Uit welke stappen bestaat de ontwikkeling van een website?
Welke manier je ook kiest (sitebuilder, WordPress of een volledig op maat gemaakte website), de eerste stappen gebeuren niet aan je computer, maar met pen en papier. Allereerst is het namelijk belangrijk om goed na te denken wat precies het doel is en hoe je de website gaat uitbouwen om te slagen in je opzet. Een website die gemaakt wordt puur om te informeren, zal anders worden opgebouwd dan een website die gemaakt wordt om e-mailadressen van potentiële klanten te verzamelen (lead generation).
In eerste instantie is het dus belangrijk om te noteren welk resultaat je verwacht van de website. Wanneer is de website voor jou een succes? Is het een succes wanneer de gebruiker zijn e-mailadres achterlaat, of is de website pas een success wanneer de bezoeker ook effectief een bestelling maakt?
Informatiearchitectuur
Vervolgens is het zaak om de informatie-architectuur uit te dokteren.Dit is een overzicht van alle informatie die je op de website wil. Je bepaalt welke pagina’s je website zal krijgen en hoe die pagina’s met elkaar in verhouding staan. Maak een grafisch overzicht van alle pagina’s zodat je eenvoudig ziet welke pagina’s subpagina’s zijn en welke pagina’s hoofdpagina’s. De bedoeling is dat bezoekers zo snel mogelijk de informatie vinden die ze zoeken. Een handige tip is om er wat post-it’s bij te nemen en om elke pagina op een afzonderlijke post-it te schrijven. Plak ze in een hiërarchisch overzicht aan de muur en roep er iemand anders bij. Stel die andere persoon enkele vragen, bijvoorbeeld “Je komt op deze website en zoekt de openingsuren, op welke pagina klik je?” Jij denkt misschien dat de openingsuren op de homepage moeten, maar misschien denken je testpersonen allemaal dat de openingsuren op de contactpagina horen. Op deze manier ontwikkel je dus een informatiearchitectuur die intuïtief is voor de gebruiker.
Copywriting
Vervolgens ga je uitdenken welke teksten op de pagina’s moeten komen (copywriting). Wanneer je op jouw website de bezoeker wil aanzetten tot actie (zoals een bestelling plaatsen of een e-mailadres achterlaten) dan is het een slimme zet om dit uit te besteden aan een digitale marketeer. Die weten namelijk precies hoe je persuasieve teksten kan schrijven voor het web die bezoekers aansporen tot actie. Bij een louter informatieve website, is het iets minder belangrijk hoe je alles precies verwoordt. Probeer wel om alle teksten zo kort mogelijk te houden. Besef dat bezoekers jouw website niet lezen, ze “scannen” jouw website met hun ogen.
Design en user experience
Uiteraard wil je een gelikte website die meteen in het oog springt. Het ontwikkelen van een design is dan ook een van de spannendste stappen van het proces. Wanneer je beroep doet op een sitebuilder of CMS (zoals WordPress) kan deze stap grotendeels worden overgeslagen. In die gevallen selecteer je namelijk een design in de vorm van een thema. Vergelijk dus goed alle thema’s en kies een design dat in het oog springt, maar toch ook overzichtelijk is. Grote foto’s zijn leuk, maar wanneer bezoekers eindeloos moeten scrollen om info te vinden zullen ze je website snel verlaten. Laat je een professionele website ontwikkelen door een bureau, dan zullen er in eerste instantie schetsen worden gemaakt (wireframes). Vervolgens worden die schetsen vertaald naar mock-ups, dit zijn grafische uitwerkingen van de schetsen die in een later stadium quasi een-op-een worden vertaald naar code.
Coderen / bouwen
Pas nu is het tijd om de website te bouwen. Door de uitgebreide voorbereiding uit de voorgaande stappen, zullen de bouwwerken snel het gewenste resultaat opleveren. Bij een eigen website zal de website gecodeerd worden door een web developer (iemand die verstand heeft van HTML, CSS, JavaScript en andere web-technologieën). Bij een sitebuilder of CMS, bestaat het “programmeren” uit enkele klikjes. Even wat mooie foto’s en teksten toevoegen, en je website is klaar om live te gaan!
Onderhoud
“Een goede website is nooit af,” luidt het gezegde. Ook na de oplevering van je website, zal je dus nog steeds geregeld je website uitbreiden of verbeteren. Denk dan bijvoorbeeld aan het aanpassen van afbeeldingen of het toevoegen van een extra pagina voor een nieuwe service die je aanbiedt. Helaas zullen er ongetwijfeld ook problemen de kop opsteken. Gebruik je bijvoorbeeld WordPress, dan komt het regelmatig voor dat een bepaalde plugin conflicteert met een andere plugin (of met je thema) en zo bepaalde aspecten van je website kapot maakt. Ook is het belangrijk om regelmatig te controleren of je website nog veilig is.