Microsoft en Yahoo mogen in zee

Microsoft en Yahoo hebben van het Amerikaanse departement van Justitie goedkeuring gekregen om met elkaar in zee te gaan.
Microsoft gaat de zoekalgoritmes en het betaalde-advertentieplatform van Yahoo overnemen. Daarbij wordt Yahoo de exclusieve partner van de reus uit Redmond, medeverantwoordelijk voor alle verkoop van advertenties.
Overeenkomst wordt uitgewerkt
Nu de samenwerking is goedgekeurd door de Amerikaanse concurrentie-autoriteiten, kan het snel gaan. In een persbericht geven de twee bedrijven aan dat de uitwerking van de overeenkomst een van de komende dagen begint.
[related_article id=”158901″]
Vóór het einde van het jaar zouden de zoekalgoritmes overgezet moeten zijn. Microsoft en Yahoo hopen tezelfdertijd ook de samenwerking voor advertenties rond te krijgen. Maar uitstel tot begin 2011 is mogelijk als de veranderingen niet goed uitkomen midden in de koopjesperiode met eindejaar.
Vanaf 2012 zou de taakverdeling tussen de twee bedrijven volledig klaar moeten zijn. Yahoo gaat zich richten op de adverteerders die hoge volumes kopen en op webbedrijven. Microsoft gaat de klanten bedienen die zichzelf verder kunnen helpen.
Europa
Ook in Europa werd de deal tussen de twee bedrijven al goedgekeurd. Dat wil zeggen dat Europa denkt dat de overeenkomst geen grote impact op de concurrentie zal hebben. Het kan zelfs bijdragen aan meer concurrentie op het internet, een markt die gedomineerd wordt door Google.













