Achtergrond

Zo trek je extra bezoekers aan op je website

In het maken en onderhouden van een website kruipt er behoorlijk wat tijd, maar daar stopt het helaas niet. Als je écht wil scoren met je website, moet je er op verschillende fronten voor zorgen dat bezoekers hun weg vinden naar je website en er uiteindelijk ook willen blijven.

Word de casanova van het internet

Je grootste focus mag echter niet zijn om bezoekers aan te trekken. Als je een winkel hebt ben je blij met elke klant, maar een vaste klant is goud waard. Bij een website is het niet anders en daarom is het ook belangrijk om te kijken hoe je sporadische bezoekers kan converteren naar vaste bezoekers en uiteindelijk zelfs leden van een community.

SEO

Moest er een geheim recept zijn om elke website hoog te laten scoren in Google, zou dat recept even streng bewaakt worden als het Krabby Patty recept in de wereld van Spongebob. Een recept is er niet, maar wel een paar ‘best practices’ om je website geliefd te maken bij de zoekmachines.

Focus op het woord

Bij SEO draait alles om trefwoorden, je wil een bepaald stuk content hoog laten ranken op basis van een bepaald woord. Op dit woord wil je dus gevonden worden. Wanneer je een broodjeszaak hebt, wil je bijvoorbeeld helemaal bovenaan staan wanneer iemand zoekt op ‘broodjeszaak’. Uiteraard wil je dat, maar de haalbaarheid daarvan is een ander verhaal. Hoog scoren op dergelijke generieke woorden is namelijk geen sinecure, waardoor je steeds op zoek moet gaan naar zoekwoorden die vaak worden ingetypt in de zoekmachines en alsnog een lage concurrentie hebben van andere websites die op dit woord willen ranken. Je bent dus op zoek naar trefwoorden die vaak worden gezocht, maar waar weinig websites zich op focussen. Je kan op zoek gaan naar een trefwoord door simpelweg zelf woorden in te typen in Google en te kijken naar het aantal resultaten en de omvang van de websites die het hoogst staan. Wie diepgaand onderzoek wil doen, kan ook terugvallen op gespecialiseerde tools zoals Google Ads.

Eens je een trefwoord vindt is het zaak om dit woord zo vaak mogelijk te verwerken. In de titel, de URL, de titel van de eerste alinea, vetgedrukte woorden in je tekst … Houdt echter altijd de eindgebruiker in het achterhoofd. Je schrijft content voor gebruikers, niet voor de zoekmachines.

Wat je ook probeert om je SEO te boosten, probeer niet om de zoekmachines te bedotten. Sorry dat ik het moet zeggen, maar de zoekmachines zijn slimmer dan jij. Voor ‘hacky’ manieren om hoger te scoren zal je dus enkel worden afgestraft door de zoekmachines. Speel dus volgens de regels.

SEA

SEO wordt gezien als de organische vorm van SEA. Bij SEO wil je je positie beïnvloeden door je website te optimaliseren terwijl je bij SEA net gaat betalen voor een hogere positie. Ook hier draait alles om trefwoorden. In plaats van je website te optimaliseren rond een bepaald trefwoord, ga je bieden op het trefwoord. Een broodjeszaak kan dus bieden op het trefwoord ‘lekkere broodjes’, maar uiteraard zullen ook veel andere (en grotere) broodjeszaken dit doen. De hoogste bieder wint en diens website wordt getoond als nummer 1 zoekresultaat.

Wanneer je aan de slag gaat met SEA is het dus nog steeds van groot belang om doordacht te bieden en niet zomaar geld te gooien naar het eerste beste trefwoord. Het grootste SEA-platform is ongetwijfeld Google Ads. Hiermee kan je niet alleen een hogere zoekpositie ‘kopen’, maar bijvoorbeeld ook advertenties weergeven op andere websites (die gebruikmaken van Google Ads om geld te verdienen), video-advertenties tonen op YouTube en advertenties weergeven binnen apps. Door je te verdiepen in Google Ads beschik je dus meteen over de mogelijkheden om je advertenties te verspreiden binnen een immense verscheidenheid aan platformen en apparaten.

Google Ads is marktleider op het gebied van adverteren op het internet.

Gebruiksvriendelijkheid

Met SEO en SEA kan je bezoekers naar je website lokken, maar uiteindelijk wil je de bezoekers zo lang mogelijk behouden. Alvorens we kijken naar manieren om gebruikers vast te houden, moeten we zorgen dat bezoekers niet gefrustreerd worden. Internetgebruikers willen altijd snel vinden wat ze zoeken en elke extra klik is er te veel aan. Zorg er dus steeds voor dat er een intuïtieve logische structuur in je website zit. Niet alleen logisch voor jou, maar logisch voor alle types gebruikers. Met het artikel ‘De zeven hoofdzonden van webdesign’ in deze special maak je alvast een goede start voor een gebruiksvriendelijke website. Het gebruiksvriendelijk maken van je website is een heel humanistisch en psychologisch proces. Je kruipt namelijk in de schoenen van je doelgroep en gaat na wat zij willen zien op de website en hoe. Blijf ook hier trouw aan de vuistregel voor goed webdesign: KISS (Keep It Short and Simple). Zorg dat je bezoekers snel vinden wat ze zoeken, snel een actie kunnen uitvoeren en maak vooral duidelijk wat je van hen verwacht. Als je wil dat ze contact opnemen, maak dan een aantrekkelijk, eenvoudig en goed gepositioneerd formulier met een opvallende knop. In het vakjargon noemen we dit een ‘call to action’.

Technisch hoogstaand

SEO en gebruiksvriendelijkheid gaan hand in hand met de technische uitwerking van je website. Een website die geoptimaliseerd is voor alle schermformaten (in vakjargon ‘responsive’) en snel inlaadt, zal hoger scoren in Google dan een website die traag is en enkel een desktopversie heeft. Tegenwoordig is het ook van essentieel belang om je website te beveiligen met HTTPS. Zo verschijn je in de browser meteen met een groen slotje. Dit schept niet alleen vertrouwen bij de eindgebruiker, maar Google straft ook websites af die gebruikmaken van HTTP in plaats van het beveiligde HTTPS-protocol.

SEO en gebruiksvriendelijkheid gaan hand in hand met de technische uitwerking van je website.

Content is king

Je kan wel technisch sleutelen aan je website, maar hoe hoog je scoort in de zoekresultaten zal voor het grootste stuk afhangen van hoe waardevol je website is. Je kan je website waarde geven door deze te voorzien van interessante content: nieuwsberichten, dieptestukken, recepten voor hamburgers … Het is uiteindelijk voor deze content dat mensen een zoekmachine gebruiken en uiteindelijk je website raadplegen.

Verdiep je in copywriting voor het web. Leer hoe je persuasieve teksten schrijft waar de ongeduldige websitebezoeker effectief de tijd voor wil nemen om ze door te nemen. Hier is de titel uiteraard een van de belangrijkste zaken. Schrijf een titel die de lezer prikkelt en die uitnodigt om erop te klikken.

Wees consistent en waardevol 

Niets is amateuristischer dan een blog waarvan het meest recente artikel van enkele jaren geleden dateert. Probeer dus consistent te zijn in het publiceren van content en een regelmaat te vinden. Één artikel per maand is te weinig, 30 artikels per maand kan te veel zijn afhankelijk van het type website.

Probeer om je content altijd zijn eigen unieke gezicht te geven. Er is een grote kans dat de content die jij schrijft al ergens anders op het internet te vinden is, maar van zodra je er je eigen unieke inzichten aan koppelt wordt het pas echt interessant. Unieke content schrijven is heel lastig, maar content maken met een unieke insteek moet altijd een streefdoel zijn.

De waarde van je website verschuilt zich in de content.

Houd je bezoekers vast

En dat bedoel ik op de meest legale manier als mogelijk. Bezoekers fysiek vasthouden is niet volledig legaal (en daarbij, wie heeft er de plaats voor?). Het is echter van het grootste belang om bezoekers genoeg mogelijkheden te geven om op de hoogte te blijven van nieuwe content op je website.

Zet in op social media 

Van zodra je een website hebt is het een kleine moeite om ook een profiel op Facebook, Twitter, LinkedIn, etc. aan te maken. Link vanuit die platformen ook meteen terug naar je eigen website zodat mensen die je op die platformen zoeken uiteindelijk ook op je website kunnen terechtkomen. Idealiter ben je ook actief aanwezig op deze social media en deel je interessante content. Maak gebruik van een platform zoals Hootsuite of Buffer om content op meerdere platformen tegelijkertijd te delen.

Nieuwsbrieven

Social media is een big deal, maar nieuwsbrieven zijn niet dood. Door een e-maillijst op te bouwen beschik je namelijk over een rechtstreekse en doelgerichte manier om je bezoekers te bereiken. Bovendien bezit je deze database effectief, in tegenstelling tot social media waar je volledig afhankelijk bent van het platform. Facebook kan hun algoritme aanpassen ten nadele van de verspreiding van je berichten, maar met e-mail behaal je altijd hetzelfde resultaat. Blader zeker even naar de workshop ‘een mailinglijst opbouwen’ om meer te leren over de technische uitwerking hiervan.

Leer een e-maillijst opbouwen in onze workshop.

Stimuleer het delen van content 

Je kan wel steeds eigenhandig je content delen (en dat hoor je ook te doen), maar het is pas echt waardevol als een andere stem op het internet je content deelt. Wanneer iemand anders over je praat hechten mensen er meer waarde aan dan wanneer je over jezelf praat. Maak het gebruikers dus zo eenvoudig mogelijk om artikels te delen.

Wakker interactie aan 

Interactie met je bezoekers is een krachtige manier om een ‘vaste klant’ te verkrijgen. Laat je gebruikers weten dat je hen hoort en hun mening waardeert. Zo geef je je website een veel persoonlijkere uitstraling. Je kan je bezoekers een eigen stem geven in de reacties op je website, maar ook via social media. Een effectieve manier om interactie aan te wakkeren is om je bezoekers simpelweg een vraag te stellen. Rond je artikel dus af met een vraag naar je bezoekers, vraag hen bijvoorbeeld wat hun mening is of welke tips ze hebben.

Experimenteer met nieuwe vormen van media

Wie een website heeft, heeft eigenlijk een klein mediabedrijf. Je produceert content met de bedoeling mensen te boeien zodat ze meer van jouw content consumeren. Net zoals een mediabedrijf loont het dan ook om te experimenteren met nieuwe vormen van media. Beperk je niet tot geschreven content, maar zoek verder en experimenteer met video’s, podcasting, streaming…

Analytics

Meten is weten. Wanneer je weet wat aanslaat bij je doelgroep (en wie je doelgroep überhaupt is) kan je steeds betere content afleveren. Neem dus de tijd om de statistieken van je website uitgebreid te bestuderen. In onze cursus ‘Aan de slag met Google Analytics’ leer je hoe je hier werk van maakt.

In onze workshop Google Analytics leer je alles uit het platform te halen.
adsanalyticsbusinessmarketingwebdesignwebdevelopment

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken