Blog

Vrouwen in ICT: onbewuste vooroordelen zijn vaak de moeilijkste

Om meer vrouwen naar een hoge functie in de ICT-sector te krijgen, moeten niet alleen expliciete vooroordelen worden aangepakt. Ook impliciete ongelijkheid speelt een belangrijke rol. Zo getuigen enkele vooraanstaande vrouwen zelf.

 
Als het over gelijkheid tussen de geslachten gaat, wordt er vaak snel gereageerd: “maar die strijd is nu toch al gestreden?”. Op Salesforce Essentials, onze jaarlijkse bijeenkomst voor klanten, partners en Salesforce-medewerkers, werden hierbij toch enkele vraagtekens geplaatst. Tijdens de jaarlijkse afspraak van ‘Women in Business’, ditmaal ook bijgewoond door sympathiserende mannen, bleek dat zelfs de krachtige sprekers ook hun portie ongelijkheid te verwerken hebben gekregen.
 
Inge Vrancken, hoofdredacteur van ‘Het Journaal’ bij de openbare omroep VRT,  legde meteen één van de grootste problemen bloot: de onbewuste vooroordelen waarmee vrouwen te kampen hebben: “Toen ik 19 was – echt nog niet zo lang geleden – kwam ik met een vriendje thuis voor het avondeten. Na het eten wou hij mee helpen afwassen, maar hij werd terug op zijn stoel gedwongen door mijn moeder: er waren wel vrouwen genoeg in huis om die klus te klaren.” Maar ook in 2017 blijven vele vooroordelen nog overeind, vaak door de vrouwen zelf in stand gehouden, voegde Inge er nog aan toe: “Vaak moet ik vrouwen motiveren om een leidinggevende positie op te nemen: zij voelen zich goed waar ze zitten, en denken vaak dat een man dit wel beter zal kunnen.”
 
Dat is één van de redenen waarom er nog steeds een glazen plafond bestaat, ook en vooral in de ICT-sector, bevestigde Saskia Van Uffelen, CEO Ericsson BeLux & Digital Champion Belgium: “Toen ik begon bij Ericsson, waren er nauwelijks vrouwen in het bedrijf, en zeker niet op managementposities. Ik wist dat ik heel wat werk had bij het wegwerken van de vooroordelen. We moesten onmiddellijk werken aan de beeldvorming rond vrouwen in de organisatie maar ook aan de beeldvorming van de vrouwen in de technologische wereld waarin we werken.” Voor dit tweede type vooroordelen wist ze meteen een oplossing: “Ik ben opgegroeid met vijf broers, en weet best dat er een verschil is in communiceren tussen mannen en vrouwen. Dus was één van mijn eerste opdrachten: vertaal de vacatures in een vrouwvriendelijker taalgebruik. Het lijkt een detail maar het heeft echt een verschil gemaakt.”
 
De uitdaging is dubbel, bevestigde Pascale Van Damme, managing director bij Dell EMC Belux: “Enerzijds moet je vrouwen naar de ICT-sector lokken, anderzijds moet je hen alle kansen bieden om door te groeien tot de top. In een door mannen gedomineerde omgeving is dat niet eenvoudig. Daarom werd bij ons de regel ingevoerd dat in elk team minstens één vrouwelijke kandidaat moet zijn voor elke openstaande job en dring ik aan bij alle managers om bij elke promotie ook naar interne vrouwelijke kandidaten te zoeken en ze te stimuleren voor de rol, ook al vragen zij zelf niet actief om die job.”
 
En ook al hebben we hier in België een hele weg afgelegd, veel van de vooroordelen blijven in de rest van de wereld nog steeds overeind, merkte Assita Kanko op. Deze Belgische politica met roots in Burkina Fasso, zag zich – als hoofd van een team dat ging onderhandelen met Afrikaanse zakenlui – verwezen naar de receptieruimte terwijl haar ondergeschikten naar de vergaderzaal werden geleid. “Geen nood”, lachte ze, “zij mochten naar de voorstellen luisteren, en dan kwamen ze buiten om mijn beslissing te horen. De meeting was uiteindelijk verhuisd naar waar ik zat.” Maar de onbewuste vooroordelen worden ook nog altijd door de media in de hand gewerkt, ondervond ze enkele jaren geleden: “Na een te enthousiaste opmerking van Sarkozy over vrouwen en diversiteit in de politiek, was ik de enige die hem tijdens een publieke vergadering in Brussel hierover durfde aanspreken. Hij gaf een genuanceerd en bevredigend antwoord, dus bedankte ik hem al glimlachend. Die avond in de media werd enkel mijn brede glimlach getoond en niet mijn kritische vraag. Zo werd weer het beeld van de onderdanige vrouw onbewust bevestigd, terwijl de kijker een heel ander beeld had kunnen krijgen.”
 

Conclusie

Als we werk willen maken van meer vrouwen in de ICT-sector, zullen we niet alleen expliciet gelijkheid moeten prediken. We moeten ons ook bewust zijn van de impliciete ongelijkheid die in het hoofd van velen nog leeft. Niet vanzelfsprekend aangezien het onbewuste vooroordelen betreft. Maar bovenstaande verhalen van deze sterke vrouwen helpen je wellicht al een eind op weg.
 
Carmina Coenen is Senior Manager Solution Engineering bij Salesforce BeLux.

blogbusinessgelijkheidictsalesforce

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken