De geheimen van een goede crowdfundingcampagne
Een massa volgers op LinkedIn en Twitter? Dat vertaalt zich niet noodzakelijk naar een succesvolle crowdfundingcampagne. Dat concludeert Venturebeat uit een onderzoek op basis van 233 campagnes op verschillende platformen. Het onderzoek neemt de aanwezigheid van een start-up op de voornaamste sociale platformen in rekening, en kijkt naar de impact op het succes van de campagne. Verder werd de impact van een goede video geanalyseerd.
Alle onderzochte campagnes hadden een deadline voor het ophalen van een vooraf bepaald minimumbedrag. Start-ups die hun doel niet haalden, zagen niets van het geld. 120 van de 233 campagnes waren succesvol.
Venturebeat ziet verrassend genoeg nauwelijks een correlatie tussen sociale media en succesvolle campagnes. Het onderzoek wijst uit dat die constatatie niet universeel is. Bij campagnes voor consumentenproducten of ‘drogere’ initiatieven die te maken hebben met bijvoorbeeld transport, is de impact van sociale media verwaarloosbaar. Er is geen data die aangeeft dat een grote aanwezigheid op pakweg LinkedIn of Facebook een impact heeft op het succes van de campagne. Bij producten zoals dranken of kleding geldt het omgekeerde: daar speelt sociale media wel een grote rol.
Vermoedelijk is emotionele klantenbinding een bepalende factor. Potentiele investeerders voelen zich doorgaans meer aangesproken door producten als een nieuwe drank of een kledingstuk dat ze willen.
Wanneer sociale media wel een rol speelt, valt het op dat Facebook het platform van dienst is. LinkedIn en Twitter hebben haast nooit een impact, het netwerk van Mark Zuckerberg wel. Als je inzet op sociale media met je campagne, dan doe je er goed aan om te focussen op een grote Facebook-aanwezigheid.
Voor het videoluik beoordeelde Venturebeat campagnefilmpjes op kwaliteit en inhoud. Voor inhoud maakte de onderzoekers een onderscheid tussen een uitlegvideo en een pitchvideo. Onder de eerste categorie vallen filmpjes waarin start-ups kijkers uitleggen wat hun idee precies is. Een pitchvideo doet dat ook, maar gaat verder in detail met informatie voor investeerders. Denk daarbij aan een positionering van het product in de markt, en argumenten over de haalbaarheid van het businessplan.
Eén ding werd al snel duidelijk: video’s van een lage kwaliteit zijn nefast voor de kansen van een campagne. Een absoluut minimum is een video van wat Venturebeat bestempelt als ‘gemiddelde’ kwaliteit. Bij succesvolle campagnes correleert het opgehaalde bedrag rechtstreeks met de kwaliteit van de begeleidende video.
Pitchen
Bovendien is het een goed idee om in te zetten op een pitchvideo. Campagnes met deze video’s deden het 75 procent beter dan campagnes met uitlegvideo’s. Daarmee kan je heel concreet aan de slag: zorg er voor dat je ook ingaat op de zakelijke kant van je verhaal bij het maken van je video.
Het gros van de onderzochte campagnes had een video met een lengte van anderhalve minuut tot vijf minuten. Een langere video heeft geen positieve impact op de slaagkansen van een campagne, maar heeft volgens de cijfers wel een effect op het opgehaalde budget wanneer de campagne wel slaagt. Ze halen in dat geval dubbel zoveel geld op dan campagnes met een video met een normale lengte.
Het onderzoek concludeert dat een goede video zijn geld meer dan waard is. Een professioneel uitziend filmpje kan je maken voor pakweg 5.000 euro. Wanneer je je campagne verder goed aanpakt, verdient die investering zichzelf terug. Plan je een crowdfundingcampagne? Staar je dan niet blind op sociale media, en investeer in een goede video.