Black Friday en Cyber Monday: 6 tips voor webshops
Black Friday was lang een commerciële feestdag die enkel in de Verenigde Staten hoogtij vierde. Daar betekent het fenomeen niets minder dan een stormloop naar de winkelcentra die zo goed als elk jaar ontaardt in totale chaos. De Black Friday-jacht valt in België nog relatief mee, maar inmiddels is ook in ons land een merkbare interesse voor de koopjesdag.
Het bewijs? Elk herfstseizoen begint het aantal zoekopdrachten over Black Friday te stijgen, ongeveer een maand voor de dag zelf. Ook het totale aantal zoekopdracht stijgt bovendien jaar na jaar, zoals je kan zien:
Voor de online variant, Cyber Monday, zien we overigens een gelijkaardige trend.
Kortweg: steeds meer Belgen gaan elk jaar op zoek naar Black Friday-deals. Geen excuses meer als (online) retailer, dus. Je kan niet meer om Black Friday, en bij uitbreiding Cyber Monday, heen. Om te kunnen profiteren van de stroom aan kooplustigen die online op zoek zijn naar de beste deals, bereid je je beter goed voor. Aangezien Black Friday enorm dichtbij is hopen we dan ook dat jullie reeds goed voorbereid zijn. Hieronder vind je nog enkele tips, maar eerst wat achtergrondinformatie.
Wat is Black Friday en Cyber Monday?
Black Friday is één dag waarop retailers torenhoge kortingen bieden. Het gebruik werd geboren in de Verenigde Staten, waar het uitgroeide tot een waar fenomeen. Sinds 2005 kreeg Black Friday een online tegenhanger: Cyber Monday. Cyber Monday is de maandag na Black Friday, een dag waarop online retailers kortingen aanbieden op bestellingen.
Wanneer is Black Friday 2020?
Black Friday 2020 valt dit jaar op 27 november. Black Friday valt altijd op de dag na het Amerikaanse Thanksgiving-feest, de vierde donderdag van november. Cyber Monday valt telkens op de maandag na Black Friday: dan is het de beurt aan online retailers.
Hoe bereid je je webshop voor op Black Friday en Cyber Monday?
Een succesvolle Black Friday en Cyber Monday-verkoop organiseer je niet in een paar tellen. Reken zeker op een aantal weken voorbereidingstijd die je investeert in het bepalen van je marketingcampagne, organiseren van je voorraad en het eventueel opzetten van extra mankracht tijdens het salesweekend zelf. Hoe je die voorbereidingstijd precies invult, kan je zelf bepalen. Begin bijvoorbeeld door onderstaande acties alvast in te plannen.
1. Wat bied je aan?
Start met de voorbereidingen van je Black Friday- en Cyber Monday-sale door te bepalen welke vorm die concreet zal aannemen. Welke kortingen kan je geven? Welke producten wil je in de kijker zetten? Werk je met een hoop tijdelijke deals of een kleine selectie aan dagaanbiedingen? Meestal gebruiken online retailers één killerdeal om klanten te lokken. Plan één waanzinnige korting in of een combinatie van producten aan een lage prijs om bezoekers te verlekkeren: de kans is groot dat ze tijdens hun bezoek op andere deals stoten die hen ook interesseren.
2. Maak je klanten warm voor je deals
Als je een overzicht hebt van de deals die je aan kan bieden tijdens Black Friday en Cyber Monday, dan wordt het tijd om dat ook aan je klanten te laten weten. Hoe je je deals aankondigt, is immers minstens even belangrijk als wat je aanbiedt. Een aantal weken op voorhand kan je beginnen met sneak peeks: licht een tipje van de sluier over welke producten worden afgeprijsd via social media of een e-mailcampagne. Vermeld in elke communicatie wanneer de campagne begint, wat bezoekers kunnen verwachten en hoelang de kortingen zullen duren. Je kan ook nadenken over exclusieve deals: beloon de abonnees van je nieuwsbrief bijvoorbeeld met een extra korting.
3. Bereid advertenties voor
Naast je campagne via mail en social media, plan je best ook een specifieke advertentiecampagne in. Richt je teksten en je advertenties op de deals die je gaat aanbieden en overweeg een dedicated landingspagina. Net zoals bij elk hoogseizoen zullen de bids voor de advertentie rond Black Friday en Cyber Monday iets duurder zijn: aan jou de keuze hoeveel je wilt inzetten. Gebruik je Google AdWords voor je campagnes, dan kan je ook altijd eens onze 5 AdWord-tips doornemen of een kijkje nemen naar de valkuilen die je zeker moet vermijden. Je kan jouw Google AdWords campagne ook laten opmaken en beheren door een Digital Agency zoals Blue Pixl Media.
4. Leg een voorraad aan (maar creëer genoeg schaarste)
Weet je welke deals je wilt inplannen, dan heb je een idee van de hoeveelheid voorraad die je moet voorzien. Het is geen probleem als je niet in staat bent om een overvloed aan stock aan te leggen: je kan een kleine voorraad zelfs uitspelen als een extra incentive. Het is namelijk geen slecht idee om een soort schaarste te creëren. Zo kan je werken met aftelklokken of een beperkt aantal items aan een verlaagde prijs om klanten een extra duwtje in de rug te geven. Voorzie genoeg aanbod, maar wees ook niet bang om een deal te limiteren in aantal of tijd.
5. Verlies nooit je customer service uit het oog
Als je kortingscampagne succes heeft, dan heb je wellicht een druk en hectisch weekend voor de boeg. Concentreer je niet alleen op het promoten van je deals en het stimuleren van sales, maar ook op je communicatie met je klant. Tijdens Black Friday en Cyber Monday is de kans groter dat je vragen en opmerkingen van ongeduldige klanten binnenkrijgt: overweeg om meer tijd of eventueel meer werkkracht in te plannen om tegemoet te komen aan de extra workload. Je kan enkele standaardantwoorden achter de hand houden, maar het belangrijkst is om snel en vriendelijk te handelen. Dit is je kans om ‘one-time’-bezoekers te transformeren naar loyale klanten.
6. Plan een reflectiemoment in
En dan is het Black Friday en Cyber Monday-weekend alweer voorbij: geef jezelf en je team een schouderklopje en blaas even uit. Vergeet niet om een evaluatiemoment in te bouwen waarin je overloopt wat beter kon. Op basis van die evaluatie kan je het volgende jaar aan de slag om een sterkere campagne uit te bouwen.