[Blog] Zonder goede fundamenten keldert je online business!
Kies een goed webadres
Eerst het belangrijkste: je hebt nog altijd een eigen website met een eigen domeinnaam nodig. Laat je niet verleiden door het succes van de trendy sociale netwerken van vandaag, want Instagram, Facebook, Snapchat en Co. kunnen elk moment de regels van hun platform veranderen, en jij kan alleen maar lijdzaam gehoorzamen. Met je eigen website en domeinnaam daarentegen blijf jij de baas.
Het blijft wel belangrijk dat je een goede domeinnaam kiest, die catchy is, goed in het oor ligt en gemakkelijk te onthouden is. Best doe je hiervoor de radioreclametest: kan de luisteraar jouw webadres meteen intikken, zonder spelfouten?
De nieuwe domeinextensies hebben ondertussen een wereld aan mogelijkheden geopend. Speel daarop in met de combinatie met een extensie zoals .bike, .shop, .tech, .news en je merknaam. Zo maak je meteen duidelijk wat jouw beroep of sector is. Of kies voor het vertrouwde .be domeinnaam om je Belgische verankering te beklemtonen, of voor de .eu extensie om duidelijk te maken dat je je tot heel Europa richt.
Goede hosting blijft cruciaal voor het succes van je zaak
Het belangrijkste fundament is en blijft de webhosting, de plek waar jouw webshop fysiek op een server staat. Velen beschouwen webhosting als een noodzakelijke kost, maar dat is fout: je hosting is een belangrijke asset, een voorwaarde voor het slagen van je project.
Wanneer jouw winkel onbereikbaar is (downtime), loop je niet enkel op dat moment aankopen mis. Door die negatieve ervaring is de kans immers groot dat de klant niet meer terugkeert. Klachten hierover gaan helaas snel rond op sociale media, met onherstelbare schade voor het imago van je winkel tot gevolg. Bovendien straft Google een downtime af met een lagere SEO-ranking. Een goed hostingbedrijf is zich hiervan bewust en zal je een uptime-waarborg aanbieden.
Verlies geen inkomsten door veiligheidswaarschuwingen
Jouw klant moet in alle vertrouwen kunnen kopen op jouw website. En dus geen angst hebben dat het verkeer met jouw website onderschept wordt, zodat zijn betaalgegevens weggekaapt kunnen worden. Dat vertrouwen schep je met een https-verbinding, het befaamde symbool met de groene balk, of het gesloten slot op een website. Voor zo’n https-verbinding moet je een SSL-certificaat bezitten.
Het is enorm belangrijk dat je deze beveiliging aan je klanten aanbiedt – of je nu kiest voor een gratis Let’s Encrypt certificaat, of een betalend certificaat dat hogere waarborgen biedt. Zonder https-beveiliging zal je bezoeker in zijn browser een waarschuwing zien, die hem van aankopen doet afzien. Bovendien geeft Google websites zonder https een lagere ranking.
Stel het geduld van je klant niet op de proef met een trage website
Er is een direct verband tussen het snel laden van jouw website en de ‘conversie’ – het omzetten van een bezoeker tot een koper. Uit tests blijkt o.a. dat een verkorting van de laadtijd met 1 seconde voor 2% meer conversie leidt.
Het gevaar van een traag ladende website is dat de bezoeker zijn geduld verliest, en sneller afhaakt. De laadtijd heb je voor een deel zelf in de hand (teveel scripts die aanroepen worden, afbeeldingen die te groot zijn, slecht geschreven code, …).
Veel hangt ook af van het hostingbedrijf, en de hardware dat er gebruikt wordt. SSD-schijven bijvoorbeeld zijn veel sneller dan gewone harddisks. En ook het tempo waarin de hardware up-to-date gebracht wordt is belangrijk. Je hostingbedrijf kan bovendien mee met jou nagaan of je website wel optimaal draait. En je bepaalde technieken adviseren zoals het in cache nemen van sommige delen van een dynamische website, zodat die niet elke keer vanaf 0 opgebouwd moet worden.
Kies vooral een betrouwbare hostingpartner
Uit het voorgaande blijkt duidelijk dat het essentieel is dat je hostingbedrijf een echte partner moet zijn waarop je kan rekenen. Die bereikbaar moet zijn 24/7. Waar je meteen met experts spreekt wanneer je de helpdesk opbelt voor een probleem, in je eigen taal, en niet eindeloos doorverbonden wordt. Een partner die met jou meedenkt, en niet de oplossing adviseert die het hostingbedrijf het meeste opbrengt, maar wel waarmee jij het beste geholpen bent.
Bovendien moet je rekening houden met de strenge normen van de GDPR-wetgeving. Een hostingbedrijf in België zal je bijvoorbeeld kunnen waarborgen dat hij GDPR-conform is. Maar weet je dat ook van buitenlandse hostingbedrijven – waarvan je niet eens weet waar ergens ter wereld jouw website, jouw website zich bevindt?
Wil je meer tips om je webhosting in te zetten als marketinginstrument ipv als kostenpost? Download gratis het e-book van Combell op combell.link/webshopfundamenten.