Blog

Een website die 100% van de tijd online is? Bestaat niet!

De online wereld is 24/7 in beweging. Klanten verwachten dat een bedrijfswebsite continu bereikbaar is. Zeker in e-commerce zorgt de minste onbeschikbaarheid onmiddellijk voor inkomensverlies, en misschien zelfs gezichtsverlies! Met dit advies kom je weer iets dichter bij de magische 100% uptime.

 
Jouw website staat hoogstwaarschijnlijk op een server bij een webhostingbedrijf. De hoster zorgt er voor dat je website online kan gaan. Hij is dus een belangrijke schakel in het bepalen van de beschikbaarheid ofwel uptime ervan. Wat dat betreft beloven zowat alle hosters de hemel op aarde: minimaal 99,99x procent uptime! Hoe meer negens, hoe beter.
 
Toch moet je de beloofde uptime correct weten te interpreteren. De hoster stelt immers niets meer dan dat zijn (en énkel zijn) infrastructuur beschikbaar zal zijn gedurende de beloofde minimumtijd. Dat wil dus niét zeggen dat jouw website eveneens 99,99x procent van de tijd online is!
 
Het kan immers perfect dat het netwerk, de servers, de webserversoftware werkende zijn, maar dat een website toch niet (goed/snel) laadt. Hosters monitoren dan ook in de eerste plaats de onderliggende infrastructuur, en niet of die ene belangrijke bestelpagina van je webshop laadt.

Garanties

Wie meer garanties nodig heeft, sluit best een Service Level Agreement (SLA) met zijn hoster. Een SLA formaliseert de verwachtingen en procedures die gelden bij probleemsituaties, en definieert de hoogte van de eventuele schadevergoedingen die daar uit voortvloeien. Een soort van verzekering dus, en voor bedrijfskritische webapplicaties toch wel een must.
 
Mijn advies is om naast de SLA, minstens even goed na te denken over zaken zoals businesscontinuity en disasterrecovery. Je zal immers versteld staan van het grote aantal mogelijke rampscenario’s en hun gevolgen. Laat gerust de hoster reageren op een aantal van die scenario’s, en vraag naar zijn disasterrecovery-plan, als hij dat al heeft.

Data is heilig

Als het op een dag toch zwaar misgaat, en die dag zal ooit komen, zul je ook blij zijn dat je kunt terugvallen op back-ups van je website en databanken. Hoe recenter de back-up, hoe sneller je website terug online is na problemen.
 
Naast de back-updiensten die de hoster zelf aanbiedt, raad ik aan om steeds ook in een eigen back-upstrategie te voorzien. Data is heilig, dus voorzie steeds meerdere kopieën op verschillende fysieke locaties waar je vlot toegang toe hebt.

Lastenboek

Toegegeven, bovenstaande scenario’s zijn eerder uitzonderlijk van aard, calamiteiten dus. Wanneer een website plat gaat, is dat echter heel vaak omdat de server te weinig geheugen-, opslag- of rekencapaciteit heeft. Een webhoster zal je dan maar al te graag een zwaardere server verkopen. Dat is echter maar een deel van de oplossing.
 
Heel vaak blijkt de website zelf gewoon te log te werken, en slibt alles dicht zodra het aantal (gelijktijdige) bezoekers toeneemt. Zoiets merkt men pas als de website plots meer bezoekers trekt, en dan is het vaak te laat om de code ingrijpend aan te passen.
 
Steek je geld daarom beter (of: eerst) in een webbouwer die weet hoe je een slimme, resource-efficiënte, en dus schaalbare applicatie maakt. Onnoemelijk veel factoren spelen daarbij een rol, en lang niet alle webbouwers hebben de ervaring noch de kennis in huis om de schaalbaarheid van een website op langere termijn te garanderen.
 
Laat ook in het lastenboek of de offerte van de website gedetailleerd de maximale laadtijden bij een bepaald aantal gelijktijdige bezoekers opnemen. Zo ben je van in het begin zeker dat de ontwikkelaar aandacht besteedt aan optimalisaties.

Dichter bij huis

Je zou denken dat de fysieke locatie van de websitehosting er niet toe doet. Het tegendeel is echter waar. Zo is een Belgische website hosten in een Amerikaanse datacentrum niet optimaal, tenzij je veel Amerikaanse bezoekers hebt. Datacommunicatie mag dan wel aan lichtsnelheid gebeuren, bij zo’n grote fysieke afstanden zitten er uiteraard meer tussenstations, en dat heeft vertragingen tot gevolg. Zeker in bedrijfskritische omgevingen telt elke milliseconde.
 
Gelukkig valt voor internationaal druk bezochte websites veel te fixen, zoals het opzetten van een Content Delivery Network (CDN). Ook daar kan een goede webhoster je bij helpen.
 
 
Op donderdag 17 maart organiseren Smart Business en ZDNet een gratis seminar over datacenteroptimalisatie. Voor meer informatie en mogelijkheid tot inschrijven, kan u terecht op www.businessmeetsit.be.

back-upsbusinessDatacenterdigital commercehostingslauptime

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken