event

Terugblik op Digital Transformation Day 2022: inspiratie voor ondernemers

Digital Transformation Day 2022 zit er weer op. We blikken terug op twee dagen vol inspiratie voor digitale transformatie.

Al voor het zesde jaar op rij verzamelde een tiental sprekers uit de technologiesector zich op Digital Transformation Day. Ze lieten op woensdag 26 en donderdag 27 oktober hun licht schijnen over de laatste technologische ontwikkelingen en hoe die een impact hebben op ons zakelijk en dagelijks leven. Ook dit jaar vond het event volledig digitaal plaats, na het succes van de ‘corona-editie’ in 2020.

In de nieuwe realiteit van hybridewerken zijn bedrijven nog steeds op zoek naar het juiste evenwicht en welke tools ze kunnen inzetten om hun organisatie te verbeteren. Belgische ondernemingen hebben dus meer dan ooit nood aan een houvast in een wereld vol nieuwe technologie. De belangrijkste thema’s waren AI & Machine Learning, Marketing en e-commerce, IoT & cloud, blockchain, big data & analytics en security.

Ook dit jaar was Geena Lisa Peeters onze host. De charmante gastvrouw zorgde voor een aangename, virtuele ontvangst en stelden de 10 sprekers en hun onderwerpen aan ons voor. De hele voormiddag lang (op woensdag 26 en donderdag 27 oktober) konden zij hun publiek warm maken voor de immer belangrijke digitale transitie op de werkplek. Bijna 500 geïnteresseerden schreven zich in. Zo zag Digital Transformation Day 2022 eruit.

Dag 1: de hybride werkplaats

Na het warme welkom van Geena Lisa, mocht Pieter van Leugenhagen van wal steken. Zijn presentatie over de Metaverse sloot meteen aan op die van Sven Van de Perre (Tropos AR) van de voorgaande editie. Van Leugenhagen liet ons zien hoe de technologische puzzelstukjes (zijnde blockchain, NFT’s, VR en Web 3.0) op hun plaats aan het vallen zijn. En die plaats noemen we de Metaverse. Hij schetste een boeiend beeld van hoe de Metaverse ons dagelijks en (hybride) werken zal gaan beïnvloeden.

Véronique Van Vlasselaer pikte daarop in met de rol die daarin weggelegd is voor kunstmatige intelligentie. De Analytics & AI LeaD SWEE bij SAS stelde de kritiek in vraag waaraan kunstmatige intelligentie onderworpen wordt. Zo ging het onder andere over de stelling of we niet eerst naar onze maatschappij moeten kijken, voordat we AI met de vinger wijzen?

Dries De Dauw, Head of Department CoE Data and Analytics bij Colruyt Group, scheen zijn licht over data analytics en digitalisering. Hij had het over het evenwicht tussen het automatiseren van data door processen te digitaliseren, en daartegenover de mogelijkheden die data biedt om de klantervaring te blijven verbeteren.

Stien Maes, Sales Manager Printing Solutions bij HP BeLux.

Daarna was het de beurt aan een dynamisch duo bij HP Belux: Stien Maes (Sales Manager Printing Solutions) en Thierry Delcor (Sales Manager Personal Systems). Zij sneden het immer belangrijke thema van de hybride werkplaats aan. Nadat de coronacrisis losbarstte in 2020, kregen de meeste mensen er voor het eerst mee te maken, terwijl ze bij HP al sinds de jaren 60 werken op kantoor combineren met thuiswerk. Zij lieten zien hoe werkgevers in de eerste plaats zouden moeten investeren in oplossingen voor samenwerking die mensen met elkaar verbinden. In die situatie blijft databescherming een belangrijk punt. Creativiteit en productiviteit moeten volgens hen hand-in-hand kunnen gaan met een veilige, duurzame toekomst.

Adrien de Longvilliers, Digital Advisor bij Microsoft, mocht het eerste luik van Digital Transformation Day 2022 afsluiten. Hij schetste een boeiend overzicht van hoe Microsoft omgaat met de uitdagingen rond digitalisering en hoe zij erin geslaagd zijn om de bedrijfscultuur te veranderen binnen een organisatie van 300.000 mensen. Ondernemers in België konden daar ongetwijfeld wat van opsteken, met groei en innovatie voor ogen.

Dag 2: grote jongens denken als start-ups

De tweede Digital Transformation Day 2022 werd afgetrapt door Gil Nimmegeers, mede-oprichter van BOTHRS. Hij legde ons haarfijn uit hoe grote bedrijven naar start-ups moeten blijven kijken om te zien hoe zij innoveren en dat zelf ook te blijven doen. Nimmegeers vatte zijn visie samen in 5 kernprincipes, als je als bedrijf digitale producten zo snel mogelijk tot bij de klant wil brengen. Hij liet ons zien welke stappen je moet doorlopen om een succesvol digitaal product aan de man te brengen.

Gil Nimmegeers, mede-oprichter BOTHRS.

In zijn kielzog volgde Hans Hantson (Senior Director Business Development bij AgilePoint). Samen met hem mochten we ontdekken hoe citizen development (het opleiden van werknemers zonder IT-kennis tot programmeurs) binnen een onderneming exponentiële waarde kan creëren om de digitale transformatie te versnellen. Hantson liet daarbij ook zien aan welke eigenschappen een goed Low-Code/No-Code-platform moet voldoen om zulke omscholing efficiënt te ondersteunen.

Daarna was het de beurt aan Gianni Cooreman (Deputy Country Leader bij Salesforce BeLux). Hij liet zien waarom het binnen elke digitale transformatie essentieel is om de klant centraal te stellen en vanuit diens behoeften te vertrekken. De globale markt is op korte tijd hard veranderd en de manier van zakendoen is sterk veranderd. Volgens Cooreman zijn vertrouwen, personalisatie en digital-first-ervaringen enorm belangrijk geworden voor klanten. Hij inspireerde onze ondernemingen in hoe ze een trouw cliënteel kunnen opbouwen.

Tom de Baere (Senior Digital Strategist bij Agiliz) mocht Digital Transformation Day 2022 afsluiten met het thema ‘How to become a data-drive organization?’. Dat deed hij aan de hand van een echt voorbeeld uit de professionele realiteit.

Inspiratie in een nieuw ondernemerslandschap

We hopen dat onze sprekers op Digital Transformation Day 2022 jou als ondernemer hebben kunnen inspireren voor een efficiënte digitale transformatie. Want het mag duidelijk zijn dat ondernemen de dag van vandaag nog meer uitdagingen met zich meebrengt dan enkele jaren geleden.

Bij dezen willen we alle sprekers, bezoekers en sponsors bedanken om er samen weer een boeiende editie van te maken. Kon je de sessies niet live volgen? Geen zorgen. Via het eventplatform kan je alle presentaties opnieuw bekijken. Als je nog geen toegang hebt en je wil registreren, dan kan dat hier. We hopen dat we je volgend jaar mogen verwelkomen voor Digital Transformation Day 2023!

Met dank aan de sponsors.
businessdigital transformation dayslidertrending

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Gebruik je ecocheques bij Coolblue

Producten bekijken