Blog

BMAI: AI en ethiek

"Als AI een spiegel van onszelf is, laten we er dan voor zorgen dat het onze beste kant ziet." Dat zijn de wijze woorden van Carmina Coenen van Salesforce.

Business Meets AI nadert op kousenvoeten. Op 14 november zal de meerwaarde die AI voor uw business kan hebben vanuit allerlei interessante invalshoeken belicht worden. Voor meer informatie, neem gerust een kijkje op de website, waar je je ineens ook kan inschrijven. Vandaag staan we stil bij de ethische discussie rond de integratie van AI in de samenleving. Carmina Coenen, Director Solution Engineering en woordvoerder van Salesforce in België, laat haar licht via onderstaande blog op die kwestie schijnen:

De snelle opkomst van het internet destijds had enorme gevolgen voor de maatschappij. Toch zullen deze verbleken bij de impact die Artificiële Intelligentie (AI) zal hebben. AI zal ons leven op een nooit eerder geziene manier veranderen. Daar zijn alle experts wereldwijd het over eens. Want de AI-toepassingen die je vandaag al ziet, zijn zelfs niet eens het spreekwoordelijke topje van de ijsberg van het AI-potentieel.

Dit zadelt ons met een enorme verantwoordelijkheid op. Eentje die we onder ogen moeten durven zien. Daarom is slim – en maar logisch ook – om daar als bedrijf(sleider) bij stil te staan. Als de impact van AI zo groot is, zou je best het ethische en humane gebruik van de technologie definiëren als een strategisch bedrijfsdoel. Om dit doel concreet na te streven kan je een ‘Chief Ethical and Humane Use Officer’ aanstellen. Basis voor deze functie is voor mij engagement. En dat uit zich op drie vlakken:

  • Publieke welzijnsoriëntatie: AI moet gebaseerd zijn op wereldwijde waarden en rechten, zoals universele mensenrechten, en moet het respect voor diversiteit, gelijkheid en rechtvaardigheid bevorderen.
  • Verantwoordelijkheid: Wie AI-toepassingen ontwikkelt en gebruikt, moet voldoen aan alle wettelijke eisen en aan de strengste veiligheidsnormen.
  • Transparantie: systemen gebaseerd op AI moeten transparant en begrijpelijk zijn. En AI moet vanaf het begin schadelijke resultaten voorkomen.

AI is niet neutraal

Technologie op zich is niet goed of slecht. Dat komt door wat de mens ervan maakt. Bekendste voorbeeld is wellicht dynamiet (Alfred Nobel) dat oorspronkelijk voor de mijnbouw was, maar al snel als oorlogswapen werd gebruikt. Zo is een algoritme ook niet ‘slecht’ of ‘goed’. Je kan zelfs zeggen dat het aanvankelijk neutraal is. Maar AI werkt en leert met de gegevens die het ter beschikking worden gesteld. En die data kunnen wel ‘goed’ of ‘slecht’ zijn. Daarom kan AI niet neutraal zijn en is het belangrijk om te weten hoe AI werkt.

“Het is onze eigen verantwoordelijkheid om deze technologie ethisch en humaan te gebruiken” Carmina Coenen, Salesforce

En ik denk dat we vandaag met de gehele industrie een keerpunt hebben bereikt. Een van de grootste problemen met AI zijn vooroordelen. Een algoritme dat vertrouwt op data die ‘partijdige’ meningen of vooroordelen bevatten, zal deze vooroordelen steeds opnieuw toepassen en zo zelfs versterken. En het is algemeen geweten: het meeste van wat slecht gaat in de wereld, is gebaseerd op vooroordelen. Vooroordelen zijn de voedingsbodem voor onrecht en discriminatie.

Het is aan ons om AI te ontwerpen zodat het alle mensen ten goede komt. We kunnen discriminerende datareeksen verwijderen die het bijvoorbeeld voor bepaalde bevolkingsgroepen moeilijk maken om bankleningen te verkrijgen. We kunnen het algoritme zelfs zo programmeren dat het deze vooroordelen niet leert. Het is belangrijk om nu dit soort problemen te identificeren en op te lossen. Met behulp van AI-specialisten. Daarbij de geldende ethische normen hanteren, zou een belangrijke leidraad moeten zijn. Het is niet alleen een kwestie van de juiste houding, maar ook van de wil en een consequente implementatie: want als we erkennen dat AI een spiegel van onszelf is, kunnen we ervoor zorgen dat het alleen onze beste kant laat zien. En voor mij is dat degene die universele mensenrechten als het hoogste doel beschouwt en hier ook naar handelt.

“Als AI een spiegel van onszelf is, laten we er dan voor zorgen dat het onze beste kant ziet” Carmina Coenen, Salesforce

Veel meer over AI kom je te weten tijdens Business Meets AI. Ook Salesforce zal vertegenwoordigd worden door Gianni Cooremans. Die zal een presentatie geven over het optimaliseren van omzetgroei en klantervaring via AI. Interesse? Schrijf je dan zeker in!

aibusiness meets AIethiekzakelijk

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken