De voor- en nadelen van telewerken
Telewerk kan je als ondernemer heel wat geld doen besparen en tegelijk toch nog winst doen boeken. Ook voor het imago van je bedrijf is het mooi meegenomen als je kan uitpakken met het concept telewerken. Het toont immers dat je een goede bedrijfsleider bent die zijn werknemers durft vertrouwen. Je investeert in de toekomst en staat open voor innovatie. Mooi meegenomen, toch?
We delen de voor- en nadelen van telewerken in 3 grote blokken: werkgever, werknemer & maatschappij. Er zijn immers verschillende factoren waarop jouw bedrijf invloed heeft en omgekeerd.
Voor de werkgever
In de eerste plaats ga je onderzoeken wat de effecten van telewerk op jouw onderneming zijn en wat dat voor jou als bedrijfsleider of werkgever betekent. Dat is logisch en een goede basis om vast te stellen of telewerk iets voor jouw onderneming is.
Voor de werknemer
Als werkgever is het ook belangrijk om bij elke beslissing de belangen van je werknemer in het achterhoofd te hou- den. What’s in it for them? Weeg daarom ook uitgebreid de voor- en nadelen voor jouw werknemers af.
Voor de maatschappij
Eén van de veelgehoorde uitspraken is dat telewerkers goed zijn voor de verkeersveiligheid, uitstoot en files in ons land. Die uitspraken zijn deels waar. Want hoewel we met telewerken voor minder files of opstroppingen zorgen, creëren we wel een aanzuigeffect voor andere bestuurders. Hoe je het ook draait of keert, verschillende onderzoeken hebben uitgewezen dat tijdelijke vermindering van het werkverkeer opgevuld zal worden door ander (niet werkgerelateerd) verkeer. Je kan het vergelijken met een extra rijbaan die wordt aangelegd. Vaak met de intentie om te verlichten, maar met meer weggebruikers als gevolg.
Weg met vooroordelen
Iedereen heeft wel een mening tegenwoordig. Ook over telewerk bestaan verschillende meningen en vooroordelen. Maar laat je vooral niet te veel leiden door wat anderen denken. Laat je leiden door feiten en bekijk telewerk indien nodig als een experiment. Je doet er zeker niet slecht aan. Veel voorkomende vooroordelen zijn:
- Werknemers gaan profiteren
Een belangrijke gedachte die je hier in het achterhoofd moet houden is de volgende: de tijd die je werknemer achter zijn bureau doorbrengt staat niet gelijk aan de resultaten. Meet de productiviteit en resultaten aan wat je werknemer wél echt doet en niet of hij al dan niet vijf minuten minder aan zijn bureau zit. Het resultaat kan zelfs beter uitkomen omdat je productiever bent.
- Telewerken is technisch te complex
In hoofdstuk 3 geven we je een duidelijk overzicht met tools & software die het voor jou bedrijf mogelijk maken om te blijven plannen en communiceren zoals je dat op kantoor doet. ‘Technisch te complex’ staat dus niet in je woordenboek.
- Te weinig sociaal contact
Dit probleem kan je als werkgever oplossen door je werk- nemers niet elke dag te laten telewerken. Zorg daarom voor een goede balans tussen werken op kantoor met de col- lega’s en telewerk. Zo blijft de angst voor te weinig sociaal contact uit.
“Telewerk is niet per sé gelijk aan te weinig sociaal contact.”
Meer lezen over telewerken? Download dan ons gratis e-book via onderstaand formulier.