Nieuws, Tips

Philips Hue-lampen staan offline in Google Home, zo los je het op

Philips Hue Play HDMI sync box 8K
© Signify
Gebruik je Google Home om je slimme huis te bedienen? Dan blijft het misschien donker, want Philips Hue-lampen werken niet in die app.

Begin je jouw huis te verslimmen? Dan zijn slimme lampen ongetwijfeld één van de eerste producten waarnaar je moet kijken. De lampen van Philips zijn het populairst: ze zijn makkelijk te installeren en werken samen met meeste platformen. In sommige huishoudens zijn zoveel lampen te vinden dat de fabrikant nu meerdere Bridges aan een huishouden laat koppelen. Nuttig als je de Philips Hue-app gebruikt om de lampen te bedienen. Gebruikers van de Google Home-app hebben echter minder geluk. Daar verschijnen de lampen soms als ‘offline’ en zijn ze niet zomaar aan de praat te krijgen.

Het is niet helemaal duidelijk wanneer het probleem begonnen is en het speelt ook niet altijd. Toch merken gebruikers van de Google Home-app dat de lampen regelmatig als ‘offline’ gemarkeerd staan. Met Apple HomeKit hebben sommige gebruikers eveneens problemen. Daar staat dat de lampen ‘niet responsief’ zijn.

Oplossing

Enkele gebruikers vonden een oplossing voor het probleem. Die werkt momenteel op Google Home, maar het is niet zeker of de aanpak ook op Apple-apparaten zoden aan de dijk brengt. Heb je veel lampen in huis? Dan maak je best wat tijd vrij, want de oplossing duurt wel even om toe te passen.

Stap 1: Haal je lampen uit de Google Home-app

Hiervoor open je de Google Home-app en navigeer je meteen naar de instellingen. Klik daar op een Philips Hue-lamp die niet meer werkt en klik op “verwijder apparaat”.

Stap 2: Zoek naar je Matter-paringscode

Voor stap 2 open je de Philips Hue-app. Hier open je de instellingen en scrol je naar beneden, naar de sectie “integraties”. Hier klik je op “Smart Home”. In het venster hierna klik je op het blauwe plusje en kies je nadien voor “andere apps”. Hier duw je op “krijg paringscode”. Kopieer deze code, want je hebt ze dadelijk nodig.

Stap 3: Lampen opnieuw aansluiten

Uiteindelijk hang je de lampen weer aan Google Home, maar dan deze keer niet als Philips Hue-lamp. In plaats daarvan zal je de verbinding uitsluitend via Matter laten verlopen, zonder tussenkomst van de Philips Hue-app. Hiervoor navigeer je naar de Google Home-app en klik je op de knop om een apparaat toe te voegen. Daarna geef je aan dat het om een apparaat dat Matter ondersteunt en dat je het zonder QR-code wilt instellen. Tenslotte krijg je de kans om je 11-cijferige code in te vullen. Duw op “volgende” en doorloop de stappen in de app om een lamp toe te voegen.

De procedure is dus best omslachtig, maar zorgt er wel voor dat je vlot de Google Home-app kan blijven gebruiken om je lampen te bedienen. Een andere optie is wachten tot er langs de kant van Signify een oplossing komt. Tot die er is, zou je de Philips Hue-app of schakelaars kunnen gebruiken om de lampen te bedienen.

domoticagoogle homephilips huesmarthome

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken