Dit hebben alle disruptieve kmo’s gemeen

Het zijn de kmo’s, en niet de kolossen der sector, die het vaakst aan de basis van disruptie liggen. Dat zegt Sanj Bhayro, SVP in de EMEA-regio bij Salesforce. Hij werkt met kmo’s in heel Europa, en weet hoe zij vanuit een underdog-positie de markt overhoop kunnen gooien.

 

Het is niets nieuws meer dat elk bedrijf een technologie-bedrijf is geworden: geen enkele onderneming kan het zich nog veroorloven om aan de zijlijn te blijven staan wanneer het aankomt op technologie als de cloud. Voor start-ups en kmo’s is dat misschien nog belangrijker dan voor de gevestigde giganten, meent Bhayro. “De cloud zorgt ervoor dat iedereen vanaf het begin hun infrastructuur en ‘loodgieterij’ uit handen kunnen geven, waardoor ze niet meer moeten investeren in diensten of on-premises apparatuur. Het biedt kansen aan nieuwe, opkomende bedrijven.”

 

Technologie speelt niet enkel een ondersteunende rol, maar werkt bovendien ook definiërend, vertelt hij. “Gisteren praatte ik tijdens een etentje met iemand van een jonge bank. Ik vroeg hem of ze nu een bank of een tech-bedrijf waren. ‘We zijn een tech-bedrijf dat een bank aan het worden is,’ antwoordde hij. Een nogal vreemd statement, maar toen ging hij verder met: ‘Dat is beter dan een bank die een tech-bedrijf moet worden’.”

Technologie als kern

Daar zit iets in, volgens Bhayro. De innovatieve en snelgroeiende start-ups of kmo’s die hij leert kennen in zijn omgeving hebben volgens hem telkens één ding gemeen: ze gebruiken technologie als een instrument om disruptie te veroorzaken in hun sector. “Het is interessant om te zien hoe jonge en kleine ondernemingen in de meest uiteenlopende industrieën – van retail tot telecom – hetzelfde doen om hun traditionele concurrenten in te halen. Ze kijken consequent naar technologie om dichter bij hun klanten te raken.” Wat zulke jonge bedrijven bijvoorbeeld vaak onderscheidt, is dat ze klantendata slimmer gaan gebruiken, legt hij uit.

 

Het is interessant om te zien hoe jonge en kleine ondernemingen in de meest uiteenlopende industrieën – van retail tot telecom – hetzelfde doen om hun traditionele concurrenten in te halen.

 

Zo verzamelen ze niet alleen de gegevens die binnen het bedrijf bestaan – zoals uit e-mails en het CRM – maar ook daarbuiten. “Sociale data bijvoorbeeld, of eender welke data die hen kan doen begrijpen hoe hun klant werkt, en hen toestaat om hen beter te bedienen dan de concurrentie.” Meer en meer kleine ondernemingen hebben zo de middelen om traditionele industrieën te omver te werpen, en aan de basis ligt telkens die technologie, besluit Bhayro.

Twee types, zelfde doel

Bhayro werkt dan ook met twee soorten bedrijven: zij die met technologie groot zijn geworden, en zij die willen overstappen van een traditionele naar een innovatieve werkwijze. Hij zegt dat ze elk een heel andere oplossing nodig hebben, maar dat ze uiteindelijk naar dezelfde doelen streven. “Het is een andere conversatie, maar eigenlijk willen ze beiden hetzelfde: digitaliseren, een optimale klantenervaring, meer doen met minder middelen, en meer productiviteit.”

[related_article id=”169951″]

Het zijn ambities die bijvoorbeeld door automatisering, cognitive computing en analytics kunnen worden behaald. Kmo’s en start-ups hebben op dat gebied een streepje voor, meent Bhayro. Als een technologiebedrijf tot in de kern, zijn zij vanaf dag één gestart met systemen in de cloud en een solide databeleid, terwijl het digitaliseren later steeds moeilijker wordt vanwege legacy-systemen die verhuisd of vervangen moeten worden. Bovendien kampen kmo’s niet met de typische silo’s die oudere, grote bedrijven wel met zich mee torsen. “In een kmo is iedereen de chief customer officer, iedereen is CTO. Het overstijgen van zulke departementen betekent dat je je meer kunt concentreren op de klant en zijn loyaliteit, wat uiteindelijk je succes bepaalt.”

De transformatie

Betekent dat dat grote bedrijven hun oude werkwijze uit het raam moeten gooien, en resoluut kunnen breken met de interne hiërarchie? Niet altijd. Of je je bestaande bedrijf moet transformeren in een ‘tech first’-bedrijf, hangt volgens Bhayro af van enkele factoren: “De technologie binnen je onderneming, laat die toe om je doelstellingen te behalen of werkt hij net afremmend? Geeft het je met andere woorden de tijd en de ruimte om te innoveren? Als dat niet het geval is, ben je kwetsbaar om door de disruptie van anderen getroffen te worden.”

 

“Veel bedrijven concentreren zich voornamelijk op het dagdagelijkse – natuurlijk doen ze dat, dat is ergens normaal – maar als je niet genoeg tijd en ruimte vrijlaat om te innoveren, kan dat je zuur opbreken. Daar komt technologie bij kijken. Dat is het belang van technologie; het neemt dat dagdagelijkse van je over, en staat je toe om je te concentreren op productiviteit én op innovatie.”

 

//www.smartbiz.be/achtergrond/170004/waarom-analytics-soms-lijkt-op-sciencefiction/

analyticsbusinessclouddigitale transformatiedisruptiedtdkmoStart-uptransformatie

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken