Wobby, het AI-informatieplatform voor kenniswerkers, haalt 1,1 miljoen euro op
Wobby, het AI-informatieplatform voor kenniswerkers, heeft in een seed-investeringsronde 1,1 miljoen euro opgehaald bij Belgische en internationale fondsen. Deze investering stelt de Antwerpse oprichters in staat om nieuwe markten in Europa te betreden en hun eerste commerciële stappen in de Verenigde Staten te zetten.
Strijd tegen desinformatie
Wobby is opgericht in 2023 en wordt geleid door voormalig VRT-onderzoeksjournalist Amra Dorjbayar (CEO) en Nathan Tetroashvili (CTO). Beiden bouwden voordien mee aan deCheckers, het Vlaams factcheckplatform dat mensen in de digitale wereld helpt hun weg te vinden tussen bewijs en gerucht. Die strijd tegen desinformatie zetten ze nu voort met Wobby.
“Kenniswerkers worden vandaag geconfronteerd met een overvloed aan informatie en tools, waardoor het steeds moeilijker wordt om de juiste bronnen te vinden en hun werk efficiënt te organiseren. Veel bestaande AI-tools versnellen weliswaar het proces van informatieverzameling en contentcreatie, maar voegen tegelijkertijd nieuwe lagen van complexiteit toe. Met Wobby willen we daar een einde aan maken door alle essentiële functies voor kenniswerk samen te brengen op één platform, zodat gebruikers sneller en gemakkelijker betrouwbare inzichten kunnen verkrijgen en omzetten in actie,” licht Amra Dorjbayar toe.
AI voor betrouwbare informatie op schaal
In een wereld waar informatie zich razendsnel verspreidt, wil Wobby een stap terugnemen en bredere context bieden. Het platform maakt gebruik van AI en automatisatie om gegevens samen te brengen en nieuwe inzichten te creëren. Repetitieve taken worden weggenomen waardoor kenniswerkers sneller en accurater content kunnen produceren. Elke stap in het proces is volledig transparant en verifieerbaar, wat essentieel is in sectoren waar feitelijke informatie belangrijk is.
Zo kunnen journalisten met enkele klikken cijfers van Statbel over armoede raadplegen, terwijl analisten in een paar minuten grafieken over klimaatopwarming kunnen genereren op basis van recente papers en artikels. Management consultants kunnen dan weer verkoopgegevens en financiële data samenbrengen in overzichtelijke rapportages voor hun klanten. Dankzij Wobby besparen kenniswerkers tot 75% van hun tijd op onderzoek, analyse en contentproductie.
Groei versnellen
Momenteel telt Wobby zeven medewerkers, voornamelijk ontwikkelaars, en heeft het al 12 grote klanten, waaronder Roularta, Belga, Mediafin, Zimmo, Becom en FSA. De startup heeft een pilootproject lopen in het VK en heeft proefgebruikers uit 73 verschillende landen. Vorig jaar werd Wobby, als enige niet-Amerikaanse bedrijf, uitgenodigd door de Amerikaanse overheid om te spreken over transparantie en open data.
“Ons platform is waardevol voor uiteenlopende sectoren, van journalisten tot onderzoekers en bedrijfsanalisten. Dankzij deze nieuwe investeringsronde kunnen we onze marketingactiviteiten in Europa verder versnellen. Binnenkort zetten we ook onze eerste commerciële stappen in de VS. Tegen eind volgend jaar mikken we op een omzet van twee miljoen euro,” aldus een ambitieuze Nathan Tetroashvili.
Lijst van investeerders
Het Antwerpse bedrijf haalde in deze seedronde 1,1 miljoen euro op bij Belgische en internationale fondsen:
- Shaping Impact Group: SI3 fonds
- V-Ventures
- imec.istart
“We geloven sterk in Wobby’s kracht om datagedreven beslissingen toegankelijk te maken voor iedereen. Hun AI-platform helpt niet alleen journalisten, maar ook beleidsmakers en medewerkers. Het team van Wobby zit vol energie, en wij zijn ontzettend blij hen te helpen in hun verdere ontwikkeling. Wobby’s missie en passie om polarisatie tegen te gaan, passen perfect bij de waarden van ons SI3 fonds,” voegt Selim Vanbecelaere, Partner bij Shaping Impact Group toe.
“Wij zijn enorm verheugd om onze samenwerking met Wobby voort te zetten. Hun groei overtreft onze verwachtingen elke dag. Hun innovatieve aanpak en de indrukwekkende vooruitgang die ze in korte tijd hebben geboekt, bevestigen ons vertrouwen in hun potentieel om de toekomst van het kenniswerk vorm te geven,” besluit Lot Carlier, Managing Director bij V-Ventures.
Voor meer informatie: https://wobby.ai/
Dit artikel is geschreven door een van onze partners en valt buiten de verantwoordelijkheid van de redactie.