Blog

The Break-Up

Philips, HP, eBay, Tesco of Symantec. Alle vijf gaven ze aan hun bedrijf te splitsen in twee of meer delen. Ooit heerste in de bedrijfswereld het streven om de grootste te zijn. En liefst zo snel mogelijk. Nu liggen de kaarten anders.

Philips, HP, eBay, Tesco of Symantec. Alle vijf gaven ze aan hun bedrijf te splitsen in twee of meer delen. De redenen zijn gelijkaardig. Divisies werken mekaar eerder tegen dan samen. Eerdere fusies of overnames hadden niet altijd het optimale resultaat. En dan druk ik me nog zacht uit.

Ooit heerste in de bedrijfswereld het streven om de grootste te zijn. En liefst zo snel mogelijk. Nu liggen de kaarten anders. Een IT-bedrijf als Dell koos er zelfs voor om zichzelf van de beurs te halen om aan de druk van de kwartaalcijfers te ontsnappen.

Innovatie komt best uit een optimale omgeving. En dat is dus niet een logge mastodont. Het doet me denken aan het boek ‘Digital Transformation’ over The Factory, The Guesthouse en The Garage. Een bedrijf kan innovatie tot stand brengen binnen hun eigen context (the factory), maar dat gaat moeilijk en traag.

Een alternatief is ‘the guesthouse’, waarbij het projectteams afzondert in functie van innovatie. En de derde optie is ‘the garage’, waarbij kleine teams, los van de grote organisatie, aan baanbrekende innovatie werken.

De praktijk leert dat de groten vaak externe ‘garagebedrijfjes’ overnemen en die in hun factory integreren. En vandaag willen ze met hun break-up-plannen dus hun eigen factory te splitsen. Eén ding is me alvast duidelijk: om baanbrekende innovatie te kunnen bewerkstelligen moet je best niet de grootste zijn.

PS: Op donderdag 5/2 in de voormiddag organiseren we een nieuw (en gratis) seminarie over datacenters en big data. Iedereen welkom. Meer info op: www.businessmeetsit.be

blogbusinessdellfusiehpsymantec

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken