Vier logistieke trends om in de gaten te houden
Voor de opkomst van online winkels bewoog er niet veel in de wereld van de pakketbezorging. De digitalisering veranderde de administratieve afhandeling, maar het stramien bleef hetzelfde: een koerier of postbediende met een bestelwagen kwam het pakje bij de klant aan huis afleveren. Was die niet thuis, dan werd het pakket bij een lokaal afhaalpunt afgezet of later opnieuw aangeboden. Het overgrote deel van de pakjesleveringen gebeurt vandaag nog altijd zo, maar het groeiend belang van e-commerce geeft de modernisering van de sector nieuwe impulsen.
Speerpunt
Het aandeel pakketten dat webshops dagelijks versturen is de laatste jaren de hoogte in geschoten. De logistieke capaciteit is een speerpunt geworden in de onderlinge concurrentie van webshops. Webshops bekampen elkaar om de meest vlotte leverdienst aan hun klanten aan te bieden. Op dit moment wordt die concurrentiestrijd vooral gestreden op het vlak van snelheid en flexibiliteit van leveringen: webshops pakken uit met verzendingen die dezelfde dag nog bij een klant belanden, of bieden avond- en zondagleveringen aan.
Langzaamaan begint het gevecht zich ook te verplaatsen naar het aanbelmoment: webgiganten zoals Amazon en Alibaba bekijken nieuwe mogelijkheden om pakjes bij klanten te brengen, ook al zijn die niet thuis. Tegelijkertijd zien we dat heel wat traditionele winkels nu de omslag maken naar online bestellingen op de meest efficiënte manier. We bespreken hieronder vier belangrijke trends in logistiek voor e-commerce.
1. Click & Collect
Er is een aanzienlijk percentage van winkels dat zich nog niet online bevindt maar plannen heeft om de overstap te maken. Voor traditionele retailers die de overstap naar online wagen is Click & Collect vaak de meest efficiënte optie als het om leveringen gaat. Het vraagt minder kosten dan thuisbezorgen: klanten bestellen online, maar halen hun pakket af in de winkel. Sommige traditionele retailers beschouwen Click & Collect als een handige tussenfase om een online luik uit te bouwen, vooraleer ze met een volledige online winkel starten. Met de optie kunnen bestaande retailers ook de troeven van hun fysieke winkels uitspelen en een omnichannel-strategie uitbouwen. Waar webshops moeten rekenen op ophaalpunten, kan een traditionele winkel gebruik maken van zijn vestigingen om klanten die een pakje komen ophalen te verleiden tot extra aankopen.
Ook een simpel concept als Click & Collect houdt winkels trouwens niet tegen om te innoveren: multinationals zoals Zara en Walmart maken ondertussen gebruik van geautomatiseerde processen om de ophaalpunten in hun winkels te regelen. Klanten komen aan met een code en scannen deze in aan het ophaalpunt; een computer haalt het pakje op in het magazijn en presenteert het aan de klant.
2. Leveringen per fiets
Koeriers pakken steeds vaker een fiets vast. Waarom dat gebeurt hebben we in de voorgaande artikelen al meerdere keren belicht, dus houden we het hier kort. Webshops beginnen steeds meer na te denken over duurzaamheid van hun leveringsmodel. Omdat ze daar zelf meer belang aan hechten, maar zeker ook omdat consumenten dat steeds belangrijker gaan vinden. In steden zien we dan ook meer en meer webshops voor fietsleveringen kiezen als groene optie.
3. Leveringen in huis
Bij het afleveren van een pakket is er nog altijd een gerede kans dat iemand niet thuis is om het persoonlijk in ontvangst te nemen. Het pakje wordt dan opnieuw meegenomen door de koerier, of op een veilige plaats weggezet. In het eerste geval moet de klant nog extra moeite doen om zijn pakje in handen te krijgen, in het tweede geval bestaat er kans op diefstal.
Om die ongemakken te vermijden, werken webshops en start-ups aan systemen waarbij koeriers een pakje toch veilig aan huis kunnen leveren, zonder dat een klant daarvoor lijfelijk aanwezig moet zijn. Amazon schuift bijvoorbeeld Amazon Key naar voren: een slim deursysteem met camera. Dankzij een geautomatiseerd slot kan een koerier een deur met een code openen; de camera zorgt ervoor dat alles correct verloopt en geregistreerd wordt. De koerier zal het pakje enkel binnen aan de deur plaatsen, zelf zet hij geen stap over de drempel. Ondertussen kunnen alle Amazon Prime-abonnees in de VS gebruik maken van deze service. In België is een gelijkaardig pilootproject gestart door Parcify in samenwerking met fabrikant Nuki. Men test ook alternatieve opties uit waarbij het pakje niet thuis maar in een autokoffer achtergelaten wordt.
4. Drones
Leveringen per drone zijn nog grotendeels toekomstmuziek, maar er zijn het afgelopen jaar belangrijke stappen gezet naar commercialisering. Zo ging de IJslandse hoofdstad Reykjavik lopen met de primeur van ’s werelds eerste officiële droneleveringsdienst. Hiervoor sloegen de dronemaker Flytrex en online markplaats AHA de handen in elkaar. De drones worden ingezet om afhaalmaaltijden te leveren, en kunnen een normale levertijd van twintig minuten inkorten tot vier minuten. Op dit moment vliegt de drone nog maar één route en is het nog niet mogelijk om het toestel tot aan je deur te krijgen, maar zowel Flytrex als AHA maken zich sterk dat de logistieke mogelijkheden van drones op korte tijd zullen uitbreiden. Een belangrijk obstakel voor droneleveringen zijn wettelijke bepalingen. In sommige landen is er nog geen wettelijk kader voorhanden om drones professioneel te kunnen vliegen, bij anderen zijn de bestaande wetten dan weer te streng om commercialisering mogelijk te maken.