijkaardig geprijsd en mikken op hetzelfde ‘SUV’-segment van onze e-bikemarkt. Sportief is de Nevo4 dan ook zeker niet te noemen, maar daar is hij dus ook niet voor bestemd: deze e-bike brengt je in klasse van punt A naar punt B, met een prettige rechtop-zithouding, goede vering in de voorvork (dezelfde SR Suntour Mobie-vering) en het zadel, en Schwalbe-banden met massa’s grip. Hoewel deze fiets dus bepaald niet als ‘sportief’ model ontwikkeld is, kan je er gerust met 30 km/u de bochten door zonder dat je inboet op grip. In tegenstelling tot de Diamant voelt de Riese & Müller in dat opzicht ook iets wendbaarder en minder stijfjes aan. Aan het gewicht zal het vast niet liggen, maar de R&M voelt wel meer als een snelheidsmonster dan de Suvea Style.
Over snelheid hoeven we het verder niet veel te hebben: de Bosch Performance Line CX-motor is en blijft een van de beste Bosch-motoren, met ontzettend veel kracht in de Turbo-stand, al voelt hij in Auto wel een stuk natuurlijker aan. Enig nadeel aan de CX blijft het geluidsniveau; zeker vergeleken met de nieuwste Bosch-motoren voelt dit iets als een stap terug. Gelukkig raak je ook vrij snel gewend aan dat geluid.

Bosch Kiox en ABS
Wat smarts betreft is de Nevo4 uitgerust met alles wat Bosch op dat vlak te bieden heeft. Het scherm is er een uit de Kiox-serie, zij het wel het kleinste model (de Kiox 300) met een 2-inchdisplay. Zulke Kiox-schermen tonen je niet enkel hoe snel je rijdt of hoeveel batterij er resteert, maar bijvoorbeeld ook hoeveel kracht je zelf levert, het resterende bereik per rijmodus en zelfs navigatie-aanwijzingen als je dat instelt vanuit de eBike Flow-app. Dat navigeren werkt meestal prima, al zijn de aanwijzingen in sommige gevallen iets te vaag, zeker als je op een groot kruispunt staat.
Verder is het display goed afleesbaar, zelfs in fel zonlicht, en toont het eigenlijk alle informatie (en meer) dan je nodig hebt. Bosch biedt zelfs allerlei instellingen via het Kiox-display, zodat je basale opties (bijv. resetten van de odometer) op de e-bike zelf kan regelen. Wat ons betreft zou Riese & Müller overigens wel voor het grotere Kiox 500-scherm mogen kiezen: tekst is dan gewoon wat groter, zodat je minder hoeft te turen als je aan het rijden bent.



Speelbal in het ‘smarts’-systeem van Bosch is de eBike Flow-app voor Android en iOS, waarmee je de Nevo4 GT Vario koppelt aan je smartphone. Via deze app stel je de navigatie in, maar wijzig je ook de ondersteuningsmodi. Vind je de Turbo-modus te krachtig als je wegrijdt? Via de eBike Flow-app stel je precies in hoeveel kracht de Performance-motor levert bij het optrekken. Maar de Flow-app koppelt ook met Komoot om fietsroutes te importeren voor navigatie en om afgelegde routes naar Komoot te synchroniseren. Software-updates voor je Riese & Müller-fiets? Ook die installeer je via de Bosch-app. Je kan de fiets tegenwoordig ook met de app op slot zetten (met het elektronische motorslot), of de batterij linken aan jouw specifieke fiets. Maken dieven je batterij buit, dan kunnen ze die niet in andere fietsen gebruiken.
Heel wat slimme functies om je leven wat makkelijker te maken. Een leuk detail is dat zelfs de Bosch ABS-module van de Nevo4 aangesloten is op de Kiox 300. Het scherm toont je precies hoe vaak de ABS al geactiveerd is, maar ook de remafstand van je e-bike. Onze ervaringen met de ABS-module zelf zijn overigens niet geweldig. Vrijwel wekelijks viel de module uit met een foutmelding (822000), waarna deze zichzelf herstelde als de fiets in- en uitgeschakeld werd. Buiten dat heeft de module zijn werk prima gedaan: hij zorgt ervoor dat je wielen niet slippen als je ineens heftig remt. Dit is vooral handig als je al eens op gravelpaden rijdt of heel hard remt bij een kruispunt. Normaliter zou je wiel blokkeren, waarna je banden slippen: de ABS-sensor moduleert in dat geval de remkracht om dit te voorkomen. Handig én veilig, al zouden wij daar niet zo snel 400 euro extra voor betalen.
Rijbereik
Riese & Müller levert de Nevo4 GT Vario standaard met een 625Wh-batterij, maar biedt optioneel een 750Wh-batterij aan. Wij zouden daar persoonlijk altijd voor kiezen; de meerprijs van ongeveer 200 euro levert je een fors groter bereik op. Ook is het verstandig met het oog op de levensduur van je fiets: met een kleinere accu zal het al sneller gebeuren dat het resterende bereik onder je minimumwaarde komt, waardoor je hem sneller moet vervangen. Dat de batterij in eerste instantie wellicht meer bereik biedt dan je nodig hebt, is op termijn mooi meegenomen.

Hoe ver je met de Nevo4 komt? Dat is natuurlijk afhankelijk van de rijmodi die je kiest, hoeveel kracht je zelf nog levert en je rijomstandigheden. Wie veel heuvelop moet, komt uiteraard minder ver dan in het veelal vlakke landschap in de Antwerpse Kempen. In onze praktijktesten hield de batterij het in de Turbo-modus gemiddeld 100 kilometer uit, iets boven de 88 kilometer die Bosch zelf opgeeft. Wie ‘m in Tour- of Eco-modus gebruikt, kan nog een veel groter bereik verwachten. De Suvea Style van Diamant presteerde op dat vlak wel net iets beter. Die fiets beschikt dan ook over een grotere 800Wh-batterij.
Eindoordeel
Met een prijskaartje van 6.514,60 euro is ons testexemplaar van de Nevo4 GT Vario de duurste elektrische fiets die tot nu toe op TechPulse voorbij is gekomen. Maakt dat hem ook de beste fiets? Wat bouwkwaliteit betreft is dit precies wat je verwacht van een R&M: elk onderdeel voelt en oogt solide en dat is ook wel gebleken tijdens onze testperiode. Er valt bovendien weinig af te dingen op de rijbeleving, al moet je geen sportieve ervaring verwachten. De Nevo4 brengt je snel van A naar B, maar vooral ook heel comfortabel. Het bereik is net wat minder dan dat van de Diamant Suvea Style, een belangrijke concurrent van de Nevo, met eveneens dezelfde motor, hetzelfde scherm en dezelfde Enviolo-naafversnellingen. Waar de Riese & Müller in uitblinkt zijn de extra’s, zoals ABS voor tractiecontrole en ingebouwde Supernova-remlichten.
‘Beste’ blijft natuurlijk subjectief, maar de Nevo4 is wel gewoon een uitstekende e-bike waar we maar weinig op aan te merken hebben en die je haast volledig naar wens kan samenstellen. Kijk dus zeker samen met je dealer of je de beste configuratie voor jouw situatie kan samenstellen. Eventuele alternatieven van R&M zijn de al genoemde Diamant Suvea Style en de Gazelle Eclipse C380.














