Achter de schermen bij IT-dienstverlener TCS

tata consultancy services TCS
Enkele van de grootste bedrijven ter wereld zijn IT-dienstverleners. Tata Consultancy Services (TCS) heeft wereldwijd bijna 615.000 werknemers en is daarmee de tweede grootste IT-dienstverlener die er is. Opvallend is echter dat er, behalve die zeshonderdduizend werknemers natuurlijk, maar weinig mensen op de hoogte zijn van wat zo’n bedrijf precies doet.

Die proef kan je zelf makkelijk op de som nemen: vraag een willekeurig persoon wat een IT-dienstverlener doet, en de kans is groot dat het antwoord iets is in de trend van “zij verlenen diensten op vlak van IT”. Erg verhelderend is dat antwoord natuurlijk niet. Wij gingen langs bij TCS’s Pace Port in Amsterdam, een ontwikkelingshub waar het bedrijf met de nieuwste technologieën aan de slag gaat, om eens te horen hoe ze die vraag zelf beantwoorden.

Probleemoplossers

Eerst en vooral werden we overstelpt met cijfers: het werknemersaantal dat we hierboven al noemden, maar ook het feit dat TCS in 55 landen actief is en voor één derde beursgenoteerd is worden in de verf gezet. In België werkt het bedrijf met ongeveer 1000 lokale werknemers, in Nederland met ongeveer 3000. Dat zijn flinke aantallen, maar dat is ook nodig. Als tweede grootste IT-dienstverlener is TCS in zo goed als alle lagen van het dagelijkse leven aanwezig, al blijft het bedrijf grotendeels onzichtbaar. Of het nu gaat om je telecomprovider, de post, de trein die je neemt of zelfs de banden van je auto: de kans dat TCS er ergens iets mee te maken had, is bijzonder groot.

Dat heeft een heel simpele reden: als bedrijven een ‘probleem’ hebben dat ze opgelost willen hebben, gaan ze daarvoor aankloppen bij TCS. De dienstverlener en de klant gaan nadien samen op zoek naar een oplossing. Dat is meteen de reden dat de ontwikkelingshub van TCS zich in Amsterdam bevindt: die is makkelijk bereikbaar voor klanten in de buurt, zodat het mogelijk wordt om samen naar een oplossing te zoeken.

In meeste gevallen vertelt het bedrijf naar wat voor ‘oplossing’ het zoekt. Dat kan om verschillende zaken gaan. Bedrijven kloppen aan om AI te integreren in het bedrijf, AR-toepassingen voor op de werkvloer te laten ontwikkelen, maar ook om bijvoorbeeld nieuwe productielijnen te helpen oprichten of om nieuwe markten aan te boren. Dat zijn vraagstukken die de bedrijven intern misschien wel opgelost krijgen, maar TCS kan het sneller, beter en dus ook goedkoper.

Impact op het dagelijkse leven

Dat is mooi meegenomen voor de bedrijven, maar de impact van die dienstverlening blijft geenszins beperkt tot het zakelijke: ook echte mensen hebben er iets aan. Dat wordt duidelijk uit de samenwerking tussen de NMBS en TCS. Bij het Belgische spoor wilden ze de stations verslimmen, maar was niet helemaal duidelijk hoe dat precies in z’n werk moest gaan. Na een hele reeks gesprekken rijpte er een idee voor een app die personen met een beperking helpt om een treinrit te boeken.

Uitgelicht artikel CM schakelt over naar 1 gecentraliseerd platform voor verzekeringen door samenwerking TCS

Daarna ging de bal aan het rollen: zo’n app helemaal zelf ontwikkelen, dat kost natuurlijk bakken met geld. De IT-dienstverlener heeft allerlei connecties die kunnen helpen om zo’n app te creëren. Dat maakte de ontwikkeling van een app als NMBS Assist mogelijk, wat het leven van treinreizigers met een fysieke beperking heel wat makkelijker maakt. Voor het bestaan van die app, moesten ze aangepaste diensten enkele dagen voor hun reis nog telefonisch aanvragen. Jaarlijks gaat het om ongeveer 60.000 van die aanvragen. Met NMBS Assist is die omslachtige procedure verleden tijd: de aanvraag gebeurt via de app, en hulpbehoevenden kunnen meteen zien waar ze naartoe moeten.

Wegwijzer

Dat lijkt heel sterk op wat ze bij TCS zelf doen: bedrijven de weg tonen naar wat ze zouden kunnen doen met de technologie die voorhanden is. Dat is meer dan ooit nodig: volgens futurist Frank Diana staan we namelijk voor de meest transformatieve periode die de mensheid tot nu gekend heeft. Diana ziet het verleden als een belangrijke inspiratiebron voor de toekomst, en ziet vandaag veranderingen die gelijkaardig zijn aan die van de jaren ’20 en ’30 van de vorige eeuw. Alleen zou het dit keer, vooral dankzij AI-technologie, nog veel sneller gaan dan toen.

Desalniettemin vallen er belangrijke lessen te trekken uit het verleden. Wie goed naar de geschiedenis kijkt – of een uurtje naar Diana luistert – begint te zien dat er parallellen lopen tussen toen en nu, dat de geschiedenis een beetje repetitief is. Wie daarop let, is volgens Diana beter uitgerust om de toekomst vorm te geven. Dat is uiteindelijk ook wat zo’n IT-dienstverlener als TCS doet: bedrijven kennis doen maken met nieuwe technologieën en deze helpen implementeren, om op die manier de toekomst vorm te geven.

businessIt-dienstverlenertcs

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken