Achtergrond

Wat houdt het herroepingsrecht in?

Hoelang mag je klant een product terugsturen? En wat zijn als handelaar je rechten? Lees hier wat het herroepingsrecht inhoudt in vijf vragen.

Hoelang mag een klant het gekochte product terugsturen?

Sinds 2014 heeft een klant tot 14 dagen de tijd om over de aankoop van een product na te denken. In die periode kan hij op elk moment zijn herroepingsrecht inroepen en besluiten om af te zien van de aankoop, ook wanneer het product al verzonden en betaald is. Het is dan aan de klant om aan de handelaar te laten weten dat hij het product niet houdt, bijvoorbeeld via mail of een modelformulier, maar hij is niet verplicht van een reden op te geven. Opgelet: vanaf het moment dat de klant de handelaar informeert over zijn beslissing, krijgt de klant nog eens 14 dagen om het product terug te sturen. In het totaal kan de klant dan 28 dagen na de aankoop het product terugzenden naar de handelaar.

Wat moet je als handelaar doen?

Je bent verplicht om de aankoopsom én de verzendingskosten terug te storten, als de klant een product terugzendt en je dat ook op de juiste manier laat weten. Terugbetalen mag overigens niet met een cadeaubon.

Als handelaar ben je daarnaast verplicht om elke klant voldoende te informeren over de verkoopovereenkomst. ‘Voldoende’ omvat in dit geval veel voorwaarden. Onder andere mag de klant geen twijfel mag hebben dat de overeenkomst voor hem een betaalplicht inhoudt, en moet er een modelformulier voor herroeping wordt voorzien op de website. Voor een volledig (en uitgebreid) overzicht van wat je moet doen, sla je er best het wetboek op na.

Er zit bovendien een staartje aan vast: als het herroepingsrecht niet voldoende wordt toegelicht, heeft de klant recht op 12 maanden bedenktermijn, in plaats van de 28 dagen!

Wat zijn als handelaar je rechten?

De handelaar heeft behalve plichten, ook rechten. Zo mag de klant het product gedurende de bedenktermijn niet gebruiken. Hij mag het testen zoals hij het in de winkel zou doen, maar er mag geen vorm zijn van slijtage, of andere gebruikssporen. Is dat wel het geval, dan heeft de handelaar recht op een vergoeding, en kan het zijn dat je het product niet of slechts gedeeltelijk moet terugbetalen als het teruggezonden wordt.

Als de klant zegt dat de bestelling is teruggezonden, maar je hebt nog niets aangekregen en hij kan ook niet aantonen dat de bestelling verstuurd is, mag je bovendien wachten met de terugbetaling tot het product aankomt of de klant een verzendingsbewijs kan voorleggen.

Geldt het herroepingsrecht voor alle producten?

Nee, sommige producten komen niet in aanmerking. Het ligt voor de hand dat producten die een beperkte houdbaarheid hebben, zoals voeding, en hygiëne-gevoelige items, zoals lingerie, niet geruild kunnen worden. Andere producten waarop het herroepingsrecht niet van toepassing is, zijn bijvoorbeeld:

  • gepersonaliseerde producten (bv. mok met naam)
  • magazines of kranten
  • producten die worden gekocht op een openbare veiling
  • digitale producten (bv. e-boek)
  • tickets voor vluchten of concerten

Hoe kan het herroepingsrecht in je voordeel werken?

Het herroepingsrecht zorgt ervoor dat klanten producten kunnen terugsturen zonder reden, wat voor de handelaar soms tot frustratie kan zorgen. Denk er dan aan dat het herroepingsrecht ook een pluspunt kan zijn. Elk aspect dat je kan gebruiken om de drempel bij elke aankoop kleiner te maken, is namelijk voordelig voor jou én de klant. Maak je bij het verkoopproces duidelijk dat retouren makkelijk en snel gaat, dan kan dat twijfel wegnemen. Je klant zal zich minder zorgen maken over een miskoop als hij weet dat hij het product kan terugsturen. Daarnaast kan een goed retourbeleid ook een mooi competitief voordeel zijn tegenover je concurrenten.

 

 

businessgeld terugherroepingsrechtretourwetgeving

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken