Bancontact over mobiel betalen: ‘Nu draait het om bewustmaking’

Mobiel betalen breekt ook in België door. We voelen Bancontact-CEO Kim Van Esbroeck aan de tand over hoe zij het betaallandschap ziet veranderen.

Moderniseren

Zoals Nederlanders rekenen op iDeal, vertrouwen Belgen op Bancontact. Het blauwgele betaalmiddel is inmiddels een Belgische standaard geworden en was in 2016 goed voor maar liefst 1,39 miljard transacties. Verder nog dan een betaalmiddel werd Bancontact een merk. Het beste bewijs daarvan is dat de naam sinds 2014 werd opgenomen in de Dikke Van Dale: ‘bancontactkaart’ behoort officieel tot het domein van de Nederlandse taal. Hoe slaagt de gevestigde speler erin het hoofd boven water te houden in een veranderlijk betaallandschap, met nieuwkomers als Android Pay, Payconiq en vele anderen?

Kim Van Esbroeck, CEO Bancontact

Het succes, zo zegt CEO Kim Van Esbroeck, is op de eerste plaats te danken aan een flexibele strategie. ‘Bancontact bestaat inmiddels 25 jaar. In al die jaren hebben we ons steeds weten aan te passen aan de consument. We volgen de evoluties in het betaallandschap, en onze oplossingen evolueren mee. In praktijk betekent dat dat we begonnen met het betalen met de bankkaart en Proton, inmiddels alweer verdwenen, en verder evolueerden naar contactloze en mobiele betalingen.’

 

 

Nieuwe evoluties

Maar hoe vaak betalen we al mobiel? Dat de Belg een gewoontedier is, wisten we al langer. Op dit moment haalt het overgrote deel van de Belgische consumenten nog steeds de kaart boven aan de kassa. Van de 1,39 miljard Bancontact-transacties vorig jaar, gebeurden 1,35 miljard op die manier. Online en mobiele transacties nemen een kleiner aandeel voor hun rekening, met respectievelijk 37,8 miljoen en 3,5 miljoen Bancontact-transacties.

Toch strijkt de mobiele revolutie ook neer in België, een land dat historisch gezien niet altijd even snel op de kar van verandering springt. Bestaande spelers in het huidige betaallandschap hebben zich dan ook tijdig voorbereid. Betaalterminals werden uitgerust met ‘Near Field Communication’-technologie (NFC), de Belgische grootbanken ontwikkelden mobilebanking-apps en ook Bancontact liet de evolutie niet aan zich voorbijgaan. Dat moet, want de vraag bij consumenten stijgt.

‘Vorig jaar registreerden we 3,5 miljoen betalingen via de Bancontact-app. Vorige maand zaten we al op één miljoen, op slechts vier weken tijd.’

‘Dat wordt echt duidelijk als we kijken naar de cijfers. Vorig jaar registreerden we 3,5 miljoen betalingen via de Bancontact-app. Vorige maand zaten we al op één miljoen, op slechts vier weken tijd,’ aldus Van Esbroeck. ‘We zien zeker wel die sterke stijging van triple digits, jaar op jaar.’

NFC of QR-code?

Wat men precies interpreteert als mobiel betalen, hangt af van het online of offline karakter van de transactie. In de winkel is het mogelijk om mobiel te betalen door bijvoorbeeld met de Bancontact-app een QR-code te scannen op de betaalterminal, waarna de consument zijn pincode ingeeft en de transactie bevestigt. Iets recenter is de NFC-technologie die een verbinding tot stand brengt tussen smartphone en terminal, wanneer beide toestellen slechts een paar centimeter van elkaar verwijderd zijn. Om een transactie te bevestigen, hoeft de klant enkel nog zijn toestel tegen de terminal te tikken. Een code is bij kleine bedragen niet nodig.

 

Mobiel betalen gebeurt online meestal zonder kaartlezer. Gevolg: sneller en makkelijker betalen.

Online draait mobiel betalen dan weer veelal om het vermijden van de kaartlezer. Transacties gebeuren rechtstreeks via de smartphone, bijvoorbeeld via de app van bank, Bancontact of anderen, door daar transacties te bevestigen met een pincode. Daarnaast is het mogelijk om de smartphone als een authenticator te gebruiken, bijvoorbeeld wanneer de gebruiker winkelt op zijn laptop. In dat geval wordt er op de laptop een QR-code gegenereerd die via de app op de smartphone wordt gescand. Opnieuw volgt een bevestiging met pincode in de app. De kaartlezer wordt zo overbodig. Gevolg: sneller en makkelijker betalen via mobiel.

Mobiele lifestyle

Laat snelheid en eenvoud nu net iets zijn waar de consument van vandaag tuk op is. Van Esbroeck: ‘Dat gebruiksgemak is heel belangrijk in online retail. De hele winkelbeleving moet zo eenvoudig mogelijk zijn, en betalen vormt natuurlijk een essentieel sluitstuk in dat proces. Het belang van mobiel betalen is tevens ook een neveneffect van het huidige winkelgedrag van consumenten. Wanneer we op de trein zitten, op het vliegtuig wachten of elders geen toegang hebben tot laptop of desktop, doen we alles mobiel: dus ook winkelen. Wanneer je klanten dan een makkelijk betaalproces kan aanbieden, zorg je voor een goede totaalervaring. Als je als klant echter tijdens het mobiel shoppen opeens geconfronteerd wordt met de melding dat je je kaartlezer boven moet halen, is dat vervelend.’

Leercurve

Natuurlijk staat niet elke consument te springen om mobiel te betalen. De portefeuille bovenhalen zal voor velen nog een eerste instinct blijven, terwijl de smartphone aan de kassa van de doorsnee supermarkt nog een relatief zeldzaam verschijnsel blijft.

‘De tweedeling tussen de traditionele betaalmethodes en de nieuwe zal nog wel een tijdje blijven bestaan.’

‘Daar moeten we ook rekening mee houden. Aan de ene kant zien we het gebruik stijgen, maar aan de andere kant is niet iedereen er klaar voor,’ beaamt Van Esbroeck. ‘Er zijn consumenten die nog maar net van cash naar kaart overgestapt zijn. De omschakeling naar het mobiel en contactloos betalen is niet zo abrupt dat het betalen met de kaart morgen al gedaan is: die verschillende vormen blijven naast elkaar voortleven. De tweedeling tussen de traditionele betaalmethodes en de nieuwe zal nog wel een tijdje blijven bestaan.’

Infrastructuur klaar

Ook niet elke handelaar gaat meteen overstag. ‘Zulke ontwikkelingen gaan altijd gepaard met wat onzekerheid,’ aldus de CEO. ‘Er is nu een leercurve bezig, zowel bij handelaars als bij consumenten, en sommigen zijn daar sneller in dan anderen. Als consument merk ik zelf ook dat het bij sommige handelaars beter ingeburgerd is dan bij anderen. Terwijl de meeste handelaars niet veel aanpassingen nodig hebben. Vele betaalterminals zullen al uitgerust zijn met een NFC-chip en de online betaalmethode is snel geactiveerd. De infrastructuur is er grotendeels klaar voor, nu draait het in België om de tweede fase: bewustmaking.’

Een tip die ze meegeeft aan handelaars die de stap naar het mobiele betalen willen maken, is kort maar krachtig: ‘Informeer jezelf, en informeer je klanten. Het krachtigste signaal wordt uiteindelijk gegeven door de handelaar zelf.’

 

Altijd op de hoogte blijven van het nieuws omtrent digital commerce? Like Twinkle België op Facebook!

 

https://www.twinkle.be/nieuws/167871/slechts-027-procent-betalingen-belgie-is-contactloos/


 

bancontactbusinesscontactloos betalenmobiel betalennfcpayments

Gerelateerde artikelen

Volg ons

€350 korting op de Tenways CGO600

€350 korting op de Tenways CGO600

Bekijk de CGO600