6 webdesign-flaters die elke webshop kan vermijden

Het draait niet alleen om wat je verkoopt, maar ook hoe je het verkoopt. Vermijd deze flaters bij het vormgeven van je webshop, en je staat al een streepje voor.

1. Onduidelijke productfoto’s

Slechte productfoto’s laat je maar beter achterwege, dat spreekt voor zich. Wat net een goede foto maakt, is soms minder duidelijk. Mik alvast op grote, heldere foto’s. Het liefst zijn die foto’s getrokken vanuit meerdere standpunten; zeker bij kledij is dat belangrijk.

2. Te weinig witruimte

Witruimte wordt makkelijk vergeten, en toch is het een essentieel onderdeel van een webpagina. Als je te weinig ruimte overlaat, kan je pagina snel te rommelig worden. Bied je bezoeker een serene website aan, en je hebt veel kans dat hun aandacht uitgaat naar het belangrijkste: je producten.

3. Geautomatiseerde video (met geluid)

Er zijn voor- en tegenstanders van online video’s die automatisch beginnen af te spelen wanneer je een webpagina bezoekt. Over één ding zijn ze het meestal wel eens: de bijkomende, ongevraagde audio is een verschrikking. Als bezoekers eerst op zoek moeten naar hoe ze het geluid afzetten, loop je het risico dat ze je pagina simpelweg zullen verlaten. Vermijd zulke scenario’s en kies er gewoon voor om video’s of geluid niet automatisch af te laten spelen.

4. Niet mobielvriendelijk

Op elk scherm zou je webshop even makkelijk en even mooi moeten zijn. Vroeger was je genoodzaakt om daarvoor een aparte, mobiele website op te starten, maar nu kan je beter kiezen voor een responsive of adaptive webdesign, waarbij je vormgeving aangepast wordt aan de grootte van het scherm.

5. Inconsistente vormgeving

Verschillende lettertypes, hoofdingen die niet op elke pagina aanwezig zijn, pagina’s met een andere achtergrondkleur: als je pagina’s zo voorspelbaar zijn als een wervelwind, is je website toe aan vernieuwing. Stel een sjabloon op, en gebruik dat als je leidraad voor nieuwe webpagina’s.

6. Onlogische structuur

Gefrustreerde bezoekers zijn bezoekers die je niet snel terug zal zien. Maak het daarom zo makkelijk mogelijk om te navigeren op je website. Wijs de bezoeker de weg door je aan enkele basics te houden: voorzie bovenaan een menubalk met links naar de belangrijkste pagina’s, blijf weg van te lange dropdown-menu’s en zorg dat je een klikbaar logo hebt in de linkerbovenhoek.

 

https://www.twinkle.be/achtergrond/167594/7-veelvoorkomende-fouten-van-de-beginnende-webwinkelier/


 

businesslay-outuser-experienceUXvormgevingwebdesign

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken