De multiplayer game van de IT'er

IT managers zouden eens op ontdekking moeten gaan in cybercafés of game communities. Want al hebben onze dagelijkse bezigheden een wat ernstiger cachet, toch hebben ze bijzonder veel weg van de spelers in een massive multiplayer online game (MMO). Nieuwe games duiken op, andere raken in de vergetelheid, er zijn trends en stromingen, maar de genres blijven los van de verschillende generaties bestaan. Je hebt de MMORPG’s voor de role playing games, de MMORTS’s voor de real time strategy games en de MMOFPS’s voor de first person shooters.
Deze games spelen zich online af. Net als onze bedrijven, zijn het vaak sterk georganiseerde structuren. Communities worden geboren of verdwijnen naargelang het succes van de spelwereld of het ‘universum’.
De doelstelling van een MMO is om zo veel mogelijk personen te verzamelen rond een spel, in een universum, en om een maximale interactie tussen de spelers te bereiken. Dat is ook de droom van vele IT managers: het bedrijf en zijn omgeving een beetje meer virtualiseren, via de integratie van de informatiestromen. De doelstelling is dat een speler achter zijn scherm, in interactie met zijn medespelers, een compleet beeld heeft van het universum, doorheen de scorecards en KPI’s. De spelers gaan eerst door de MMORTS’s, waarvan ze de resultaten proberen te beïnvloeden in MMORPG’s en via frequente excursies naar de wereld van de MMOFPS.
De hype van het moment is de afstemming (alignment) van IT management op de stiel van het bedrijf. Het gaat erom een perfecte coördinatie te creëren tussen de informatici en de gebruikers van de informatie in het bedrijf. De eerste versie van dat spel is verschenen in de jaren negentig en heette business process re-engineering. Maar we staan op het punt die voor de gebruikers bijzonder frustrerende periode achter ons te laten. Jammer genoeg zijn de markten zo complex geworden en veranderen ze zo snel, dat we het technologisch niet kunnen bijbenen. Vandaag is er de versie 2.0. Die ontwikkelt zich in een universum van SOA, SOE, ITIL, COBIT en andere EA. Maar ondanks alles blijft de afstand tussen het bedrijfsvak en het informatiebeheer nog steeds even groot. De oplossing is zeker niet zo simpel als de inbreng van een nieuwe architectuur of methodologie. De fout die we maken zit wellicht dieper.
We slagen er tegenwoordig veel beter in om de bedrijfsprocessen te imiteren via de informatiestromen. Maar, zoals de ware MMO fanaat, kunnen we er ons niet van losmaken. We nemen, beetje bij beetje, de plaats in van de persoon in het bedrijf voor wie we dit universum ontwikkelen. Door de technische complexiteit is het de IT’er die de processen doet draaien. Het is dan ook absoluut niet verbazend dat die gebruiker eigen universums laat bloeien die hij zelf kan beheren, ontwikkeld op basis van spreadsheets en persoonlijke databases. Die systemen laten hem toe om meester te blijven van zijn eigen omgeving. Ze vervangen of werken parallel met de meer gesofisticeerde software. Degene die ze bouwt, is ook degene die de meeste kennis heeft van de business die ze ondersteunen. Tot grote frustratie van veel IT managers.














