Analyse

Google Chrome stopt in 2024 met cookies, maar is dat wel een goede zaak?

Google Chrome cookies
© Unsplash / Solen Feyissa
Google claimt dat een internet zonder cookies goed is voor je privacy. Helemaal perfect is de nieuwe aanpak echter niet.

Google maakt in 2024 komaf met cookies. Het bedrijf introduceerde in september al de zogenaamde Privacy Sandbox-API’s om de overgang naar een internet “zonder tracking” mogelijk te maken. Het bedrijf maakt nu bekend dat het vanaf 2024 een nieuwe functie uitrolt: ‘Tracking Protection’. Met die functie worden cookies van derden volledig tegengehouden, tenzij je ze handmatig weer aanzet.

Google wil komaf maken met cookies om het internet een “meer privacyvriendelijke plek” te maken. Wie vandaag een website bezoekt, krijgt daar steeds het verzoek om cookies te accepteren. Daar zitten ook ‘cookies van derden’ tussen: die zijn niet afkomstig van de websitebouwer zelf, maar van andere bedrijven. Zij kunnen die cookies gebruiken om informatie over je te verzamelen, zoals de websites die je bezoekt, hoelang je daar rondhangt, waar je precies op klikt… De informatie kan ook dienen om je browser te ‘fingerprinten’, waardoor je activiteit over meerdere websites gevolgd kan worden. Voor een bedrijf als Meta betekent het dat reclame gepersonaliseerd kan worden op basis van de webpagina’s die je bezoekt.

Geen cookies in 2024

Daar zou Google binnenkort komaf mee gaan maken: de nieuwe “Tracking Protection”-functie sluit de deur voor cookies van derden, zodat je niet meer gevolgd kan worden door bedrijven. Vanaf 4 januari 2024 begint Google die functie te testen met een beperkt aantal gebruikers. Het is de bedoeling om de functie tegen het eind van 2024 naar alle gebruikers te krijgen. Belangrijk daarvoor is wel dat websites zichzelf aapassen: heel wat websites vereisen namelijk cookies van derden voor een goede werking. Daarvoor biedt Google al sinds september de Privacy Sandbox API’s: die moeten ontwikkelaars in staat stellen om de websitefunctionaliteiten te behouden.

In eerste instantie zal je, in sommige gevallen, nog wel cookies kunnen activeren. Niet elke website wordt namelijk op tijd herwerkt met de nieuwe API’s, waardoor je in het begin voor problemen kan komen te staan. Om de werking van die websites te blijven garanderen voorziet Google een knop in de browser. Dat moet websites voldoende tijd geven om hun werking aan de nieuwe API’s aan te passen.

Google Ads

Dat Google de stekker uit cookies van derden trekt, valt gerust opmerkelijk te noemen. Het merendeel van Googles inkomsten komt namelijk uit digitale advertenties. Meeste van die advertenties maken gebruik van cookies van derden. Het lijkt er dus op dat Google zichzelf in de voet schiet door de cookies een halt toe te roepen. Niets is minder waar.

Hoewel Google een internet zonder cookies beschrijft als een internet zonder tracking, is niets minder waar. Eén van de aspecten van de nieuwe Privacy Sandbox is namelijk ‘Topics’. Het gaat daarbij om een nieuwe manier van tracking. In tegenstelling tot bij cookies van derden gebeurt die tracking niet op de servers van bedrijven, maar rechtstreeks in je eigen browser. Op basis van welke websites je bezoekt, zal Google je een cijfer toewijzen dat aangeeft waar je interessegebied ongeveer ligt.

Uitgelicht artikel Search EFF waarschuwt tegen Googles Privacy Sandbox: “privacy is misleidend”

Verschillende organisaties, waaronder de Electric Frontier Foundation, uitten dan ook kritiek op het nieuwe beleid van Google. Door komaf te maken met cookies van derden zou Google tracking geen halt toeroepen, maar ervoor zorgen dat het de enige is die je kan tracken. Daarmee krijgt Google, die nu al de grootste onlineadverteerder is, quasi alleenrecht op het tracken van gebruikers.

Firefox en Safari

Google Chrome zwaait cookies van derden vaarwel, maar hoe zit het voor andere browsers? In Safari en Firefox zitten ze ondertussen al bijna vier jaar niet meer. Die browser blockeren cookies en trackers van derden al veel langer. Dat Google Chrome de beweging nu pas maakt, heeft een duidelijke reden: Google verdient namelijk flink wat geld aan gerichte reclame. Dat het bedrijf pas overschakelt wanneer het een alternatief verdienmodel heeft, wat nu het geval is, verwondert dan ook niet.

Hoe dan ook: door komaf te maken met cookies verdwijnt tracking niet van het internet. Het enige dat verandert, is dat er nu maar één bedrijf aan die trackinggegevens kan, terwijl het er daarvoor tientallen waren.

adverteerdersbusinessgooglegoogle chromeprivacyPrivacy Sandboxtracking

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren