Ontmoet 9 Amerikaanse start-ups die de B2B-sector doen daveren: Deel 1

Wie wordt het nieuwe Google of de nieuwe IBM? In deze tweedelige special presenteren we een reeks opkomende start-ups die in het verre Silicon Valley alvast aanstalten maken om de sector op z'n kop te zetten.

 
Het is natuurlijk een vanzelfsprekendheid bij start-ups, maar zeker in het wereldje van de b2b start-ups beweegt er momenteel heel wat. En al helemaal in het hoekje van big data, business intelligence (BI) en analytics. Smart Business ging in Silicon Valley op de koffie bij 9 technologiestart-ups waar je nog nooit van hoorde, maar die het de gevestigde IT-spelers weleens heel moeilijk zouden kunnen maken.
 

Bertrand Cariou, Trifacta

Naam: Trifacta

Locaties: San Francisco, Palo Alto, Boston, Berlijn en Londen.
Sinds: 2012
 
Wat doen ze? Trifacta heeft een tool voor op Hadoop gebaseerde data-wrangling. Data-analisten kunnen er gegevensbronnen mee opkuisen, normaliseren en klaarmaken voor de uiteindelijke analyse. Data-wrangling is een essentiële stap in het proces van kwalitatieve analytics.
 
Hoe disruptief? Volgens Trifacta wordt 80 procent van de tijd besteed aan het prepareren van data, en dus zijn de potentiële kostenbesparingen enorm. Ook het grote Google zag er wel wat in, en integreerde recent nog de data-wranglingtool van Trifacta in zijn eigen cloudaanbod van analyticsdiensten.
 
Strafste uitspraak: “80 procent van de tijd gaat naar het opkuisen van big data”, Bertrand Cariou, Trifacta
 
Lees het volledige interview met Trifacta hier

Naam: Platform.sh

Locatie: Parijs. Team werkt gedistribueerd.
Sinds: 2010
 
Wat doen ze? Managed hosting met een extra. Dit op AWS gebaseerde PaaS-platform richt zich op ontwikkelaars van voornamelijk PHP-webtoepassingen die zich niet willen bezighouden met ‘operations’, ook wel NoOps genoemd. Werkelijk alles wordt gemanaged door Platform.sh zodat de ontwikkelaar zich enkel hoeft te bekommeren om zijn eigen code. Belangrijkste concurrent is Heroku.
 
Hoe disruptief? Platform.sh richt zich niet op wie een paar euro’s per maand een website wil laten hosten. Ze hosten hoofdzakelijk bedrijfskritische (e-commerce) webapplicaties waarvan de ontwikkelteams vooral snel updates willen kunnen uitrollen. Platform.sh voorziet daarbij in 24/7 ondersteuning. Er is ook een whitelabel aanbod, met daar als grootste klant Magento Enterprise Cloud Edition.
 
Strafste uitspraak: “Weg met devops!”, Ori Pekelman, Platform.sh

Naam: InfluxData

Locatie: San Francisco
Sinds: 2013
 
Wat doen ze? InfluxDB is een database geoptimaliseerd voor tijdsgebaseerde gegevens. Toepassingen van zo’n tijdsgebaseerde database zijn IT-monitoring, en real-time analytics. Volgens oprichter en CTO Paul Dix zijn zelfs moderne NoSQL databases zoals Cassandra en CouchDB niet geschikt om dat soort toepassingen mogelijk te maken.
 
Hoe disruptief? InfluxData speelt in op de trend van IoT en dan met name de continue generatie van data door sensoren. Hun technologie is deels opensource en deels gesloten (en dus betalend). Belangrijkste voordelen van de Influx databasestack zijn de hoge verwerkingssnelheid, beperkte opslagruimte, en de vele dataretentiemogelijkheden. Van de 250 betalende klanten zijn BBC News en SAP Hybris de meest klinkende namen.
 
Strafste uitspraak: “Het internet of things is van nature vluchtig”, Evan Kaplan, CEO InfluxData.
 

“Onze database is perfect voor geografische data”, Christian Luze, CEO Crate.io

Naam: Crate.io

Locatie: San Francisco, Berlijn en Dornbirn (Oostenrijk)
Sinds: 2013
 
Wat doen ze? CrateDB is een databasesysteem dat zich richt op door machines gegenereerde IoT-data. De databank is gestoeld op een combinatie van (een gedeelte van) de SQL-taal en een NoSQL architectuur.
 
Hoe disruptief? Naast het bredere toepassingsgebied, biedt CrateDB vooral enorme schaalmogelijkheden. De technologie is getest tot 1.000 nodes en bleek zelfs dan perfect lineair op te schalen. CrateDB is open-source, maar inkomsten worden gehaald uit het geven van ondersteuning en het voorzien van een versie met enterprise-functionaliteiten. Er zijn momenteel een vijftigtal betalende klanten wereldwijd.
 
Strafste uitspraak: “Onze database is perfect voor geografische data”, Christian Luze, CEO  Crate.io
 
Lees het volledige interview met Crate.io hier
 
 

Naam: Zuora

Locatie: San Mateo, met diverse locaties wereldwijd.
Sinds: 2007
 
Wat doen ze? Zuora bestaat in 2017 tien jaar, heeft 600 medewerkers, en kun je dus nog amper een start-up noemen. En toch, hun hele business is opgebouwd rond de opkomst van de ‘subscription economy’ waarbij klanten op al dan niet onregelmatige basis betalen voor  diensten en producten. De opvolging en het beheer van dat soort wederkerende transacties vereist specifieke kennis, en die voorziet Zuora via een eigen SaaS-platform. Een typische implementatie duurt tussen 30 dagen en vele maanden.
 
Hoe disruptief? Zuora wil met hun transactieplatform vooral de klassieke ERP-systemen van SAP en Oracle de duvel aandoen. Naar eigen zeggen zitten ze met hun producten tussen CRM en ERP in, en kunnen ze beide vervangen. Momenteel loopt een groot project ten einde voor HP Enterprise.
 
Strafste uitspraak: “Er zijn geen gelukkige Oracle- of SAP-klanten”, Mark Diouane, president Zuora
 

Volgende week:

Ontmoet 9 Amerikaanse start-ups die de B2B-sector doen daveren: Deel 2

//www.smartbiz.be/achtergrond/170004/waarom-analytics-soms-lijkt-op-sciencefiction/

analyticsb2bBig Databusinessbusiness intelligencesilicon valleyStart-up

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren