Google lanceert ingebouwde adblocker: wat je moet weten

Vanaf vandaag richt Google de pijlen op irritante online advertenties. In de Chrome-browser worden nu enkele specifieke reclamesoorten meedogenloos afgestraft.

Wat is Google’s adfilter?

Google Chrome, de webbrowser van de zoekgigant, zal vanaf vandaag automatisch advertenties ‘filteren’. De meest vervelende reclameblokjes op het web worden bestraft, waaronder paginabrede advertenties, videoreclame die automatisch speelt met geluid en flitsende reclame. Als een sitebeheerder zulke advertenties toont, loopt hij het risico dat alle advertenties op zijn website worden geblokkeerd.

Daarmee wilt Google gebruikers een aangenamere surfervaring bieden, maar ook een alternatief aanreiken voor de alomtegenwoordige adblocker. De internetgigant haalt immers het meeste van z’n inkomsten uit advertentieopbrengsten. Door een ingebouwde adfilter te introduceren, kan het bezoekers verleiden om toch nog reclame te tolereren, mits die getoetst wordt aan enkele richtlijnen.

Welke advertenties worden geblokkeerd door Google?

Welke advertenties Google exact afschaft, maakte het bekend in een blogpost. Aan de hand van een set richtlijnen van de Coalition for Better Ads werden de meest storende reclametypes op de zwarte lijst gezet.

Op websites voor desktops worden vier reclamesoorten gebannen:

  • Pop-upadvertenties
  • ‘Prestitial’ advertenties (advertenties die je scherm vullen vooraleer je toegang krijgt tot de eigenlijke website) met een aftelklok
  • Videoreclame die automatisch afspeelt met geluid
  • Grote, sticky advertenties (advertenties die aan de rand van je scherm zijn ‘vastgeplakt’ en meebewegen terwijl je scrollt)

Op mobiele websites worden acht types geviseerd:

  • Pop-upadvertenties
  • ‘Prestitial’ advertenties
  • Videoreclame die automatisch afspeelt met geluid
  • Poststitial advertenties (advertenties die je scherm vullen nadat je op een link hebt geklikt) met een aftelklok
  • Advertenties die verticaal meer dan 30 procent van het scherm innemen (ook als het meerdere, kleine advertenties zijn)
  • Flitstende, geanimeerde advertenties
  • Grote, sticky advertenties
  • Fullscreen ‘scroll-over’ advertenties (advertenties die over de content rollen)

Hoe ziet een gefilterde surfervaring eruit?

Als je Chrome gebruikt, dan zullen bepaalde websites er vanaf nu anders uitzien. Wanneer advertenties geblokkeerd worden op de webpagina die je bezoekt, krijg je onderaan een melding te zien. Klik je op de melding, dan kan je er alsnog voor kiezen om de advertenties te tonen.

Bron: Chromium Blog

Wat moet je doen als website-eigenaar?

Voor sitebeheerders en online uitgevers betekent de adfilter een nog grotere overstap. Zij kregen zes maanden de tijd om zich voor te bereiden op de verandering. Via een online tool in Google Search Console kunnen ze controleren of de advertenties op hun website voldoen aan de richtlijnen, en krijgen ze een evaluatie mee: ‘Passing’, ‘Warning’ of ‘Failing’. Hier lees je hoe je zelf aan de slag kan met de tool.

De adfilter in Chrome zal enkel advertenties blokkeren als de website gebuisd werd met een ‘Failing’-evaluatie. Sitebeheerders krijgen nog 30 dagen de tijd om de gesignaleerde problemen aan te pakken, maar daarna worden advertenties geschrapt en krijgt de bezoeker een melding te zien. Belangrijk om te weten: niet enkel de advertenties op de zwarte lijst worden geblokkeerd. Wanneer een website wordt afgekeurd met een ‘Failing’-cijfer, worden alle advertenties op de website gecensureerd.

Wanneer sitebeheerders hun advertentiebeleid aanpassen, kunnen ze opnieuw een evaluatie aanvragen om hun status te verbeteren. Het afgelopen half jaar zou al 42 procent van de gefaalde websites hun cijfer hebben kunnen opkrikken, aldus Google.

 

https://www.twinkle.be/achtergrond/168719/hoe-googles-ingebouwde-adblocker-advertentie-zal-heruitvinden/

 


 

adblockerbusinesschromegooglemarketingaonline adverteren

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken