Business

Business-IT alignment komt niet van één kant

 

In het discours van analisten komen voortdurend de woorden business-IT alignment voor. De IT managers nemen dat advies op in hun strategische plannen. Ze koppelen er governance structuren aan vast die vaak erg duur zijn. Nu is het zo dat de toenemende complexiteit van het bedrijfsleven ons onder druk zet om, binnen de onderneming, onze marges te vergroten en de kosten te verminderen. Het gaat dan ook niet alleen over de informatica: álle onderdelen van de onderneming moeten harmonisch samenwerken aan een goed afgelijnd en gemeenschappelijk doel.

De IT manager die op eigen houtje een strategisch alignment plan maakt met de business, stevent dan ook op een mislukking af. Er is eerder een gemeenschappelijk plan nodig, dat alle afdelingen van de onderneming in zich verenigt. De IT neemt in dat plan wel een plaats in die aan belang wint. De loskoppeling van de IT die we vandaag nog vaak zien, treft trouwens ook andere afdelingen.

Maar het valt bij IT wel het meest op, omdat het informatiebeheer betrekking heeft op alle processen en onderdelen van de onderneming. Die loskoppeling wordt in de hand gewerkt doordat de plannen en projecten van de ondernemingen steeds complexer worden, en de onderneming zelf ook. De hoeveelheid personen die beslissingsbevoegdheid of invloed hebben op een business project, neemt voortdurend toe. Sarbanes-Oxley of e-business projecten zijn daar goede voorbeelden van. Het opstarten van een project dat verregaande controle op de conformiteit uitvoert, zoals Basel II of Sarbanes-Oxley, vraagt de actieve medewerking van bijna alle afdelingen van de onderneming. De ontwikkeling van een supply chain tussen ondernemingen, die toelaat aan e-business te doen, vereist eveneens een doorgezette informatie-uitwisseling tussen verschillende afdelingen van de onderneming, maar ook met de leveranciers en andere partners.

De IT neemt deel aan zo’n strategisch plan, maar handelt niet alleen. Denk bijvoorbeeld aan een IT-oplossing die verschillende manuele tussenstappen vereist en minder functionaliteit levert dan oorspronkelijk voorzien. Vanuit IT-standpunt kan dat een slechte oplossing zijn. Maar vanuit de samenwerking tussen IT en business, kan deze oplossing toch de meest efficiënte blijken. Het probleem wordt immers voor minder geld opgelost, en in een tijdspanne die het heel de onderneming ten goede komt in zijn wedloop tegen de concurrentie.

Het is erg belangrijk voor de organisatie om een strategie te kunnen opstellen waarin elke afdeling zich kan terugvinden en waarop ze zich bijgevolg kan afstemmen (alignment). Iedereen haalt zijn motivatie uit een duidelijke kijk op zijn eigen bijdrage en zijn eigen toegevoegde waarde in het licht van die doelstellingen. In het streven naar zo’n globale visie, komt de ‘enterprise architecture’ tot zijn volle recht. De ‘enterprise architecten’ staan zeer dicht bij de verschillende processen van alle afdelingen en hebben een horizontale visie op de onderneming. Zij kunnen dus de rol spelen van facilitator.

Het gaat hier om een beroep dat zich in talrijke ondernemingen, klein en groot, ontwikkelt. Een ‘enterprise architect’ maakt het gemakkelijker om een strategie te ontwikkelen. Hij maakt het vooral mogelijk om het ontvouwen van die strategie te structureren. Uiteindelijk is het de missie van de ‘enterprise architect’ om ervoor te zorgen dat de informatiestrategie van het bedrijf in alle departementen wordt geïntegreerd, op een manier die afgestemd is op het businessplan.•

Dominique Scheuren (dominique.scheuren@bizliner.com) – consultant in enterprise architecture.

blogbusinessitprofessional

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

Bekijk de huidige aanbiedingen bij Coolblue

👉 Bekijk alle deals