Nokia maakt comeback

Nokia lijkt aan een comeback bezig op de smartphonemarkt. De grootste telefoonmaker ter wereld heeft het afgelopen kwartaal weer marktaandeel gewonnen in dit segment.
Het bedrijf zag zijn winst stijgen met zestig procent. Dat komt vooral door ontslagen en kostenbesparingen. In totaal steeg de kwartaalwinst naar 882 miljoen euro, tegenover 551 miljoen euro een jaar geleden.
De omzet van het bedrijf zakt wel met ongeveer vijf procent naar 11,99 miljard euro, komende van 12,7 miljard euro in het laatste kwartaal van 2008.
[related_article id=”152275″]
Meer marktaandeel
Ondanks die dalende omzet, zegt Nokia dat het meer marktaandeel heeft veroverd bij de smartphones. Dat bedraagt nu veertig procent, waar het bedrijf in september nog op 35 procent zat. Het marktaandeel voor gsm’s in het algemeen stijgt van 38 naar 39 procent ten opzichte van september.
De stijging op de smartphonemarkt is een beetje opmerkelijk. Nokia kreeg daar de afgelopen maanden immers stevige klappen van RIM (BlackBerry) en Apple (iPhone). Vooral in Azië, Afrika en het Midden-Oosten was er sterke groei. Al moet die groei compenseren voor dalende cijfers in Noord- en Zuid-Amerika en Europa.
In aantallen verkocht Nokia in de laatste drie maanden van 2009 maar liefst 126,9 miljoen telefoons, een stijging van twaalf procent jaar op jaar. 52,4 miljoen hiervan zijn smartphones.
Besparingen
De positieve cijfers van Nokia gaan gepaard met kostenbesparingen en ontslagen. Het bedrijf verminderde zijn uitgaven voor onderzoek en ontwikkeling met negen procent naar 1,6 miljard euro. De verkoop- en marketingafdeling moest het met 18 procent minder doen, nu nog 1,4 miljard euro. De algemene administratie moest haar kosten met vijftien procent terugbrengen naar 294 miljoen euro.
Ook de ontslagen blijven doorgaan. Zo besloot Nokia in 2009 om 1,8 procent van zijn werknemers te laten gaan, wat neerkomt op 2.276 jobs.













