Real Software is – weer – gered

Bijna vijf jaar geleden vertelde Theo Dilissen mij in een interview hoe hij Real Software had gered. Ik was, eerlijk gezegd, best onder de indruk van wat de man te vertellen had. Hij had een duidelijk idee van waar Real als bedrijf naartoe moest, en had de bewezen managementkwaliteiten om het te realiseren.
De herstructurering was zo goed als geklaard, nu kon het bedrijf zich weer concentreren op groei. Bij het buitengaan stopte de PR-dame van Real mij nog snel een videocassette in de hand. Het bedrijf had blijkbaar al een productiehuis gehuurd om de turnaround te verfilmen. Op weg terug naar de redactie probeerde ik die twee tegenstrijdige gedachten met elkaar te verzoenen: aan de ene kant een sterke manager die wist wat er moest gebeuren, aan de andere kant die onvoorstelbare voorbarigheid. Niet alleen het vel van de beer verkopen voor die geschoten is, maar ook de filmrechten al verpatsen.
Enkele weken later mocht Dilissen zijn verhaal nog ettelijke malen opnieuw doen in allerlei media, als pas verkozen Manager van het Jaar. Het is dan ook gek om vijf jaar later, in datzelfde gebouw in Kontich, hetzelfde gesprek opnieuw te hebben. Weer is Real Software van het faillissement gered, weer is het hoofdstuk van de groei aangebroken. Daartussen liggen vijf jaar van besparingen, herstructureringen en geruzie tussen management en aandeelhouders. Ashley Abdo heeft er, net als Dilissen toen, nog geen jaar als CEO op zitten. Real heeft, voor het eerst sinds mensenheugenis, bescheiden winstcijfers aangekondigd voor de eerste helft van 2006. Maar de omzet krimpt nog steeds.
Dat de turnaround nu definitief achter de rug is, zoals Abdo nadrukkelijk blijft herhalen, is dus gewoonweg niet waar. Of althans: dat moet nog blijken. Maar opnieuw stel ik vast hoe graag de buitenwereld die boodschap wil geloven. De aandelenkoers van Real Software schiet omhoog naar een niveau dat niet gerechtvaardigd kan worden op basis van de resultaten. En zeker niet op basis van de voorgeschiedenis. Het pleit voor Abdo dat hij nog geen film heeft laten draaien van hoe hij Real van de rand van de afgrond terughaalde. Evenmin heeft hij in een reality-tv programma de rol van daadkrachtige business-mogol gespeeld terwijl hij, tussen de opnames door, zijn bedrijf probeerde te verkopen aan eender wie er nog wat geld voor over had (voor onze Franstalige lezers: dat was Rob Heyvaert van Capco). Dat zijn al twee grote verdiensten. En het kan aan mij liggen, maar Ashley Abdo maakte een bijzonder geloofwaardige indruk. Abdo vertelde me dat hij werkelijk plezier heeft in zijn job als CEO van Real Software. Hij is zeker de eerste in lange tijd die dat kan zeggen. En ik had de indruk dat hij het meent.
Ondanks zijn voorgeschiedenis bij investeringsmaatschappij Gores, is dit een echte professional van de IT-industrie. Een industrie die hij in ieder geval veel beter kent dan Theo Dilissen. Abdo was naar eigen zeggen zeer verrast door de media-aandacht die Real te beurt valt. Tja, dat heeft hij natuurlijk voor een groot stuk te danken aan de mediagenieke kwaliteiten van zijn voorgangers, niet in het minst oprichter Rudy Hageman. Maar vooral aan het feit dat wij echt niet zo veel technologiebedrijven hebben in ons land. Blijkbaar willen we nog steeds erg graag geloven in de comeback van dit bedrijf. Wel, een bekwaam manager kan daar wellicht zijn voordeel mee doen. Vooral omdat heel wat klanten er blijkbaar ook nog in geloven.












