Zo vermijd je dat je site als onveilig wordt bestempeld door Google
Het is een duidelijk voorbeeld waar de melding zorgt voor een negatieve ervaring en een afhaker. En ook al wordt deze melding in de meest gebruikte browsers niet (meer) getoond, toch komt hij, voornamelijk bij Internet Explorer, nog wel eens voor. Uiteraard was het conversiepercentage hoger geweest als deze melding niet getoond werd. Daarnaast doet het je naam ook geen goed: niemand wil immers met ‘onveilige items’ geassocieerd worden.
Http versus https
De oorzaak van dit soort meldingen is dat een pagina over https (secure) wordt opgevraagd waarbij er elementen op de webpagina staan die over http (non secure) worden opgevraagd. Je zou verwachten dat wanneer je van http naar https switcht, alles op die laatste manier opgevraagd wordt.
Helaas gebeurt het nog vaak dat elementen hard coded in het contentmanagementsysteem worden gezet, zodat de switch niet plaatsvindt en het element altijd over http opgevraagd wordt. Veel voorkomende problemen zie je bijvoorbeeld bij afbeeldingen, elementen die zijn ingeframed of bij conversie/tracking pixels. Bij de laatste groep is het best schrijnend, want die plaats je net om conversies te meten (en te verhogen) en zij zorgen dan juist voor minder conversies.
Om je conversies op peil en je naam zuiver te houden, moet je dus altijd controleren dat wanneer je pagina over https wordt opgevraagd, ook echt alle elementen op de pagina over https worden opgevraagd.
Volledig overstappen
Een nog betere tip is om volledig over te stappen op https, en helemaal niks meer over http toe te staan. Ook al omdat Google sinds een tijdje al het http-verkeer als ‘onveilig’ markeert. In Chrome bijvoorbeeld worden websites die standaard over http opgevraagd worden, als onveilig bestempeld, al krijg je hiervan gelukkig geen expliciete melding meer (zie screenshot).