Nieuws

Apple biedt excuses aan voor problemen met zijn Butterfly 3-toetsenborden

Apple gebruikt sinds 2015 de Butterfly-toetsenborden. Helaas werken deze sinds de tweede generatie niet zonder problemen. Daar biedt het bedrijf zijn excuses nu voor aan via The Wall Street Journal.

Laptops moeten alsmaar dunner, zo klinkt het bij fabrikanten. Consumenten hoor je er daarentegen juist niet zo vaak over. Dunnere laptops zijn immers niet zonder eigen problemen. In het geval van de Apple Macbook Pro (2018) zijn er erg veel problemen met het Butterfly-toetsenbord. Met eerdere generaties had Apple ook al problemen, gezien er stofdeeltjes in de toetsen terechtkwamen. Ook moet het rubberen membraam van de derde generatie het klikgeluid van het (dunne) toetsenbord oplossen. Helaas lijkt ook de derde-generatie Butterfly-toetsenborden geplaagd te gaan onder verschillende problemen. Het is zelfs zo erg dat Apple excuses biedt aan consumenten die problemen ondervinden met het toetsenbord.

3rd Gen. Butterfly-toetsenbord

The Wall Street Journal heeft zelf een uitgebreid stuk geschreven over de problemen. Vanaf het begin laat de krant duidelijk weten waarover de problematiek gaat: gemiste toetsaanslagen. In 2015 bracht Apple voor het eerst een Butterfly-toetsenbord uit. Het toetsenbord heeft zijn naamgeving van het vrij dunne Butterfly-mechanisme. In 2016 verscheen er al een tweede-generatie Butterfly-toetsenbord. Het was ook vanaf de tweede generatie dat deze problemen zijn ontstaan. Het is pas in 2018 dat Apple alle problemen ‘serieus’ heeft genomen en een repair-programma voor de Macbooks had opgezet. Niet veel later verscheen het derde-generatie Butterfly-toetsenbord, waarbij het probleem nog altijd aanwezig is.

Beeld: iFixit / Butterfly-toetsenbord Apple Macbook Pro 13-inch

Waar consumenten met de tweede generatie voornamelijk last hadden van dubbele toetsaanslagen, lag het percentage niet-geregistreerde toetsaanslagen nog een stuk lager. Nu het probleem bij de derde generatie nog altijd aanwezig is, biedt Apple eindelijk zijn excuses aan. Bij The Wall Street Journal liet een woordvoerder van Apple het volgende bericht achter: “We zijn ons bewust van de problemen die een kleine groep ondervindt met het derde-generatie Butterfly-toetsenbord. Het spijt ons om dat te horen.” Tegelijkertijd zou het merendeel van de klanten geen problemen ondervinden: “Het merendeel van de Apple Macbook klanten hebben een positieve ervaring met het nieuwe (Butterfly, red.) toetsenbord.”

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken