Hoe een start-up succes behaalt door alles aan 3 dollar te verkopen

Een webshop vol met merkloze producten aan 3 dollar per stuk haalt voor de lancering 50 miljoen dollar binnen aan investeringen. Hoe doen ze het?

In de VS zetten ondernemers Tina Sharkey en Ido Leffler een nieuwe visie op CPG (consumer packaged goods) om in een live webshop. Brandless verkoopt alledaagse items zoals lang houdbare voeding, schoonmaakproducten, verzorgingsartikelen en kantoorspullen, aan één enkele prijs. ‘Doe geen moeite om prijzen te vergelijken,’ staat op de kersverse website te lezen. ‘Het is allemaal 3 dollar.’

 

Brandless verkoopt alle producten aan 3 dollar.

Merkbelasting ontwijken

Voor die prijs vind je een verrassend uitgebreid aanbod aan producten. Van olijfolie en handzeep tot servies en notitieboekjes: allemaal aan 3 dollar. Die lage, vaste prijs wordt gehaald door enkele vaste kosten uit het businessmodel te snoeien, zeggen de oprichters. Brandless kan zijn goederen aan een gemiddelde korting van 40 procent minder aan te bieden door de ‘brand tax’ of merkbelasting te ontwijken. Bijvoorbeeld gaat de start-up zijn grondstoffen rechtstreeks halen bij de fabrikant en verkoopt het de items meteen aan consumenten. ‘Meeste CPG-bedrijven hebben geen relatie met consumenten,’ laat medeoprichter Sharkey weten. ‘Als je denkt over de manier waarop producten vandaag worden gedistribueerd, zijn hun klanten de winkels, niet de eindconsument.’

‘Als je denkt over de manier waarop producten vandaag worden gedistribueerd, zijn hun klanten de winkels, niet de eindconsument.’

Een opvallend gevolg zijn de merken van de producten – of liever het gebrek daaraan. Elk artikel is merkloos of ‘Brandless’, omdat het niet via een tussenpersoon passeert die de producten verpakt in een eigen jasje. De ‘witte producten’ worden in de plaats daarvan voorzien van de sobere Brandless-verpakking.

Geen honderd pastasauzen

Bovendien drukt Brandless de kosten door het aantal producten te beperken. Het bedrijf bracht het aanbod terug tot een honderdtal essentiële producten. Dat heeft ook z’n voordelen, schrijven de oprichters. In plaats van ‘honderd pastasauzen’ kan je op Brandless kiezen uit slechts drie varianten, wat de overweldigde consument moet helpen bij zijn keuzestress. Bovendien speelt Brandless met het kleine aanbod ook in op de bewuste consument. Bepaalde kenmerken van de producten, zoals organisch, fairtrade of suikervrij, worden daarbij extra in de verf gezet.

Drie pastasauzen in plaats van honderden varianten helpt om de kosten te drukken, maar moet ook keuzestress bij consumenten verminderen.

Innovatie in de supermarkt

Het innovatieve businessmodel kon de interesse trekken van enkele belangrijke investeerders. Nog voor de webshop online ging, had Brandless al zo’n 50 miljoen dollar bijeengeraapt in drie investeringsrondes. Onder de investeerders vinden we Cowboy Ventures, Redpoint Ventures en Google Ventures. Het uniforme prijzenbeleid, gecombineerd met de aandacht voor consumententrends zoals biologische voeding, en een sterke boodschap, zorgde ervoor dat investeerders heil zagen in het project.

Die pogingen om het traditionele boodschappenmodel omver te werpen zijn populair. Zo richtte Amazon al een online boodschappendienst op, startte ook PostNL een bezorgdienst voor voeding en kijken traditionele supermarkten zoals Carrefour en Albert Heijn naar nieuwe vormen van handel.

 

https://www.twinkle.be/nieuws/168067/online-boodschappen-wereldwijd-lift/

 


 

brandlessbusinessonline boodschappensupermarkt

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken