7 veelvoorkomende fouten van de beginnende webwinkelier
1. Je kiest het verkeerde product
Als beginnende webwinkelier wil je uit de startblokken vliegen, maar soms struikel je al voor je goed en wel vertrokken bent. Bijvoorbeeld wanneer je het verkeerde artikel verkoopt. Zorg ervoor dat je een weldoordacht product hebt, en dat je je kan differentiëren van de concurrentie. Verkoop daarom niet zomaar wat een andere, grotere retailer verkoopt, tenzij je een voordeel kunt bieden ten opzichte van die retailer. Een snellere levertijd bijvoorbeeld, of een ultrapersoonlijke service.
2. Je webshop is te ingewikkeld
Een webshop moet zo vlot werken dat je bezoeker geen seconde mag stilstaan bij de werking ervan. Sommige webwinkeliers gaan dan in overdrive: méér functies, méér knoppen en méér tekst zorgen volgens hen voor een échte WebshopTM. Dat is echter niet altijd waar. Houd je webshop liever eenvoudig, en zorg ervoor dat hij goed werkt. Maak het hele koopproces zo makkelijk mogelijk.
3. Je hebt geen (goede) mobiele website
Hier kan je echt niet meer onderuit: elke website zou anno 2017 een functionele, mobiele versie moeten hebben. Heb je dat niet, dan heb je het risico om bezoekers (en orders) mis te lopen. Als je website er op mobiele apparaten niet goed uitziet of niet goed werkt, kan je ervan uitgaan dat bezoekers heel snel rechtsomkeer maken. De laadsnelheid van je website testen kan bijvoorbeeld met Google’s gratis Test My Site-tool.
4. Je vraagt onverwachts extra kosten
Slechts weinig beginnende handelaars kunnen meteen starten met gratis next-day delivery, en het doorrekenen van zulke leverkosten is dan ook geen ramp. Het wordt pas minder koosjer als je die kosten probeert te verdoezelen. Wees transparant in wat je je klant aanrekent, en vermijd dat daar extra kosten bijkomen in het checkout-proces. De meeste klanten willen gerust leverkosten betalen, maar probeer het hen nooit stiekem op te dringen.
5. Je verstopt je contactgegevens
Een kleinigheidje dat je gemakkelijk over het hoofd kan zien, maar des te belangrijker is: zet je contactgegevens in de spotlight. Wees er zeker van dat klanten meteen zien hoe ze je kunnen contacteren. Een telefoonnummer is een must om het vertrouwen te winnen van nieuwe bezoekers, net zoals een e-mailadres of een Facebook-pagina waar je eventueel ook antwoordt op comments. Door te tonen dat je bereikbaar bent, laat je zien dat je geen naamloze online handel bent, en dat kan het opstapje betekenen voor de laatste drempel die bezoekers doet twijfelen.
6. Je wacht op bezoekers
Een van de grootste fouten die je kunt maken, is ervan uitgaan dat het webverkeer wel zal binnenstromen nu je je webshop en bijbehorende Facebook-pagina hebt opgezet. Niets is minder waar. Je zal hard moeten werken voor je bezoekers. Gebruik minimaal SEO-technieken en online advertenties om bezoekers naar je webshop te leiden.
7. Je verandert niets meer aan je webshop
Eenmaal je webshop online is, moet je niet meteen tevreden zijn met hoe je website eruitziet of wat erop staat. Je hoeft dan ook niet te denken in termen van grote makeovers: het voortdurend optimaliseren van je webshop door kleine dingen te verbeteren – een CTA-knop, een extra zin op je checkout-pagina, een betere productomschrijving – is een goede aanpak. Dat betekent wel dat je niet achteruit kan zakken als je webshop draaiende is: de beste webshops sleutelen constant aan hun formule.
https://www.twinkle.be/achtergrond/167125/zo-schrijf-je-de-perfecte-blurb-voor-je-webshop/