Achtergrond

Dit zijn de trends van IFA 2017

's Werelds grootste technologiebeurs zit er bijna op: een ideaal moment om terug te blikken op IFA 2017, die ons vooral deed hunkeren naar de toekomst.

De Internationale Funkausstellung Berlin (IFA) is ’s werelds grootste beurs voor consumentenelektronica: dé plaats waar Jan met de pet op kan futselen met de modernste snufjes en waar fabrikanten hun laatste technologieën voorstellen. Terwijl IFA ons normaal klaarstoomt om allerlei koopjes te doen, houden we dit jaar onze portefeuille op zak.

Een topeditie was het dus niet – net zoals vorig jaar – waarbij we vooral een kijkje kregen in de technologie van morgen in plaats van vandaag. Zowat elke verkoper nam het woordje ‘Alexa’ te pas en te onpas in de mond, maar de spraakassistent van Amazon is helaas nog niet geëmigreerd naar België. Wij bleven dus een beetje op onze honger zitten: de snufjes waar we toch al van konden proeven, waren niet bepaald baanbrekend. Desondanks konden we ons prima vermaken; ik som de trends op die typerend zijn voor IFA 2017.

Alexa, Alexa, Alexa

[related_article id=”210978″]

De stemassistent die het eerst de consumentenelektronica weet te charmeren, lijkt Alexa te zijn. Amazon heeft immers zijn digitale butler in februari vertaald in het Duits. In zowat elke uithoek vonden we op een kartonnen bordje de meidennaam terug: het leek alsof elke producent één of andere functie wou integreren met Alexa om potentiële klanten te versieren. Ze werkte al samen met een handjevol speakers maar maakt nu haar entree in een groter scala aan elektronica, zoals slimme stopcontacten, bureaulampen en robotstofzuigers.

Het leek alsof elke producent één of andere functie wou integreren met Alexa.

Of we in de toekomst een uitgebreid monoloog zullen voeren tegen ons meubilair, valt af te wachten, maar de digitale assistent blijkt een centrale schakel te worden in menig intelligent domoticasysteem. Nu nog afwachten tot Amazon’s hulpje haar eerste voetjes op Belgische grond zet, of zullen Samsung, Apple, Google of Microsoft met de pluimen gaan lopen?

Mixed Reality

[related_article id=”214267″]

De Windows 10 Fall Creators Update wordt vanaf 17 oktober naar gebruikers uitgerold. De belangrijkste toevoeging van de nieuwe Windows-patch wordt de integratie van Windows Mixed Reality: Microsoft’s eigen platform voor virtual – of augmented? – reality. Wat Mixed Reality juist inhoudt legde collega Jens eerder al in geuren en kleuren uit, maar nog steeds krijg ik kop noch staart aan hoe Mixed Reality zich tussen de andere fictieve realiteiten positioneert.

Welke bril je koopt maakt niet uit: ze zien er allemaal krak hetzelfde uit.

Het zal producenten een worst wezen: een handjevol technologiereuzen brachten hun eigen vr-bril uit die compatibel is met Windows Mixed Reality. De reus uit Redmond wil met zijn platform het eenvoudiger maken voor bedrijven om virtualrealitybrillen op de markt te brengen, en dat lijkt alvast gelukt. Welke bril je echter koopt, maakt niet uit: ze zien er allemaal krak hetzelfde uit (met bijvoorbeeld een identieke hoofdband) en hebben min of meer hetzelfde specificatiepakketje. Zowel Asus, Acer, Dell en Lenovo hebben een totale resolutie van 2.880 bij 1.440 pixels, wat zich vertaalt in 1.440 bij 1.440 pixels per oog.

Hier en daar probeert een kleinere fabrikant of start-up af te wijken van de norm om een plaatsje op de verzadigde markt te veroveren, zoals Pimax die een bril met 8K-resolutie op de markt uitbrengt. Van de grote jongens springt enkel Lenovo eruit door zijn lightsaber-controllers: een promotiestunt waarbij Star Wars-fans zich even kunnen wanen als een echte jedi en personages zoals Darth Vader verslaan met hun lichtgevend zwaard.

Toeters en bellen

Ook gamers worden, naar goede gewoonte, tijdens IFA op hun wenken bediend: in vele beurshallen worden legio gamingevenementen georganiseerd zoals een virtueel voetbaltoernooitje (met PES 18), of een dag op een fictieve boerderij ploegen met Logitech’s eigen tractor-controller. Steeds meer fabrikanten bieden een volledig hardwaresetje aan met zowel muis, toetsenbord als koptelefoon. Terwijl producenten zich vroeger op één specifieke technologietak richtten om zich daarin te specialiseren (zoals HyperX met headsets en Creative met geluidskaarten), willen die nu hun logo zien prijken op de volledige uitrusting van de gamer.

Niet enkel gaminghardware, maar ook andere apparatuur worden beklad met RGB-verlichting.

Spreken we over gamingaccessoires, dan denken we haast meteen aan excentrieke RGB-verlichting. Menige beursstand is omgetoverd tot een heuse kermisattractie: elk excuus is goed om een kermisverlichting te implementeren in hun apparatuur. Terwijl RGB-verlichting eerst nog het stokpaardje was van Razer, hebben weinig fabrikanten nog de (kleurrijke) boot gemist. Niet enkel gaminghardware, maar ook andere apparatuur worden beklad met alle kleuren van de regenboog. Zo liet Creative ons een spattende speaker zien die elke tint van het kleurenspectrum ondersteunt.

Smartwatches op pensioen

[related_article id=”217962″]

Vooraleer ik vertrok dacht ik dat er nieuw leven werd geblazen in smartwatches, maar de intelligente wearables eindigen 2017 niet in stijl. Een handjevol producenten, zoals FitBit, Samsung en Garmin lanceerden wel nieuwe slimme horloges, maar op de beursvloer konden ze op weinig animo rekenen. In de (indrukwekkende) hal van Samsung ging alle aandacht naar zijn smartphones en televisies, en moesten smartwatches het onderspit delven.

Niemand lijkt nog te geloven in smartwatches.

Zullen smartwatches stilaan uit de rekken verdwijnen? Niemand lijkt nog te geloven in de intelligente horloges. Zelf test ik momenteel de Asus ZenWatch 3 uit, en ik erger me mateloos aan het gedrochtelijke softwarelaagje dat Android Wear is. Het mobiele besturingssysteem is momenteel gewoon te beperkt om een groot publiek aan te spreken. Zolang Google het mobiele OS geen flinke opsmukbeurt geeft, zullen smartwatches vermoedelijk nooit echt doorbreken.

[related_article id=”218106″]

Dat betekent niet dat alle wearables van de aardbodem zullen verdwijnen: fitnesstrackers en andere sporthorloges zijn wél aan een opmars bezig. Niet voor niets lanceerde Samsung al zijn horloges met een sportieve toets en ook Garmin en FitBit volgen deze trend. Vooral duikers worden op hun wenken bediend: zowel Samsung (met de Gear Sport) als Garmin (Vivoactive 3) lanceren nieuwe horloges die tot vijftig meter diep ondergedompeld mogen worden.

ifa 2017trends

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken