Hoe Amazon verkopers in nesten brengt met kortingen
In het nieuwe programma ‘Discount Provided by Amazon’ werd er gesnoeid in de prijzen van professionele verkopers op het Amerikaanse platform Amazon. Handelaars merkten op dat er een korting werd gegeven op hun aanbod, terwijl zij zelf geen enkele prijsverlaging hadden doorgevoerd. Zo bleek dat Amazon had besloten om bepaalde prijzen te verlagen, en het verschil te vergoeden aan de online verkopers.
De kortingen lopen op tot 10 procent, en werden voorlopig alleen gespot bij handelaars die ook gebruikmaken van Amazons fulfilment-diensten. Op de website worden de afgeprijsde producten aangeduid met een melding. Onder andere wordt duidelijk gemaakt dat de korting aangeboden wordt door Amazon, en dat de prijsdaling tijdelijk is.
Zo net voor de feestdagen is de beslissing een slimme zet: consumenten zijn al volop op zoek naar koopjes. Toch is de korting niet per se een positieve evolutie voor verkopers. Natuurlijk kunnen ze hopen op meer bezoekers en – nog beter – een conversiestijging door de lagere prijzen, maar er liggen problemen op de loer.
Concurrentie
Zo kunnen diezelfde handelaars via andere kanalen net negatief beïnvloed worden. Indien je aanwezig bent op verschillende platformen met hetzelfde aanbod, zal de korting van Amazon zorgen voor een ongelijke concurrentie tussen je kanalen: kortom, je beconcurreert jezelf. Klanten worden aangetrokken tot je Amazon-webshop, wat je hopelijk extra verkoop op levert, maar laten je andere online winkels links liggen. Met als gevolg dat je weer wat afhankelijker wordt van Amazon.
Prijsbinding
Daarnaast kunnen Amerikaanse resellers zich in de problemen werken bij hun leveranciers. Fabrikanten die de producten leveren aan Amerikaanse resellers kunnen eisen dat een bepaalde minimumprijs wordt aangehouden. Resellers die het product aanbieden, moeten zich dan aan die prijs houden, of overtreden de overeenkomst met de fabrikant. In Europa is het opleggen van zo’n minimumprijs overigens verboden. Een maximumprijs of adviesprijs mag dan weer wel.
Prijsperceptie
Tot slot is het mogelijk dat de korting een invloed heeft op de intrinsieke waarde van een product. Stel dat je het hele jaar een zonnebril hebt aangeboden voor 100 euro, waarna Amazon de bril tijdelijk voor 90 euro aanbiedt. Tijdens de kortingsperiode kan je meer klanten overtuigen om te kopen, maar wordt ook de perceptie van je klanten beïnvloed. Door onder je prijs te duiken, heeft Amazon ervoor gezorgd dat je product minder waard is. Dat kan pijnlijke gevolgen hebben wanneer je prijs weer omhoog getrokken wordt.
Ook verkopers komen achter die nadelen, wat ervoor zorgt dat een deel van de handelaars niet opgezet zijn met de Amazon-discount. Verkopers die geselecteerd werden voor een Amazon-discount, maar die korting liever niet aanbieden, kunnen aankloppen bij Amazons supportdienst.