Interview

“Onze focus ligt op audio in huis”. Interview met Jonathan Potter (Teufel)

interview teufel
© Techpulse
TechPulse sprak met Jonathan Potter, Country Manager voor Teufel in Nederland en Belgie, over wat het Berlijnse audiomerk in petto heeft.

Waar kom het merk Teufel vandaan en wat zijn de waarden waar het voor staat?

Teufel is een Berlijns audiomerk. Het heeft al meer dan 40 jaar ervaring in het ontwikkelen van luidsprekersystemen. Het begon eigenlijk oorspronkelijk als een heel klein bedrijf dat het idee had om luidsprekers direct aan te bieden en die als bouwpakketten te leveren. Een soort van DIY-project om zelf je speakers in elkaar te zetten dus. De speakers zelf en de componenten daarvan, die werden allemaal geleverd en je kreeg er natuurlijk een handleiding die erbij om ze in elkaar te zetten. Zo kon je eigenlijk een zeer goede, hoogwaardige luidspreker in huis krijgen, aan een zeer scherpe prijs.

De Teufel Motive Home in het zwart. © Teufel

Dat was eigenlijk best wel een succes, waardoor Teufel langzamerhand een fanbase rond zich verzamelde. In de jaren ‘90 kwam dan de introductie van thuisbioscoopgeluid met Home Cinema-systemen. Daarin heeft Teufel zich dieper in gespecialiseerd: het ontwikkelen van hoogwaardige Home Cinema-systemen als 5.1. Dat waren dan niet meer de bouwpakketten van weleer, maar gewoon kant en klare audiosystemen. Zo is Teufel eigenlijk steeds verder ontwikkeld en ook meegegaan in de trends en de technologieën als draagbare speakers en streamingspeakers, die nu actueel zijn, maar ook koptelefoons van in ear tot over ear met noise cancellingfuncties en dat soort producten.


Blijft de focus van Teufel voornamelijk op luidsprekers gericht, of ligt die focus nu elders?

Het hangt er vanaf wat je verstaat onder ‘luidsprekers’. In een koptelefoon zit natuurlijk ook een driver ingebouwd. We maken eigenlijk echt een productmix. We maken speakers die omgaan met streamingfunctionaliteiten en bluetooth, wat dan eigenlijk compacte modellen zijn, maar bijvoorbeeld ook een draagbare bluetoothspeaker of een soundbar voor in huis. Onze hoofdfocus ligt nog steeds op audio in huis, maar ook geluid voor onderweg speelt natuurlijk een rol.

Tijdens de coronapandemie moesten mensen massaal van thuis uit werken en vlot videogesprekken voeren met collega’s. Veranderde dat iets voor de strategie van Teufel?

Voor de pandemie hadden we eigenlijk best al wel een groot productportfolio. Dankzij de mogelijkheid om thuis te werken is Teufel wel een stuk bekender geworden. Mensen gingen thuis werken en kochten geluidssystemen voor hun thuiskantoor, die we al in vijf variaties hadden. Maar ook koptelefoons, gaande van gamingheadsets tot bluetoothkoptelefoons, om op je laptop aan te sluiten om muziek te kunnen luisteren of videoconferenties te voeren.

In de pandemie hebben we niet gedacht “we zien daar een trend in, nu gaan we de volledige focus verleggen naar home office-apparatuur”. We zijn eigenlijk altijd wel in onze core business gebleven, en dat is een betaalbaar soundsysteem met het beste geluid voor de beste prijs. We hebben dus niet plots het roer omgegooid.

Wat heeft 2024 in het verschiet voor Teufel?

Er komen een aantal nieuwe producten aan. Daarnaast zijn we eigenlijk vrij nieuw op de internationale markten. Bijvoorbeeld in België, daar hebben we sinds drie jaar een eigen Belgische webshop, bereikbaar in het Nederlands en het Frans.

Uitgelicht artikel Teufel Boomster review Teufel BOOMSTER review: de redactie op stelten

In 2024 komen er een aantal nieuwe streamingproducten voor in huis, van compact tot wat groter. Denk dan aan vloerstaande zuilluidsprekers met streamingfuncties. Voor kerst proberen we nog een één of twee nieuwe producten te lanceren. Dat zullen meer producten voor binnenshuis zijn. Geen draagbare bluetoothspeaker dus, die je voornamelijk in de zomer gebruikt.


De Belgische webshop bestaat nu zo’n drie jaar. Zullen de speakers ook ergens anders te koop zijn?

Het businessmodel van Teufel is dat van de directe verkoop. We hebben een inhouse product developmentteam, maar ook internet of market researchers en UX designers hebben we allemaal onder één dak. Daar ontwikkelen we eigenlijk onze speakers. Die bieden we daarna aan via onze eigen kanalen, en voor Europa is dat inderdaad online via onze webshop.

In Duitsland hebben we een aantal winkels. Er is een flagshipstore in Berlijn, maar in Keulen, Essen, Stuttgart en Leipzig hebben we ook brandstores, waar klanten onze producten kunnen zien en horen. Ons doel is om ook in Spanje, Frankrijk, België, Nederland, Polen en Italië een winkel te openen, dat zijn de interessante landen voor ons.

Wil je kennis maken met de producten van Teufel? Lees meer over Teufel audio via deze link. Op zoek naar de beste audiodeals? Ga dan naar de sale

Winactie

Goed nieuws! TechPulse geeft namelijk binnenkort de Real Blue Pro-koptelefoon en Motive Go Voice-speaker weg.

De Teufel Motive Go Voice in Silver White.
© Teufel
De Teufel Real Blue Pro in Titanium Grey.
© Teufel

De Teufel Real Blue Pro is een draadloze over-earkoptelefoon met Active Noise Cancelling. De Noise Cancellation kan je op drie verschillende manieren instellen, waardoor je klaar bent voor elke situatie. 44mm-drivers zorgen bovendien voor een heldere en gebalanceerde geluidsweergave, die je aan je gehoor kan aanpassen dankzij Mimi-geluidspersonalisatietechnologie.

De Motive Go Voice is een stijlvolle streamingspeaker met ondersteuning voor bluetooth en Google Assistant. De speaker bevat krachtige, oplaadbare batterijen, waardoor je de speaker overal in huis kan plaatsen en zelfs verplaatsen. Dankzij de ingebouwde Chromecast kan je bovendien muziek van Spotify, Apple Music of Tidal afspelen op de speakers. Twee ingebouwde microfoons zorgen er bovendien voor dat je stemcommando’s goed opgepikt worden én dat het geluid kan worden aangepast aan de ruimte waarin de speaker staat.

audiobusinessinterviewteufel

Gerelateerde artikelen

Volg ons

Het is Black Friday bij bol.com!

Het is Black Friday bij bol.com!

Deals scoren