Achtergrond

Hoe werkt de supply chain?

Wat ben je nu eigenlijk met de supply chain? Wij spitten het voor je uit. Lees in vijf vragen en vijf antwoorden wat de supply chain voor jou kan betekenen.

Wat is de supply chain?

De reis die een product moet afleggen om van producent tot klant te geraken, is wat men omschrijft als de supply chain. Deze ketting bestaat uit een enorme hoeveelheid variabelen die een impact kunnen hebben op jouw zaak. Denk bijvoorbeeld aan: hoe snel kan de groothandel leveren? Hoeveel producten moet je minimaal op voorraad hebben? Hoe kan je efficiënt en veilig producten vervoeren?

Waarom is de supply chain belangrijk in e-commerce?

Het is cruciaal om elke schakel in de ketting te optimaliseren zodat je snel en efficiënt je producten aan de eindklant kan bezorgen. Zo niet loop je het gevaar op flessenhalzen, waarbij de ‘flow’ van de ketting wordt verstoord, met langere wachttijden en mogelijk meer kosten tot gevolg.

Als webhandelaar kan je er bijvoorbeeld voor kiezen om te verkopen via een dropshipping-model. Daarbij bied je producten aan die je zelf niet op voorraad hebt. Een bestelling gaat via jouw website rechtstreeks naar de distributeur of fabrikant, die het in jouw naam verzendt. Bij dropshipping is het dan ook essentieel om in een goed contact te staan met je bron, en exact te weten welke weg je product moet afleggen om bij de klant terecht te komen. Anders kan het zijn dat je distributeur het product niet meer in voorraad heeft, en dat je klant weken moet wachten.

Een minder dan optimale supply chain kan je met andere woorden veel problemen bezorgen. Gelukkig is het omgekeerde ook waar: beheer je de supply chain goed, dan kan je tijd en geld sparen.

 

Wil je op zaterdag leveren, maar kan je dat zelf niet bolwerken? Dan klop je aan bij een supply chain-dienstverlener.

Hoe kan ik de supply chain beheren?

Verkopers kunnen tegenwoordig rekenen op een uitgebreid gamma aan software om bijvoorbeeld je voorraad te beheren, maar ook op bedrijven die zogenaamde supply chain services aanbieden. Zulke bedrijven kunnen je warehouse uit handen nemen: je blijft heer en meester over je stock (als je die hebt), maar het ‘pick en packen’, en de verzending zelf is voor de dienstverlener. Daarnaast kunnen ze instaan voor logistieke extra’s. Wil je bijvoorbeeld ook op zaterdag leveren, maar kan je dat zelf niet bolwerken? Dan klop je aan bij een supply chain-dienstverlener.
Qua software zijn er gratis tools die je verder kunnen helpen, kijk eens naar Odoo of Apache’s OFBiz, maar ook suites van SAP of Salesforce die mikken op grotere ondernemingen. Met zulke software krijg je zicht op de beschikbaarheid van eventuele grondstoffen, je voorraad, binnenkomende bestellingen en andere relevante zaken. Zo kan je het overzicht bewaren over de hele ketting.

Hoe ziet de toekomst van de supply chain eruit?

Met de komst van e-commerce is de supply chain in sommige gevallen heel wat ingekort. In plaats van een ketting die producent, distributeur, reseller en eindgebruiker verbindt, kan de ketting ook rechtstreeks producent en eindgebruiker verbinden. Bijvoorbeeld wanneer een producent zijn producten zonder tussenpersoon online verkoopt; iets dat meer en meer gebeurt.
Bovendien is de klant gewend aan een steeds snellere levering, waardoor leveranciers naar andere oplossingen zoeken om het product efficiënt van punt A naar B te krijgen. De ontwikkeling van autonome voertuigen komt dan als geroepen. Zelfrijdende bestelwagens zijn nog een eind weg, maar bedrijven als Amazon experimenteren bijvoorbeeld al wel met drones in warehouses of bij de levering van pakketten.

 

Zelfrijdende bestelwagens zijn nog een eind weg, maar bedrijven als Amazon experimenteren bijvoorbeeld al wel met drones.
businessdropshippingLogistiek en e-commerceqasupply chain

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren