Blog

Politiek en bedrijf in Het Scherm Tijdperk (2)

In een eerdere blogpost had ik het over de impact die Het Scherm Tijdperk (HST) had op ons persoonlijke leven en ons werk. In deze blogpost kijk ik wat verder en wil ik u tonen dat ook de politiek en het bedrijfsleven niet ontsnappen aan de gevolgen van onze verhoogde afhankelijkheid van “schermen”.

Participatief besturen

Wat politiek betreft, maakt het scherm een ander soort democratie mogelijk, die veel directer is. Verkozenen des volks worden op elk niveau geconfronteerd met meer meningen en meer tussenkomsten van de bevolking. “Participatief besturen”, heet dat dan. De media breken of maken politici en hun standpunten met enkele tikken op het scherm. Vroeger had de pers dit privilegie, nu is iedereen “journalist”.

Misschien veel moeilijker om allemaal bij te houden voor politiek partijen, maar wel doorzichtiger. “Au choc des idées jaillit la lumiere”, schreef Frans filosoof Nicolas Boileau al in de zeventiende eeuw. Het scherm biedt ongekende opportuniteiten voor dialoog tussen machtshebbers en hun kiespubliek. In vele gemeenten stemmen we nu al via het scherm, zij het nog in stemhokjes, maar in de zeer nabije toekomst zijn de mogelijkheden legio om van waar dan ook te kiezen, beleidsbeslissingen voor te bereiden en ter zake te beslissen.

Social Business

En dan is er de commerciële impact. Bedrijfsmodellen kennen door de nieuwe media gigantische breuklijnen en moeten zich fundamenteel heruitvinden. “Social Business” wordt het nieuwe ordewoord bij bedrijven en overheidsorganisaties. De interactie met de klant of doelgroep gaat sneller, intenser en tegelijkertijd grilliger. De consument -dito klant- wordt het belangrijkste onderdeel van het zakendoen, omdat hij zich in het midden van de communicatie- en bedrijfsprocessen gaat positioneren.
 

Sommigen beweren dat dit enkel gebeurt in bepaalde sectoren die hun “business” baseren op zogeheten kennisactiviteiten. Niets is minder waar. Ook bijvoorbeeld de distributie, de medische sector, de horeca en de bouwindustrie zijn hiermee geconfronteerd. Creativiteit via het scherm zal de sleutel zijn voor succesrijk zaken doen. Websites en sociale media zijn het rangeercentrum voor alle interactie met wel intern en extern doelpubliek ook. Wie die trein mist, bestaat binnen enkele jaren niet meer als bedrijf.

En er is meer. Wat brengt de toekomst? Voer voor een volgende blog.

bedrijfblogbusinessdemocratiemaatschappijorganisatiepolitiekschermsmartphonetablet

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken