Heel de dag Facebooken… wie wil dat niet?
Dat bedrijven hun werknemers liever niet te veel werktijd zien verdoen op Facebook, valt te begrijpen. Een en ander blijkt ook uit ons lezersonderzoek dat aantoont dat bij een groot aantal bedrijven de toegang tot Facebook volledig geblokkeerd wordt. Daar ziet men Facebook duidelijk als een gevaar. Ik ben dan ook erg benieuwd naar de impact die Workplace by Facebook gaat hebben bij onze bedrijven.
Met deze aparte, zakelijke omgeving wil Facebook de strijd aangaan met een resem andere collaboratietools. Het voordeel voor werknemers is dat Workplace een heel herkenbare interface (tijdlijn, groepen, enz.) biedt. De drempel om ermee aan de slag te gaan is dus erg laag, de gebruikersacceptatie wellicht hoog, en dat is een niet te onderschatten mentaal voordeel. Maar zo’n tool kan ook binnen de kortste keren doodbloeden als de zakelijke voordelen ervan niet meteen duidelijk worden.
Nog een keerzijde van de medaille is dat Facebook geen al te goede reputatie heeft als het op privacy aankomt. Natuurlijk doet het de nodige beloftes qua beveiliging, maar achter de schermen weten we maar al te goed dat Facebook persoonlijke gegevens doorverkoopt, dus waarom zou het dat niet doen met alles wat er zich afspeelt in Workplace?
Eén ding is alvast duidelijk: de moderne werkplek is er een waar mobiliteit, cloudtoepassingen en vliegensvlugge collaboratie hoog tij vieren. Spelregels zijn er nauwelijks van toepassing. Pluk de vruchten, maar besef ook dat er de nodige uitdagingen en zelfs gevaren bij komen kijken.