Achtergrond

Q&A: Hoe werkt virtual reality?

IT staat er om bekend de gebruiker om de oren te slagen met de meest hoogdravende termen. In onze rubriek Q&A leggen we daarom in mensentaal uit wat er bedoeld wordt met de meest voorkomende begrippen; zo ben je altijd mee.

Wat schuilt er in een VR- headset?

Er zijn verschillende soorten virtual reality-brillen. Aan de ene kant de headsets met een ingebouwd scherm, zoals de Oculus Rift, de HTC Vive, Sony PlayStation VR: brillen die verbonden moeten worden met een degelijke pc of een spelconsole. Daarnaast heb je de brillen waarbij je smartphone fungeert als scherm, zoals de Samsung Gear VR of Google Cardboard. Ze zijn een stuk goedkoper, omdat de bril zonder ingebouwde hardware komt.

Sommige headsets, zoals de Vive of de PlayStation VR kunnen gebruikt worden met controllers: twee aparte hulpstukken waarmee je in de virtuele realiteit objecten kan manipuleren. Bovendien krijg je met de Vive, en binnenkort met de Oculus, meer bewegingsruimte. Dankzij enkele basisstations die je door de kamer plaatst, kan de headset meten waar je je bevindt ten opzichte van de sensoren. Je kan zo tot op zekere hoogte dus rondwandelen in de virtuele realiteit.

Headsets zoals de HTC Vive kunnen gebruikt worden met controllers en externe sensoren.

Hoe werkt virtual reality?

Het lijkt eenvoudiger dan het is: zet een headset op en je verhuist van je huiskamer naar eender welke virtuele omgeving. Hoe kan het dat het door de bril lijkt alsof je je ergens anders bevindt?

 

In essentie neemt VR je brein in de maling. De technologie steunt op een paar cruciale kenmerken, zoals de illusie van diepte en beweging. Om diepte te creëren, maakt een VR-headset gebruik van stereoscopie. Daarbij krijgen je ogen twee licht verschillende beelden voorgeschoteld, waaruit je brein vervolgens één beeld samenstelt. Het lijkt op die manier alsof je afstand, en dus diepte, kan waarnemen.

 

De headset – of de smartphone in de headset – registreert tegelijkertijd de bewegingen van je hoofd. Draai je bijvoorbeeld naar links, dan rollen de beelden naar rechts, en dat voor elke mogelijke richting. De latency tussen het bewegen van je hoofd, en het reageren van de beelden is een van de oorzaken waarom sommigen misselijk worden bij het dragen van een VR-headset. Gelukkig blijft de technologie snel verbeteren, waardoor de kans op misselijkheid veel kleiner wordt.

Wat is het verschil tussen augmented reality en virtual reality?

Behalve virtual reality komt ook augmented reality steeds meer in beeld. Het grootste verschil tussen de twee is dat augmented reality de realiteit aanvult, terwijl virtual reality deze vervangt. Net zoals VR wordt AR mogelijk door een headset op te zetten. Bekende projecten zijn bijvoorbeeld Google Glass en Microsofts Hololens. Door zulke brillen kan een gebruiker zien wat er rond hem of haar gebeurt, maar wordt daarboven een extra ‘laag’ toegevoegd.  Zo kan het zijn dat je je mails kan checken, terwijl je door de stad wandelt: de mails rollen zo over de brilglazen. Of navigeer met een gps-applicatie die bijna rechtstreeks op je netvlies wordt geprojecteerd, geen nood meer aan een apart toestel.

 

 

Natuurlijk bestaat AR ook in andere vormen. De immens populaire Pokémon Go is een voorbeeld van augmented reality waarbij geen enkele headset aan te pas komt. Doel van het spel is om pokémon te vangen, kleine monsters die verspreid zijn in je omgeving. Het augmented-aspect wordt een handje geholpen door de camera op je telefoon: wanneer je een pokémon hebt gevonden, zie je op het scherm niet enkel het tafereel waar je je camera op richt, maar ook het beest zelf.

Hoe wordt VR gebruikt in de bedrijfswereld?

De VR-technologie stoot langzaam maar zeker door op de zakelijke markt. Vooral op het gebied van marketing, productontwikkeling en sales, kan virtual reality een verschil betekenen. Bijvoorbeeld wordt de technologie gebruikt in de vastgoedsector, om projecten te tonen die nog niet zijn gerealiseerd. Nieuwe woonwijken kunnen op die manier worden bezichtigd via VR, voor er ook maar één huis gezet is.

 

Een andere toepassing van VR ligt bijvoorbeeld in productontwikkeling. BMW koos er eerder dit jaar voor om de HTC Vive te gebruiken bij het ontwikkelen van een nieuwe wagen. Het bedrijf werkt al sinds de jaren 90 met VR, maar liet weten dat de huidige technologie “de eerste stap is naar VR als een vast onderdeel in het ontwikkelingsproces in de nabije toekomst”.

araugmented realitybusinesshololenshtc viveoculus riftqavirtual realityvr

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken