Dit was 2017 op Twinkle.be: het jaar in e-commerce

Twinkle België maakte de balans op van het afgelopen jaar op basis van de best gelezen artikels. Dit waren de hoogtepunten uit 2017.

 

Januari: Wehkamp België ‘stopt er even mee’

Het jaar begon in mineur voor de Belgische tak van webwarenhuis Wehkamp. Het zette de activiteiten in België stop. Op de Belgische url luidde de boodschap: ‘Wehkamp België stopt er even mee. Maar we komen terug. Beloofd.’ Die belofte lijkt echter op losse schroeven te staan. De webshop houdt de deuren gesloten en Wehkamp liet inmiddels weten zich voorlopig volledig op Nederland te focussen.

 

Februari: Belgische e-commerce groeit het snelst

In februari zette België zich op de kaart als snelste e-commercegroeier in Europa. Volgens de cijfers van Europese e-commerceorganisatie Ecommerce Foundation bleek hoe de omzet uit online handel in ons land met 13,4 procent gegroeid was: meer dan in Nederland, Frankrijk en Duitsland.

 

Maart: 6 Webdesignflaters om te vermijden

Het voorjaar startte zoals vanouds met een lenteschoonmaak: tijd om aan het webdesign van je webshop te sleutelen. Met deze zes eenvoudige ingrepen los je al heel wat flaters op. Meer tips ontdekken? Bekijk ons jaaroverzicht van de beste tips in 2017.

 

April: Minder dan één procent betalingen in België contactloos

Ondanks de introductie van Android Pay of Payconiq, gebruikt de Belg opvallend weinig contactloze betaalmethoden. In april concludeerde betaaldienstverlener CCV dat minder dan één procent van alle betalingen contactloos gebeurde. Het aantal zal volgend jaar mogelijk stijgen: sinds oktober bracht ook Bancontact zijn contactloze betaaloplossing op de markt, een speler waar de Belg al veel langer bekend mee is.

 

Mei: Europa verbiedt geoblocking

Toegang tot alle Europese webshops, ongeacht de verblijfplaats van de bezoeker: het werd dit jaar werkelijkheid. Het verbod op geoblocking werd in mei aangekondigd, en werd definitief aangenomen in november. De nieuwe wet stelt dat bezoekers niet mogen geweerd worden uit Europese webshops, ook al wonen ze niet in het land van de handelaar.

 

Juni: Europese webshops betrokken in witwasschandaal

Een netwerk van vijftig valse webshops in Europa fungeerde als front voor een grootschalige witwasoperatie. Dat bracht Reuters in juni naar buiten. De ‘dummy’-webshops deden zich in elk opzicht voor als een normale, online winkel, maar eventuele klanten konden fluiten naar hun bestelling. In de plaats daarvan sluisden de websites geld door uit het illegale gokmilieu.

 

Juli: Top 3 mobiele frustraties

De smartphone wint het van de desktop, wanneer het op online shoppen aankomt. Toch ergert de consument zich tijdens het mobiel surfen. Adobe kon enkele van de grootste frustraties ontcijferen en presenteerde de resultaten in een grootschalige studie rond online winkelen.

 

Augustus: ‘Geheime Amazon-merken’ fataal voor retailers

In augustus kwam aan het licht dat Amazon meer aanwezig is op de eigen marktplaats dan eerst gedacht. Zo bleek dat de e-commercegigant bijna twintig eigen merken uitbaat, waarbij niet altijd even duidelijk is wie er achter het assortiment schuilt. Dat dat negatief kan uitpakken voor de andere retailers op het platform, blijkt bijvoorbeeld uit het verhaal van elektronicaretailer Nucleus.

 

September: Hoe een Google-startup totaal de mist in ging

De Amerikaanse startup Bodega dacht consumenten een alternatief te bieden voor de buurtwinkel, maar botste tijdens de lancering op een storm van negatieve reacties. De revolutionaire ‘supermarktautomaat’ die de oprichters in gedachten hadden, stierf een vroegtijdige dood. Wat kunnen we eruit leren? De juiste naam en omkadering van je innovatie kan heel wat problemen vermijden.

 

Oktober: Chinese webshops omzeilen Belgische btw

Vijf miljard euro. Zoveel omzeilen buitenlandse webshops jaarlijks aan btw door hun pakjes naar België te versturen, volgens een nota van Minister van Financiën Johan Van Overtveldt (N-VA). Door een onhandige btw-regeling hoeven webshops geen btw af te dragen voor pakjes die door ons land trekken, op weg naar een andere Europese lidstaat. Voor ze hun weg kunnen verderzetten, verdwijnen de verzendingen echter: de btw blijft verschuldigd. Vooral Chinese webshops zouden van het truukje gebruikmaken.

 

November: Amazon breidt ledendienst Prime uit naar Vlaanderen

Wat al veel langer kon in Wallonië, werd in november ook realiteit in Vlaanderen: Amazon breidde de ledendienst Prime uit naar het Nederlandstalige deel van ons land. Met een Prime-abonnement kunnen klanten genieten van enkele voordelen, waaronder onbeperkte next-day delivery. Zo richt Amazon het vizier steeds meer rechtstreeks op de Belgische en Nederlandse markt.

 

December: De 10 grootste webshops in België volgens de Twinkle100

Het eindejaar bracht de allereerste Belgische Twinkle100: de top honderd grootste online retailers in ons land, gerangschikt op online omzet. In de lijst ontdekken we vooral buitenlandse spelers, aangevuld door een kwart van oorsprong Belgische handelaars, zoals Vente-Exclusive.com, Colruyt Group en Vanden Borre. De hele top honderd ontdek je in de Twinkle100, maar hierboven vind je alvast de tien grootste webshops in België.

 

2017amazonbelgiebusinessdigital commerceeuropa

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken