Hoe Google’s ingebouwde adblocker de advertentie zal heruitvinden
In 2018 introduceert Google in Chrome namelijk een ingebouwde adblocker. Zelf heeft de internetreus het over een ‘adfilter’. De functie zou immers niet alle advertenties blokkeren, maar zich toeleggen op de meest irritante der advertenties: de flitsende, schermvullende en luide exemplaren, bijvoorbeeld. Meer dan het web te vrijwaren van frustrerende advertenties, zal de intrede van de adfilter ervoor zorgen dat de advertentie zoals wij die kennen stilaan zal uitsterven.
Uitstervende soort
Welke advertenties precies worden gefilterd, is gebaseerd op de classificatie van de Coalition for Better Ads, een groep waarvan de zoekgigant zelf overigens een medeoprichter is. De coalitie boog zich over het huidige ecosysteem van online advertenties en kwam tot de conclusie dat bepaalde formats minder kwalijk waren dan anderen. Gebaseerd op een onderzoek met 25.000 consumenten werden 12 types van online advertenties op de zwarte lijst gezet, waaronder:
- pop-ups
- advertentie die je de toegang tot de webpagina weerhoudt
- grote sticky-ads die meebewegen met je scherm
- video-advertenties die automatisch beginnen te spelen
Adverteerders en publishers krijgen de tijd om hun advertenties voor te bereiden op de nieuwe richtlijnen. Doen ze dat niet, dan kunnen de gevolgen weleens een grote impact hebben.
Tegen adblockers
Waarom gaat Google – tot slot zelf grotendeels afhankelijk van advertentie-inkomsten – nu een standaard adblocker inbouwen in Chrome? Officieel is dat omdat ook Google niet is opgezet met irritante advertenties. Opdringerige advertenties zijn immers voor niemand goed. Niet voor consumenten, omdat hun surfervaring wordt verstoord, en niet voor adverteerders zelf, omdat zij weinig inkomsten halen uit advertenties waar elke bezoeker van wegvlucht. Vooral nu adblockers bij meeste gebruikers aan terrein winnen, is het voor Google cruciaal om een oplossing te vinden die de toekomst van de advertentie kan redden. Vuur bestrijd je met vuur, dacht Google, en dus kwam het bedrijf met het idee van een ingebouwde ‘adfilter’ op de proppen. In tegenstelling tot een adblocker, biedt de adfilter nog wel de mogelijkheid om geld te verdienen met advertenties, maar ook een hopelijk aangenamere ervaring te bieden aan de bezoeker.
Minder officieel heeft de webreus er zelf ook wel wat bij te winnen. Google Chrome is veruit de populairste browser ter wereld, en door een ingebouwde filter zou Google plots immens veel controle hebben over de inhoud van het web. Denk daarbij aan Google’s eigen advertentie-netwerk, en het feit dat Google mee beslist welke advertenties wel en niet verbannen worden, en je zou weleens beginnen twijfelen over de zuiverheid van Google’s beweegredenen.
Advertentie van de toekomst
Wat betekent dat alles voor jou? Of je nu webshop hebt, of professioneel marketeer bent: alles wat je je voorstelt bij een online advertentie staat op losse schroeven, en het is tijd om je definitie bij te stellen. Online adverteerders, publishers en andere contentmakers moeten zich vroeg of laat voorbereiden op de verandering. Indien hun advertenties de regels van de adfilter niet naleven, kan het immers dat alle advertenties op de pagina worden bestraft. Volgens de Wall Street Journal is dat minstens één van de mogelijke scenario’s waar Google mee experimenteert: in plaats van enkel de individuele, irritante ad aan te pakken, worden alle advertenties op dezelfde pagina ook geblokkeerd, wat een enorme hap uit je inkomsten kan betekenen.
De ruimte die de oude advertenties openlaten, moet bovendien worden ingevuld door nieuwe types advertenties. Zoals gewoonlijk neemt Google het voortouw in de zoektocht. Vorige maand werd zo’n nieuwe vorm voorgesteld: de AdSense ‘Native’ ads. De advertenties hebben hun naam niet gestolen: ze zijn inheems, eigen aan de website waarop ze te zien zijn. In plaats van de oogverblindende en schelle pop-upgedrochten die we nu kennen, moeten de native ads passen in de ‘look en feel’ van de pagina, waardoor ze ook als minder storend worden ervaren door de bezoekers. Het format is definiërend voor de advertentie van de toekomst. Waar advertenties vroeger vooral moesten opvallen, is het doel nu om ze te camoufleren.
De kans is met andere woorden heel groot dat de adfilter ervoor zal zorgen dat het internet er binnen een jaar heel anders uitziet. Flashy pop-ups worden vervangen door bescheiden, discrete ads. De naadloze aanpak moet ervoor zorgen dat de bezoeker vrede kan nemen met advertenties, en drastische oplossingen zoals adblockers links laat liggen. Reken erbij dat de meest gebruikte browser ter wereld vanaf volgend jaar veel van de conventionele advertenties van het web zal bannen, en je kan als online contentmaker wel inbeelden dat ook jouw adverteerstrategie voorbereid moet zijn.