Tien jaar Twitter: verlieslatend succesverhaal

Twitter bestaat tien jaar. In een decennium groeide de microblogsite uit tot een sociale gigant en een volwaardig nieuwskanaal en dat ondanks een miljardenverlies.

Twitter blaast vandaag tien kaarsjes uit. De microblogsite evolueerde in een decennium van een nicheproduct naar een alomtegenwoordig sociaal netwerk dat dubbel dienst doet als bliksemsnelle nieuwsbron. Twitter, in 2006 nog twttr, werd in maart 2006 opgericht door Jack Dorsey, Evan Williams, Biz Stone en Noah Glass. Dorsey was verantwoordelijk voor de eerste tweet ooit. In juli van datzelfde jaar werd de dienst officieel gelanceerd.

Superlatieven

Sindsdien is Twitter een sociaal netwerk van superlatieven. Vandaag kent de dienst 320 miljoen actieve gebruikers die samen iedere dag een half miljard tweets uitsturen. 40 procent van die 320 miljoen gebruikers leest alleen, wat het getweet van de resterende 60 procent des te impressionanter maakt.

Toen Twitter tien jaar geleden het levenslicht zag moest Steve Jobs de iPhone nog lanceren. Vandaag gebeurt 80 procent van de twitterconsumptie op een smartphone. De dienst is er eigenhandig voor verantwoordelijk dat tieners vandaag verrast naar een oude telefoon kijken en zich afvragen wat die hashtag op dat stuk antiek te doen staat. De #-hashtag werd een jaar na de lancering van het sociale netwerk in het leven geroepen en is sindsdien de hoofdvorm van communicatie voor de écht hippe jeugd.

Mediakanaal

Twitter groeide snel uit tot een hype, mede met dank aan de media. De microblogsite is bij wijlen een uitstekende bron van nieuws. Toen in 2009 een passagiersvliegtuig een noodlanding maakte op de Hudson-rivier in New York bereikte de eerste foto van dat voorval de wereld dankzij twitter. Sindsdien bewezen twitteraars wereldwijd dat een smartphone, een internetverbinding en een twitter-account uitermate geschikt zijn om belangrijk nieuws heel snel te verspreiden terwijl het gebeurd.

De mainstream-media en zeker ook politici allerhanden interpreteerde dat voordeel als “alles wat op twitter verschijnt is nieuws” wat ons meteen aan een belangrijk minpunt van de dienst brengt. De 140-tekens limiet staat garant voor snelle en hapklare tekstjes, al dan niet met foto. Veel gebruikers voelen zich echter genoodzaakt om meningen over genuanceerde onderwerpen te spuien, gecondenseerd in 140 tekens. Dergelijke woord-wederwoord-twittergevechten over niets zijn dezer dagen vrijwel even frequent als de echt interessante tweets.

De getrainde twittergebruiker vindt in de microblogsite dezer dagen echter een manier om op de hoogte te blijven van zowat al zijn interesses, van events en nieuwsgebeurtenissen tot het doen en laten van sporters en beroemdheden.

Grote getallen

We kregen van Twitter enkele indrukwekkende cijfersalsook een leuke tijdslijn die je hieronder kan bekijken. De meest gevolgde persoon op Twitter is zangeres Katy Perry met maar liefst 84 miljoen volgers. Justin – The Biebs –Bieber wordt dan weer het meest besproken: 943 miljoen keer werd er @justinbieber getweet.

Ook de Belgische twitteraars halen het internationale nieuws al eens. Vorig jaar liet tweetend Brussel aan de wereld zien hoe je omgaat met een terroristische dreiging met #Brusselslockdown, waarbij katten de hoofdrol speelden om zo eventuele tweets over een politie-actie, die die actie in gevaar konden brengen, te verdrinken. #K3zoektK3 werd dan weer een trending topic op wereldschaal op zes novembeer2015, goed voor 180.000 tweets.

Het recentste twitterrecord is afkomstig van Leonarde DiCaprio, zijn Oscarwinst genereerde op het hoogtepunt maar liefst 440.000 tweets per minuut.

Veel gebruikers, weinig geld

Groot, groter grootst, en toch zit Twitter met een probleem. Ondanks de wereldwijde populariteit en de miljoenen gebruikers maakt de microblogsite geen cent winst. In 2013 trok Twitter naar de beurs als verlieslatend bedrijf en twee jaar later maakt de dienst nog steeds verlies. Sinds de lancering in 2006 verloor het sociale netwerk maar liefst twee miljard dollar, waarvan 1,6 miljard na de beursgang in 2013, aldus Time.

Bron: Wolfram Alpha

Het aandeel van Twitter weerspiegelt dat. Momenteel is een Twitter-aandeel net geen 17 dollar waard. Een maand geleden, op 11 februari 2016, kelderde het aandeel even tot 14,3 dollar: een absoluut minimum. Sinds 2014 kent Twitter op de beurs pieken en dalen maar de tendens is heel duidelijk dalend. Ter illustratie: op 26 december 2013 betaalde je nog 73,31 dollar voor een aandeeltje Twitter.

Spreidstand

In dat opzicht is Twitter een erg vreemd bedrijf. Voor de gebruikers is het afgelopen decennium zonder twijfel een succesverhaal te noemen. Twitter als dienst is volwassen, is wereldberoemd en wordt door vrijwel iedereen omarmt. Toch volstaan een decennium en 320 miljoen actieve gebruikers niet om een robuust verdienmodel aan de microblogsite te koppelen. Wij zijn in ieder geval benieuwd naar de toekomst: zal Twitter ooit een winstevende gigant worden? En indien niet: kan het sociale netwerk dan nog een decennium aan verliezen slikken?

Om te eindigen op een positieve noot vind je hieronder een tijdslijn met de mijlpalen van Twitter in de afgelopen tien jaar, met dank aan het netwerk zelf.

 

mobielsociaal netwerk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken