Vijf redenen waarom de cloud nu wel wordt omarmd
Groeien of ten onder gaan, dat is de vraag in de moderne economie. Innovatie is daarbij de scheidsrechter, want innovatief vermogen is de brandstof voor de toekomst van bedrijven. Het is een uitdagende omgeving, waarin een CIO eerst en bovenal moet nadenken over veiligheid om de business draaiend te houden en te beschermen. Voordat een strategie van marktdisruptie of business-transformatie wordt gestart, zal een CIO eerst de risico’s moeten minimaliseren en bedrijfsgegevens moeten beschermen.
In het verleden klampten IT-professionals zich vast – soms met goede reden – aan het idee dat nabijheid gelijk staat aan beveiliging. Oftewel dat servers fysiek zichtbaar moesten zijn om deze te beheren en om beveiligingsmaatregelen te ontwikkelen. Maar de wereld is veranderd; het ondernemingslandschap wordt tegenwoordig gedomineerd door cloud-toepassingen. De redenen daarvoor zijn nogal logisch: cloud is een meer betrouwbare en economisch duurzamere optie. Zichtbaarheid en nabijheid zijn daardoor niet langer een factor bij de veiligheid of beschikbaarheid van data. Dit besef over betrouwbaarheid van de cloud heeft de deur geopend naar andere voordelen die zakelijke cloud-applicaties bieden: gegevensbescherming en groei van online business.
De vraag rijst waarom CIO’s na een aarzelend begin enkele jaren geleden, nu de cloud wel omarmen? Daar zijn volgens mij enkele redenen voor.
1. Legacy systemen op locatie zijn niet gebouwd voor de wereld van vandaag
Er was eens… Zo beginnen sprookjes veelal en zo zeggen we over enkele jaren: er was eens een legacy systeem. Een sprookje dat overigens niet goed afloopt, want legacy systemen – die lange tijd voor de cloud zijn gebouwd – kunnen zich moeilijk aanpassen aan beveiligingsrisico’s van tegenwoordig en worden daardoor met uitsterven bedreigd. Vergelijk dat bijvoorbeeld eens met Workday’s unieke beveiligingsmodel voor alle gegevens, transacties, processen en applicaties – specifiek gebouwd voor de cloud. Dit model biedt permanente audits, encryptie en kan worden afgestemd op de behoeften van de klant. Dit agile-model is een integraal onderdeel van de systeemarchitectuur van Workday en is overal aanwezig in toepassingen, bedrijfsprocessen en verschillende configuraties. Het evolueert en verandert mee met de klantbehoeften.
2. De cloud is ontworpen om zeer schaalbaar en elastisch te zijn
Workday applicaties hebben één codeversie en één bedieningsmodel. Dit biedt enorme schaalvoordelen voor de beveiliging. Door te focussen op het beschermen van één platform, hoeft de beveiliging geen middelen te ontwikkelen om de verschillende versies van applicaties te ondersteunen. Je hebt ook geen last van al die verschillende technologie-architecturen die soms per bedrijf of zelfs per bedrijfsonderdeel op maat zijn gemaakt, de beveiliging bemoeilijken en uiteindelijk tot onhoudbare onderhoudsschema’s leiden. In de cloud werkt dat een stuk pragmatischer. Zo worden beveiligingsoplossingen en nieuwe functies tegelijkertijd vrijgegeven voor alle cloud-klanten. Elke klant, ongeacht hoe groot of klein, profiteert van dit collectieve beveiligingsmodel.
3. De Enterprise Cloud is succesvol getest, getest en getest
Toepassingen die specifiek zijn ontworpen voor de cloud hebben bewezen dat ze kunnen voldoen aan de vereisten van bedrijven in de meest zwaar gereguleerde en risicovolle industrieën ter wereld. Inherent aan ons model is een continu innovatie- en ontwikkelingsproces waarmee we de beste praktijken en knowhow van industrieleiders kunnen assimileren en deze kunnen integreren in ons platform, ten behoeve van al onze gebruikers.
4. De cloud helpt bij veranderingen in regelgeving
De cloud wordt niet beperkt door nationale of wettelijke grenzen. Enterprise cloud-applicaties, zoals Workday Financial Management en Human Capital Management, zijn vanaf de basis ontworpen om te helpen voldoen aan de internationale voorschriften en compliance vereisten van klanten. We voldoen aan industrienormen, zoals SOC I, SOC II (beide Trust-principes), ISO 27001 en ISO 27018, en bieden ook selfservice cloud-functies om klanten in staat te stellen hun eigen wettelijke vereisten te beheren.
5. CIO’s hebben eindige bronnen
CIO’s moeten voortdurend innoveren, zodat hun bedrijven openstaan voor succes op lange termijn. Dat betekent ook dat CIO’s zaken moeten begrijpen die buiten het bereik van alleen de IT-afdeling vallen. Zakelijke vereisten, markttrends, economische factoren; al deze zaken hebben de aandacht van de CIO nodig. De cloud biedt CIO’s en hun organisaties up-to-date technologie en een regelgevings- en beveiligingsplatform. En dus tegelijkertijd de kans om meer tijd te besteden aan het evalueren en ontwikkelen van oplossingen en het concurrerend houden van de organisatie.
Nu CIO’s steeds vaker worden gevraagd om technologie- en bedrijfsstrategieën te bundelen in een uniforme strategie, onderschrijven ze het inzicht dat cloud-beveiliging een belangrijke voorwaarde is om onderscheidend te kunnen blijven.
Mark Judd is Vice President of Product Strategy EMEA bij Workday