Hoe digitalisering het vertrouwen tussen leveranciers en kopers weer moet versterken

Door de huidige economische crisis is de supply chain van veel bedrijven zwaar overhoop gegooid. Dit schaadt de vertrouwensband tussen leverancier en koper. Digitalisering moet alle partijen weer dichter bij elkaar brengen.

Op 12 juni bereidt IBM ons tijdens de Digital Think Summit voor op de economie van morgen. De coronacrisis zal verschillende aspecten van business voorgoed veranderen. In dit achtergrond artikel gaan we dieper in op één van de vele onderwerpen die tijdens de conferentie aan bod uitgebreid aan bod zullen komen: vertrouwen en transparantie.

Geen enkele relatie kan blijven bestaan als er geen onderling vertrouwen bestaat tussen de onderlinge partijen. Dat geldt zo in ons dagelijkse leven, maar ook professionele relaties tussen organisaties steunen op vertrouwen. Als onderneming moet je dat vertrouwen inbouwen over de gehele de waardeketen waarmee je in verbinding staat. Wie bij jouw koopt, moet er vertrouwen in hebben dat hij of zij een correcte service zal krijgen, maar ook met je leveranciers moet die vertrouwensband bestaan. Hoe bereik je dat vertrouwen? Via transparantie.

Hoe transparant handelen?

‘Transparantie’ is vandaag de dag een zo vaak gebruikt buzzwoord dat de betekenis ervan wel eens vervaagt. Om het simpelweg uit te drukken, betekent transparant zijn dat je je klanten nooit voorliegt. Je hoeft uiteraard als bedrijf niet al je geheimen prijs te geven, maar je biedt klanten wel informatie over bedrijfsprocessen en -prestaties die voor hem relevant kunnen zijn om een weloverwogen koopbeslissing te maken. En wanneer er ergens iets misgaat, dan neem je daar als bedrijf ook je verantwoordelijkheid. Transparantie is een belangrijke bouwsteen voor vertrouwen, wat leidt tot langdurige handelsrelaties met loyale klanten.

Transparantie steunt op vijf pijlers. De eerste en wellicht belangrijkste pijler is dat je als bedrijf trouw blijft aan je waarden. Stel als bedrijf enkele waarden op waarmee je je wil associëren. Daarom moet transparantie ook naar werknemers bestaan. Zij dragen de waarden van je bedrijf uit naar klanten. Eerlijkheid over prijzen is wellicht één van de belangrijkste pijlers in het opbouwen van een vertrouwensband. Prijzen mogen geen verwarring zaaien bij klanten. Transparante communicatie is ook communicatie die to the point is. Een laatste tip die Forbes geeft is om je eigen ervaringen altijd in het achterhoofd te houden en hier ook openhartig over te zijn.

Supply chains storten in elkaar

Op papier klinkt dat allemaal heel logisch, maar in de praktijk is het niet altijd even eenvoudig om transparant te handelen. En de huidige crisis zet de relatie tussen leveranciers en kopers alleen nog maar meer onder druk. Veel leveranciers krijgen te maken met stockbreuken of voorraadtekorten die ontstaan door achterstanden die productiefabrieken opliepen en maar moeilijk ingehaald krijgen. Als één schakel van de waardeketen stokt, dan stort de volledige keten in elkaar. Kopers krijgen daardoor hun bestellingen niet op tijd aan, waardoor ze op hun beurt niet meer aan de eisen van hun eigen klanten voldoen.

Het vertrouwen tussen leverancier en klant staat daardoor op barsten. Veel kopers gaan op zoek naar een nieuwe betrouwbare leverancier. Maar een leverancier vervangen waar je al jarenlange een sterke relatie mee had opgebouwd, is een tijdrovend en soms ook duur proces. Deze leveranciers hebben immers hun waarde nog niet voor jouw onderneming bewezen, en zijn misschien niet meteen bereid om goede voorwaarden aan te bieden.

Digitalisering leidt tot meer verbondenheid

Het automatiseren van die zoektocht kan een oplossing bieden. Digitale platformen brengen leveranciers en kopers letterlijk dichter bij elkaar. IBM bijvoorbeeld heeft met het Rapid Supplier Connect zo’n oplossing in huis. Via het platform kunnen kopers de catalogus van aangesloten leveranciers bekijken en de beschikbaarheid van alle producten op eender welk moment zien.

Het digitaliseren van koper-leverancier relaties zorgt voor meer verwevenheid van partners. Dat kan de efficiëntie van verschillende processen zoals aankoopbeslissingen zeker ten goede komen, maar het brengt ook nieuwe uitdagingen met zich mee. Partners zullen meer data met elkaar moeten uitwisselen. Hoe ga je daar als bedrijf mee om? En hoe zorg je ervoor dat die uitwisseling van data niet in verkeerde handen valt? Je kan het al raden: de nood aan vertrouwen en transparantie zal des te groter worden.

Hoe je vertrouwen en transparantie in de nieuwe economische realiteit kunt promoten, komt tijdens de IBM Think Digital Summit uitgebreid aan bod. Inschrijven kan volledig gratis.

businessdigitaliseringIBMthink digital summitvertrouwen

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken