Alles wat je wilt weten over dropshipping

Overweeg je zelf om aan dropshipping te doen? Bekijk hieronder welke types van dropshipping er bestaan en wat de voor- en nadelen zijn van het model. 

Wat is dropshipping?

Dropshipping is een manier om online producten te verkopen, zonder ze zelf te stockeren. De online handelaar fungeert als tussenpersoon voor de ‘supplier’ – een groothandelaar of fabrikant – en voor de eindklant. Hij ontvangt de orders van de klant en stuurt die door naar de supplier. De supplier zal op zijn beurt de producten versturen naar de klant. Zo kan het dat de online handelaar nooit zelf in contact komt met de producten die hij via zijn webshop verkoopt.

Welke types van dropshipping zijn er?

De ene dropshipper is de andere niet. Er zijn verschillende manieren om aan dropshipping te doen in e-commerce. Hieronder sommen we de drie meestvoorkomende op:

1. Dropshipping als primair businessmodel

Dit is het model waar meeste mensen aan denken wanneer ze het over dropshipping hebben: een webshop die producten aanbiedt aan eindklanten, maar ze zelf niet in voorraad heeft. De producten gaan rechtstreeks van een supplier naar de klant.

2. Dropshipping als opstapje voor beginnende webshops

Als starter is het niet evident om je in e-commerce te storten en meteen een voorraad van je producten aan te leggen. Dropshipping kan dan een manier zijn om te experimenteren, terwijl je een cashflow opstart om later op een ander businessmodel over te stappen. Vaak zal je eerst moeten testen hoeveel je moet stockeren, hoe snel je voorraad slinkt en welke producten sneller de deur uitgaan dan anderen. Vooral in het begin, wanneer je je startkapitaal broodnodig hebt voor promotie en ontwikkeling van je webshop, kan je maar beter zuinig zijn op je voorraad. Met dropshipping proberen sommige handelaars de start

3. Dropshipping als secundaire optie

Sommige handelaars kiezen niet het één of het ander, maar opteren voor zowel een voorraad aan te leggen als aan dropshipping te doen. Dat is bijvoorbeeld handig wanneer je slechts enkele grote producten aanbiedt, zoals meubels, of gepersonaliseerde producten aanbiedt. In dat geval kan je ervoor kiezen om het meeste van je aanbod wel te stockeren en slechts voor de nodige artikelen een beroep te doen op dropshipping.

Wat zijn de voor- en nadelen van dropshipping?

Voordelen

Dropshipping biedt kansen. Het is een laagdrempelige manier om te starten met een webshop en is daarom ook geschikt voor kleine handelaars met weinig ervaring. Dit zijn de voordelen.

  • Minder investeringen nodig: Het grootste voordeel aan dropshipping is dat je zo goed als geen startkapitaal nodig hebt om een webshop te beginnen. Bij dropshipping betaal je zelf pas voor je product als je eindklant het al heeft gekocht. Zonder die initiële investering is het mogelijk om aan dropshipping te doen met een heel klein budget.

 

  • Flexibele locatie: In plaats van een stockeerruimte te huren (of je eigen zolder als provisoir warenhuis in te richten) heb je bij dropshipping helemaal geen plaats nodig. Zo kan je je webshop beheren vanuit je eigen woning, maar evengoed van eender waar op de wereld. Zolang je een internetverbinding hebt, en in contact staat met je klanten en suppliers, kun je overal aan het werk.
  • Makkelijk om te starten: Omdat je het hele logistieke proces van supplier naar klant aan je laat voorbijgaan, kan je met dropshipping ook ontsnappen aan enkele bijkomende zorgen. Bij dropshipping hoef je je bijvoorbeeld geen zorgen te maken over het verpakken en versturen van de bestellingen, voorraadbeheer, retours of terugbetalingen. Dat is voor de rekening van de supplier.
  • Snelle groei mogelijk: Stel, je begint een webshop op basis van een traditioneel bevoorradingsmodel, en je ziet dat je zaak begint te groeien. Als je zaak pakweg verdubbelt in grootte, betekent dat niet alleen dubbel zoveel orders, maar ook dubbel zoveel werk. Een model op dropshipping zorgt ervoor dat je snel kan schalen. Het bijkomende werk wordt grotendeels opgevangen door de supplier, terwijl jij je kan concentreren op het voorthelpen van je extra klanten.

Nadelen

Natuurlijk zijn er ook nadelen verbonden aan dropshipping. Doorheen de jaren kreeg het model een negatieve bijklank vanwege de associatie met frauduleuze handelspraktijken, en de overvloed aan onbetrouwbare suppliers. Daarnaast zijn er enkele praktische gevolgen waar je aan moet denken.

  • Geen controle over voorraadbeheer: Geen eigen voorraad betekent natuurlijk ook geen controle over de voorraad. Als je met verschillende suppliers samenwerkt, die ook nog eens orders verwerken voor andere handelaars, is hun voorraad waarschijnlijk erg beweeglijk. Er zijn oplossingen om hun voorraad te synchroniseren met wat er op jouw webshop wordt getoond, maar ze zijn niet altijd perfect of compatibel met de systemen van je supplier. Het kan dus voorkomen dat je klanten een product bestellen dat niet meer in stock is, met een vertraagde levertijd tot gevolg.
  • Dunne marges: Verwacht niet snel rijk te worden met dropshipping. Akkoord, je hebt weinig startkapitaal nodig, maar op veel gedropshipte artikelen zijn de marges flinterdun. Omdat het zo makkelijk en goedkoop is om te starten, zijn de meeste handelaars in staat om de producten aan bodemprijzen aan te bieden, wat kan zorgen voor een meedogenloze concurrentie. De prijsbewuste consument zal er geen graten inzien om snel te googelen om prijzen te vergelijken.
  • Problemen moeilijk op te lossen: Je hoopt natuurlijk dat elke order zonder problemen verloopt, maar vroeg of laat gaat er iets mis. Een order voor een uitverkocht product, een vermiste bestelling, een fout van je supplier: het kan altijd eens voorvallen. En als het gebeurt, is het veel moeilijker om op te lossen. Je hebt niet alleen weinig controle over de fulfilment, maar bent wellicht ook aangewezen op overzeese postdiensten en suppliers, met andere gebruiken. Een foutje is zelden snel goedgemaakt wanneer er verschillende internationale partijen meer zijn gemoeid.

Conclusie

Dropshipping is geen perfect model. Er zijn zeker voordelen verbonden aan de methode, maar er blijven enkele complexe obstakels overeind, zoals de lage marges, het gebrek aan controle en de nood aan een ijzersterke relatie met supplier en klant. Die valkuilen zijn echter niet onoverkomelijk. Zorg ervoor dat je goed voorbereid bent op de mogelijke risico’s van dropshipping, en je hebt een goede kans om te profiteren van de voordelen.

 

businessdropshippingLogistiek en e-commercestarter

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren