Tennisartikelen verkopen net zo goed via internet
Dit verhaal was tien à vijftien jaar geleden simpelweg onmogelijk geweest: al je winkels sluiten en een jaar later toch een gelijke omzet draaien. Tennisplanet, een Belgisch-Nederlandse verdeler van tennisartikelen, gooide dan ook het roer om.
“Voorheen verkochten wij zowel via internet, via ons eigen callcenter én via vier fysieke winkels in Europa”, vertelt James Groenemans, chief commercial officer van de Tennisplanet Groep. “Maar we merkten al snel dat je niet alles even goed kan doen. Daarom hebben we onze winkels gesloten, en ons callcenter uitbesteed.”
Tennisplanet mikt nu voluit op e-commerce. “De werknemers uit de winkels konden de overstap maken naar het callcenter. Sommigen hebben dat ook gedaan.”
Nieuwe webshops in Europa
Toch gaat het, naar eigen zeggen, niet om een downsize-scenario. “Tegelijk openden we nieuwe webshops in Europa. We mikken dan ook in de typische tennislanden zoals Spanje en het Verenigd Koninkrijk”, aldus Groenemans. Tennisplanet k oppelde zijn online shop ook aan een ERP-systeem, dat het bedrijf al zowat vijftien jaar geleden bouwde toen er van e-commerce nog geen sprake was.
“Omdat wij hier al vrij vroeg mee begonnen, baseert onze software zich voor een groot stuk op maatsoftware. Als ik vandaag opnieuw zou beginnen, zou ik het anders aanpakken. Maar toen zag de wereld er helemaal anders uit en waren er veel minder standaardpakketten.”
Telefoontjes besparen
De doelstelling bij Tennisplanet, naast de verdere uitbreiding in Europa, is de verdere automatisering van de site. James Groenemans: “Als mensen vandaag iets bestellen, en ze willen dat dan later terugsturen, dan moeten ze daar voor telefoneren. Met op jaarbasis vele duizenden belminuten in ons callcenter tot gevolg.
Als we hen dit via de website kunnen laten regelen, dan kunnen we ons al een heel deel van die telefoontjes besparen.” Al blijft het callcenter belangrijk, zeker in ons land, zegt Groenemans: “De Belg is meer geneigd de telefoon te nemen omdat hij liever niet online betaalt. Maar we zijn aan een inhaalbeweging bezig.
"Vorig boekjaar was de winkel er nog en kwam 25% van de bestellingen via dat kanaal, 50% per telefoon en het overige kwart via e-mail en de website. Nu de winkel er niet meer is, gebeurt 80% van de bestellingen via de online shop en slechts nog 20% via de telefoon.”
What’s smart:
Alle fysieke winkels sluiten en toch evenveel verkopen
Leveranciers:
Software: Orbid, Microsoft Dynamics Nav, DotNetNuke